مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در اجلاس منامه علیه توان هسته‌ای، منطقه‌ای و موشکی ایران سخنرانی کرد

لاف در غریبی اسرائیل


اجلاس امنیتی «گفت‌و‌گوهای منامه» که هر سال از سوی مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (اندیشکده‌ای انگلیسی) در بحرین برگزار می‌شود، در نشست اخیر خود که روز جمعه آغاز شده و تا روز گذشته ادامه پیدا کرده است، به محفلی برای طرح ادعاهای ضد ایرانی مقام‌های امریکا و اسرائیل تبدیل شده است. بعد از سخنرانی دو روز پیش «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا که مدعی نقش ایران در بی‌ثبات‌سازی منطقه‌ای شد، «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز روز گذشته در سخنانی در این اجلاس ادعاهای بی‌سند و بی‌اساس تل‌آویو علیه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کرد. «ایال هولاتا» در این سخنرانی، ضمن تکرار ادعاها و لفاظی‌ها علیه برنامه هسته‌ای، درباره فناوری پهپاد‌های ایران نیز موضعگیری کرد و سپس مدعی شد: «اگر ایران به سلاح‌های اتمی دست یابد، این منطقه وارد یک مسابقه برای تسلیحات اتمی خواهد شد.»
این چندمین بار است که مقام‌های اسرائیلی، تهران را به بی‌ثباتی در منطقه متهم کرده و ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای آن را تسلیحاتی اعلام می‌کنند. اتهاماتی که به پشتوانه تهدیدات نظامی تکرار می‌شود تا دست‌کم اینگونه ارزیابی شود که مقام‌های اسرائیلی حتی اگر نتوانند از همپیمانی امریکا و معدود کشورهای عربی، جبهه‌ای برای حمله نظامی به ایران درست کنند، خود قادر خواهند بود به تنهایی به ایران حمله کنند! تنها چند روز پس از آنکه کشورمان اعلام کرد درصدد است رایزنی‌های دیپلماتیک خود را برای احیای توافق هسته‌ای با کشورهای طرف این توافق از سر گیرد، منابع اسرائیلی ادعا کردند که تل‌آویو 1.5میلیارد دلار بودجه برای تقویت قابلیت حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران اختصاص داده است. فارغ از درستی یا نادرستی این ادعا و در شرایطی که همواره رژیم صهیونیستی سبب‌ساز ناامنی در منطقه بوده است، ایران کشورهای عربی را به گفت‌و‌گو فرا خوانده است و از سوی دیگر اسرائیل، بی‌محابا تهران را به دلیل ادعاهای اثبات نشده به یک جنگ نظامی تهدید می‌کند. حال آنکه خود اسرائیل با بهره‌مندی از تسلیحات هسته‌ای نظامی تاکنون زیر بار پذیرش مقررات پادمان هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نرفته و به انتقادات کشورهای عضو آژانس هم وقعی ننهاده است.
وجه دیگر تهدیدات موهوم تل‌آویو علیه ایران توجه به این واقعیت است که این ادعاها هرگز از شعار فراتر نرفته و امکان اجرا نیافته است. در بی‌حاصلی این شعارها همین بس که این رژیم سال‌های گذشته و در خلال جدال‌های فرسایشی در منطقه زیر ضرب توان میدانی جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت قرار گرفته و در عمل امکان عملی کردن تهدیدات بی‌حاصل ضد ایرانی خود را نیافته است. بی‌تردید می‌توان تلاش برای برقراری رابطه دوستی با شماری از کشورهای عربی منطقه خاورمیانه را تلاشی برای پشتوانه‌سازی در مواجهه با ایران به شمار آورد. به نمایش گذاشتن یک وجهه صلح طلبانه از سوی اسرائیل با فریب و همراهی معدودی از کشورهای عربی نشان می‌دهد که این رژیم درصدد القای برآمدن جبهه‌ای مقتدر در برابر جبهه مقاومت با نقش‌آفرینی ایران است. اگرچه روابط پیدا و پنهان این دسته از کشورهای عربی با اسرائیل در سال‌های اخیر جریان داشته است اما بازتاب این روابط در قالب یک توافق سازش با هدف عادی‌سازی این مناسبات اهدافی فراتر از یک رابطه دوستی را جست‌و‌جو می‌کند. تردیدی وجود ندارد که اسرائیل با افزودن بر متحدان منطقه‌ای خود می‌کوشد جبهه جدیدی برای مقابله با نقش و نفوذ گسترده منطقه‌ای ایران به وجود آورد. اقدامی که مقام‌های نظامی کشورمان، نسبت به وقوع آن هشدار داده و اعلام کرده‌اند که جنگ‌افروزان باید منتظر پیامدهای سازش‌های موهوم خود باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7779/3/592360/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها