بعد از شکست پروژه ناتوی عربی، ریاض به سمت ائتلافی کوچک‌تر رفت

اتحاد نمایشی


گروه جهان/ نگرانی از تغییر معادلات استراتژیک و امنیتی در منطقه و به مخاطره افتادن منافع عربستان و همپیمانان منطقه ای‌اش پس از وقایع اخیر، ریاض را به سمت اجرای طرح اتحاد مشترک ارتش کشورهای حوزه خلیج فارس پیش برد.
به گزارش «گلوبال تایمز»، مانور امنیتی و استراتژیک عربستان، همزمان با برگزاری هجدهمین نشست وزرای دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، با افتتاح مقر فرماندهی اتحاد مشترک ارتش این شورا در ریاض آغاز شد. «نایف الحجراف»، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در مراسم افتتاحیه، اتحاد مشترک کشورهای عرب خلیج فارس را مهمترین دستاورد شورای همکاری خواند. او که بر پایه سیاست سعودی‌ها سعی در سرپوش گذاشتن بر اهداف پشت پرده اجرای این طرح مشترک نظامی داشت، اتحاد ارتش کشورهای خلیج فارس را پیام صلح در مسیر ساخت آینده منطقه عنوان کرد اما در عین حال هشداری در لفافه نیز داد و این اتحاد را نشانه عزم شورای همکاری خلیج فارس بر تضمین امنیت و ثبات کشورهای عضو دانست که می‌تواند اهداف امنیتی شورا و قدرت بازدارندگی آن را در زمین، دریا و پدافند هوایی تقویت کند. دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس برای توجیه بیشتر این طرح به عنوان طرحی صلح طلبانه، امنیت غیرنظامیان را نیز بهانه کرد و دفع هرگونه تهدید خارجی برای ایجاد امنیت و ثبات در این منطقه را از اولویت‌های اجرای سیاست مشترک اتحاد ارتش‌های عرب خلیج فارس بیان داشت.
ریاض در حالی اقدام به تشکیل این اتحاد مشترک نظامی کوچک کرده است که پیش از این بسیار تلاش کرده بود دست به ائتلافی گسترده زده و ارتشی که نام آن را ناتوی عربی گذارده بود، تشکیل دهد. اما به دلیل همراه نشدن کشورها موفق به تشکیل این ائتلاف نشد. به باور ناظران، خروجی نشست دیروز ریاض نیز نشان می‌دهد که عربستان و همپیمانانش از خروج امریکا از منطقه و احساس از دست دادن حمایت این کشور، به هراس افتاده‌اند و دریافته‌اند که برای دستیابی به ثبات و امنیت در منطقه نیازمند اقدام مشترک دفاعی هستند.
مقر فرماندهی اتحاد مشترک ارتش شورای همکاری خلیج فارس با حمایت کامل «بن سلمان» پیش‌تر با نام فرماندهی مرکزی شبه جزیره عربستان فعالیت داشت اما تحولات اخیر منطقه‌ای و بویژه ناکامی‌های پی در پی سعودی در یمن و شکست عربستان و همپیمانانش در جبهه‌های مقاومت، خاندان سعودی را در فکر ایجاد مجموعه فرماندهی نظامی مشترک انداخت. به نوشته «الشرق» در 5 ژانویه سال‌جاری سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با اصلاح توافقنامه دفاع مشترک، اتحاد ارتش‌های شورای همکاری را در قالب یک فرماندهی به تصویب رساندند. در همین راستا یکی از وظایف این فرماندهی تحقق امنیت جمعی و همکاری با نیروی مسلح کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.
عربستان سعودی و همپیمانانش در چند هفته اخیر شاهد بیشترین پیروزی‌های ارتش و نیروهای مردمی در مواضع اشغالی در یمن بودند؛ حملاتی که ترکش‌های آن در خاک عربستان، ضربات مهلکی را به امنیت و حتی اقتصاد و تجارت سعودی وارد آورد. به گزارش «الشرق الاوسط»، در حال حاضر کنترل انصارالله یمن بر بخش‌های مهمی از دریای سرخ نیز زنگ خطر را برای ائتلاف سعودی به صدا درآورده به طوری که سخنگوی ائتلاف سعودی نسبت به تهدید قریب‌الوقوع برای اختلال در گذرگاه‌های تجاری جنوب دریای سرخ هشدار داده است.
از سوی دیگر سعودی‌ها که پس از حمله 14 پهپاد یمنی به شهرها و تأسیسات نفتی آرامکو خسارت سنگینی را تجربه کرده‌اند، مناطق مختلفی از یمن را زیر آتش گرفته‌اند. در همین راستا گرچه به نوشته «الجزیره»، ائتلاف سعودی هدف حملات هوایی را مواضع انصارالله در یمن اعلام کردند اما سایت النشره، اهداف عربستان را روستای المریر شهر حبس استان حدیده اعلام کردند که در نتیجه آن یک مرد مجروح شد و زن بارداری سقط جنین کرد. همزمان شهر مرزی منبه در استان صعده نیز هدف حملات متعدد قرار گرفت و دست کم چهار نفر مجروح شدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7781/4/592498/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها