تبعات تلخ رواج کرونا در قاره سبز پایان‌ناپذیر است

وضعیت اسفبار اتباع اتحادیه اروپا در انگلیس


 لیام گرافتی، روزنامه نگار انگلیسی  
‌مترجم: وصال روحانی
تحقیقاتی تازه از سوی «بنیاد بحران» در اروپا نشان می‌دهد اتباع اتحادیه اروپا که در بریتانیا ساکن هستند، سه برابر بیشتر از ساکنان سایر کشورهای اروپایی با خطر بی‌خانمان شدن بر اثر مشکلات کرونایی مواجه هستند. از دو سال پیش که «کووید19» به جان مردم دنیا افتاد، بسیاری از مردم مشاغل خود را از دست دادند و آواره خیابان‌ها و کارتن‌خواب شدند. به همین سبب «بنیاد بحران» در گزارش تازه خود راه‌هایی پیشنهاد کرده که می‌تواند این بی‌خانمان‌های ناشی از شرایط کرونایی را به چرخه اشتغال بازگرداند. بدتر از همه جا، انگلیس است که جان اسپاکز، مدیر اجرایی «بنیاد بحران» می‌گوید: «ما درخواست کمکی حداقل 30 میلیون یورویی برای افرادی داریم که بر اثر لطمات وارده از سوی کووید19 مشاغل خود را از دست داده و تا حد آوارگی پیش رفته‌اند. این بسیار بد است که دولت بریتانیا در این خصوص اینقدر بی‌اعتنا و فاقد قدرت عمل باشد. این در حالی است که اینک در بعضی صنایع و سازمان‌های بریتانیا قوه و امکان جذب کارگران و کارمندان تازه وجود دارد و در این زمینه نیازهای آشکاری به چشم می‌خورد و دولت بریتانیا وقعی به آن نمی‌گذارد.»
سخنان فوق و آماری که بنیاد بحران مطرح کرده، براساس گفت‌وگو با هزاران هزار فرد حاضر در جامعه اروپا طی 20 ماه اخیر که کرونا در آن بیداد کرده، حاصل آمده است. بر این اساس، 22 هزار فرد تبعه اروپا که گذارشان به انگلیس افتاده، بر سر مسائل کرونایی کارشان به بی‌خانمانی کشیده شده یا شب‌ها را با خوابیدن در گوشه خیابان‌ها به صبح می‌رسانند یا به سرپناه‌های کم‌شماری روی می‌آورند که دولت بوریس جانسون برای کمک به آنها در سطح شهرها تعبیه کرده و البته به‌هیچ روی پاسخ دهنده میزان عظیم مراجعان نیستند. با اینکه «کووید19» از ماه مارس 2020 در سطح جهان اوج گرفت، اما بیکار شدن عده‌ای چشمگیر از اهالی اروپا بر اثر بی‌رونق شدن مشاغل‌شان که 6-5 ماه بعد از آن تاریخ آغاز شد اوضاع در این زمینه هر روزه بدتر شد. استفان 20 ساله که چند سال پیش از بلغارستان به انگلیس مهاجرت کرد تا در آنجا زندگی بهتری را در کنار عمه‌اش تجربه کند، می‌گوید: «مدتی کوتاه بعد از مستقر شدن من در لندن، هم من و هم عمه‌ام مشاغل‌مان را به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی از دست دادیم و صاحبخانه‌مان ما را بیرون انداخت. آواره خیابان‌ها شدیم و نمی‌دانستیم چه بکنیم. در ابتدا شب‌ها در عین سرما در پارک‌ها می‌خوابیدیم و حتی از امکان یک حمام ساده هم بی‌نصیب بودیم و البته پول خرید حتی نان را هم نداشتیم. مدتی بعد از آن بدبختی‌ها مطلع شدیم که «بنیاد بحران» وجود دارد و در این زمینه‌ها کمک‌رسان است. آنها برخی امکانات و یکی دو فرصت شغلی را در اختیار من گذاشتند و من هم اکنون مشغول پس‌انداز کردن پول هستم تا در اولین فرصت یک خانه کوچک را برای خودم و عمه‌ام اجاره کنم.»
با این حال اکثریت در انگلیس با کسانی است که این‌گونه کمک‌ها هم شامل حال‌شان نشده و در طلیعه زمستان 2022 وضع نزاری دارند. آمار آژانس‌های نظرسنجی و بنیادهای خبررسانی نیز حاکی از آن است که 87 درصد از اتباع اتحادیه اروپا که در انگلیس ساکنند، زیر خط فقر زندگی می‌کنند و اگر هم کارشان به بیکاری و بی‌خانمانی کشیده نشده باشد، اوضاع اسفباری را تجربه می‌کنند. سخنگوی «پویش 3 میلیون» که حامی اتباع اتحادیه اروپا در انگلیس و در حال تلاش برای ارتقای شرایط زندگی آنها است، اظهار می‌دارد: «قاره سبز جا و امکان برای پذیرش و تقویت شرایط تمامی اهالی این قاره را دارد و اسباب تأسف عمیق است که می‌بینیم در کشورهایی مثل انگلیس این اصل مسلم زیر پا گذاشته و حق بدوی انسان‌ها تضییع می‌شود. میزان این اجحاف حداقل سه برابر سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. به این خاطر است که آرزو می‌کنیم دولت بوریس جانسون از خواب غفلت برخیزد و مساعی بنیاد بحران مؤثر واقع و جان و اعتبار انسان‌ها بیش از اینها حفظ شود.»
منبع: Bigissue


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7779/4/592368/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها