اینجا بگومگوهای زن و شوهری به طلاق منجر نمی‌شود

«آق قلعه» روستای بدون دخانیات


زهره افشار - روستای «آق قلعه» روستایی است که در نگاه اول هم می‌توان تفاوت‌هایش را با دیگر روستاهای اردبیل و کشور دید. اینجا از شهر اردبیل خیلی دور نیست. 15 کیلومتر به‌سمت سرعین بروید به روستایی می‌رسید که هیچ جوانی را سیگار به دست نمی‌بینید. جوانان آق‌ قلعه سودای مهاجرت به شهر‌های بزرگ را ندارند. آنها هر روز دوشادوش پدران شان در مزرعه کار می‌کنند. کشاورزی پر رونق این روستا می‌تواند الگویی برای دیگر روستاها و حتی بخش کشاورزی کشور باشد.اینجا احترام به بزرگ‌ترها سینه به سینه منتقل شده و هنوز هم جوانان این روستا بر خلاف جوانان امروزی حتی پای خود را پیش بزرگتر دراز نمی‌کنند. حرمت نگه‌داشتن در همه روابط خانوادگی آنها دیده می‌شود. در آق‌قلعه بگومگوهای خانوادگی به طلاق منجر نمی‌شود و پشت کردن به خانه و سالمندان خانواده خط قرمز همه اهالی است.«سعید عبداللهی» دهیار روستای آق قلعه از توابع شهر سرعین به «ایران» می‌گوید: فرهنگ دوری از دخانیات نسل‌هاست که در روستای ما وجود دارد. هرچند روستای ما به روستای بدون دخانیات شهرت یافته اما واقعیت این است که تعداد کمی از جوانان سیگار می‌کشند اما بازهم مصرف دخانیات چنان نزد همه قبیح است که کماکان هیچ جوانی در انظار عمومی دخانیات استعمال نمی‌کند. اینجا مکانی به‌نام قهوه خانه نداریم که روستاییان خدای ناکرده بخواهند سیگار و قلیان بکشند.
در آق قلعه همه کار دارند و به نظرم بهتراست معروفیت روستا را مدیون کشاورزی پر رونق آن بدانیم. روستای آق قلعه 110 خانوار دارد که همگی به کشاورزی و دامداری مشغولند.
وقتی از دهیار روستا می‌پرسم در روستای شما چند جوان بیکار دارید؟ می‌گوید اینجا همه کار دارند یا کشاورزند یا دامدار و فقط 57 نفر داریم که از نظر اهالی روستا بیکار هستند!
این تعداد کسانی هستند که راننده کامیون هستند و در امر حمل‌ونقل کار می‌کنند. از او می‌پرسم در حالی که بیشتر کشاورزان از کار کشاورزی گلایه دارند و دادشان از بی‌آبی درآمده چگونه اهالی روستا آق قلعه کار و بار کشاورزی‌شان سکه است؟
او پاسخی می‌دهد که بدون شک یکی از راهکارهایی است که متأسفانه کشاورزی کشوردهه هاست از آن غافل مانده است.
«کشاورزی مکانیزه» بله درست است؛ رمز کشاورزی پر رونق این روستا استفاده از مکانیزاسیون در کاشت و برداشت است که دهیار عبداللهی به آن اشاره می‌کند. البته او این را هم می‌افزاید که اهالی روستا از نسل‌های گذشته از تمول مالی کافی برخوردار بوده به همین دلیل توانسته‌اند ادوات کشاورزی کافی خریداری کنند. حالا این مسأله قیمت تمام شده را برایشان پایین آورده و کشاورزی‌شان را اقتصادی کرده است.
به‌گفته وی آب کشاورزی این روستا همه از یکی از رودخانه‌هایی که به آب گرم سرعین می‌ریزد تأمین می‌شود و فعلاً کمبود آبی در جریان نیست. دهیار روستای آق قلعه می‌افزاید: پایبندی به اصول اخلاقی و حرمت به بزرگتر‌ها در روستا سبب شده بگومگو‌های زن و شوهری به طلاق منجر نشود و هر کس سرش به کار خودش است.‌ در آق‌قلعه برای همه کار است و کمتر جوانی برای کار به شهر می‌رود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7779/12/592324/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها