بازگشت حامیان جنبش ضدنژادپرستی به خیابان‌های امریکا


زهره صفاری/ شهرهای امریکا پس از حدود یک سال از تجمعات گسترده جنبش سیاهپوستان، این‌بار شاهد حضور انبوه جمعیت در خیابان ها بود که با در دست داشتن پلاکاردهایی به آزادی «کایل ریتنهاوس» معترض بودند؛ نوجوانی که در جریان اعتراضات سال گذشته کنوشا، دو سفیدپوست ضدنژادپرست را با شلیک گلوله کشته بود.
به گزارش «یو اس‌ای تودی» امریکا، ساعاتی پس از آنکه هیأت منصفه دادگاه ویسکانسین، «کایل ریتنهاوس» 18 ساله را از هر 5 مورد اتهامی تبرئه کرد و رأی به آزادی او داد، بسیاری از حامیانش که گروه‌های افراطی طرفدار سلاح در رأس آن بودند، جشن و شادی برپا کردند اما در چند قدمی آنها معترضان نیز خشم خود را فریاد می‌زدند. این شرایط تا روز بعد نیز ادامه داشت و صدها نفر در پورتلند، بروکلین، نیویورک سیتی، شیکاگو، کالیفرنیا و... به اعتراضات خود ادامه دادند. به گزارش پلیس امریکا در برخی ایالت‌ها مانند پورتلند، معترضان با شکستن شیشه‌ها و تخریب اموال عمومی خساراتی به بار آوردند و شماری نیز دستگیر شدند. در عین حال این اعتراضات که به باور ناظران می‌تواند آغازی برای جنبش ضدنژادی دیگری در امریکا باشد کشته یا مجروحی نداشت. در این میان شماری از فعالان مبارزه با نژادپرستی با زیر سؤال بردن سیاست‌های نژادپرستانه در سیستم قضایی امریکا، بر این امر تأکید دارند که بدون شک اگر «ریتنهاوس» سیاهپوست بود، رفتار دیگری با او می‌شد. همان‌طور که «جاکوب بلیک» سیاهپوست پس از آنکه هدف شلیک افسر پلیس سفیدپوستی قرار گرفت، قربانی باورهای غیرقابل انکار نژادپرستانه سیستم قضایی امریکا شد.  در حالی که فرمانداری ویسکانسین با آماده باش 500 نیروی ویژه تمهیدات امنیتی را در کنوشا برقرار کرده بود اما همچنان به رغم اخطارهای معترضان تا ساعت‌ها خیابان‌ها را ترک نکردند. «مونیکا کانینگز»، کشیش منطقه‌ای در کنوشا گفت: «این مبارزه، این تقابل، تمامی ندارد. ما با عشق اینجا آمده‌ایم تا کنوشا را نجات دهیم. عشقی که ما را در آگوست 2020 به خیابان‌ها کشاند همچنان همراه ماست.»
در هیاهوی این اعتراضات اما حمایت «جو بایدن» از این رأی، آن هم رئیس جمهوری که یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش مبارزه با نژادپرستی بود، بازتاب گسترده‌ای داشت. «جسه جکسون»، فعال مدنی با انتقاد از تأییدیه رئیس جمهور امریکا بر حکم دادگاه ویسکانسین گفت: «بندهای قانون برای ما کافی نیست، ما باید قانون را تغییر دهیم.»
«بایدن» همزمان با حمایت از رأی این دادگاه، معترضان را به تجمعات صلح‌آمیز دعوت کرد: «گرچه ماجرای کنوشا خشم و نگرانی را بیشتر کرده است اما ما باید به نظر هیأت ژوری احترام بگذاریم.» پس از بازتاب گسترده اظهارات رئیس جمهوری، «کاملا هریس» با احتیاط بیشتری موضع خود درباره این پرونده را بیان کرد. معاون «بایدن» که به «کلمبوس» اوهایو سفر کرده بود با ابراز ناامیدی از این رأی گفت: «رأی ناامیدکننده‌ای بود و من باید این را بگویم. من بیشترین سال‌های کاری‌ام را برای اطمینان از عدالت و انصاف بیشتر سیستم قضایی کشور صرف کرده‌ام اما همچنان باید کارهای زیادی در این مسیر انجام شود.»
در همین حال «دونالد ترامپ» با صدور بیانیه‌ای این پیروزی را به حامیانش تبریک گفت. اما «جری نادلر»، یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه برخلاف دیدگاه ترامپ و هم‌حزبی‌هایش در حمایت از آزادی این نوجوان سفیدپوست خواستار بازنگری در این پرونده شد: «این رأی می‌تواند تبعات خطرناکی داشته باشد و لازم است بار دیگر در سطح عالی بررسی شود.» وکیل خانواده یکی از قربانیان این پرونده نیز در پیامی از سوی موکلانش خواستار آرامش شد. وی گفت: «آنچه ما به دنبال آن هستیم فقط عدالت است نه خشونت بیشتر و از همه می‌خواهیم که دیدگاهشان را در صلح و آرامش و در چهارچوب قانون بیان کنند.»
هدیه ویژه حامیان سلاح برای «ریتنهاوس»
چهار روز پیش از تبرئه «ریتنهاوس»، تأکید یکی از قضات پرونده بر حمل غیرمجاز اسلحه نیمه اتوماتیک مرگبار توسط این نوجوان در جریان اعتراضات سال گذشته بود اما در نهایت شگفتی، «ریتنهاوس» به‌رغم کشتن دو نفر با این سلاح، در این مورد اتهامی نیز گناهکار شناخته نشد. موضوعی که بسیاری از حامیان حمل سلاح در امریکا را نیز به وجد آورد و رأی «ریتنهاوس» را چراغ سبزی برای متوقف شدن تلاش‌های مخالفان سلاح در امریکا دانستند و خواستار حمایت هوادارانشان از این فرایند شدند. از سوی دیگر مالکان سلاح در امریکا اعلام کردند برای قدردانی از «کایل ریتنهاوس» یک مسلسل
 AR-15 جدید برای او به عنوان هدیه خواهند فرستاد. به باور تحلیلگران «رویترز»، رأی دادگاه ویسکانسین درباره «ریتنهاوس» تقابل دامنه‌دار دیگری را میان موافقان و مخالفان سلاح ایجاد خواهد کرد که «ریتنهاوس» را به قهرمان یا یک یاغی بدل می‌کند. در حالی که تیراندازی مرگبار این نوجوان به دو نفر در جریان اعتراضات نژادی سال گذشته از سوی محافظه‌کاران رفتاری قهرمانانه یاد می‌شود، حامیان کنترل سلاح آن را جرقه‌ای برای یاغی‌گری بیشتر در امریکا می‌دانند که «ریتنهاوس» چهره اصلی این یاغی‌گری خواهد بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7779/4/592365/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها