شاباک 50 فلسطینی را با ادعای داشتن طرح حمله دستگیر کرد

هراس از انتفاضه سوم در تل‌آویو


گروه جهان / عملیات استشهادی صبح یکشنبه در شهر قدس و در پی آن بیانیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) که بر تداوم مقاومت تأکید می‌کرد، منجر به هراس از انتفاضه‌ای دیگر در سرزمین های اشغالی شده است، طوری که نیروهای امنیتی این رژیم را واداشته، در یورشی ده‌ها فلسطینی را بدون هیچ مدرکی و تنها به جرم عضویت در حماس و داشتن طرحی برای حمله، دستگیر کنند.
به گزارش سایت خبری تحلیلی «المانیتور»، آژانس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) دوشنبه شب، اعلام کرد بیش از 50 مرد فلسطینی را که عضویت حماس داشته‌اند، دستگیر کرده است. شاباک مدعی شده است این افراد قصد انجام حملاتی را در سرزمین‌های اشغالی داشته‌اند. این دستگیری‌ها پس از آن صورت گرفت که «فادی ابوشخیدم»، از اعضای حماس در عملیاتی استشهادی به شماری از نظامیان رژیم صیهونیستی حمله برد و شماری از آنان را کشته یا زخمی کرد. عملیاتی که تنها ساعاتی بعد از آن ساکنان شهرک شعفاط، شهرکی که «ابوشخیدم» در آن زندگی و کار می‌کرد، با برپایی تظاهراتی حمایت خود را از آن اعلام داشتند. همین تظاهرات در کنار بیانیه حماس مبنی بر اینکه این آغاز راه است و مردم فلسطین به این روند ادامه خواهند داد، زنگ هشداری بود برای رژیم صهیونیستی از تداوم حملاتی از این دست در سراسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین.
هراس از انتفاضه‌ای دیگر در سرزمین‌های اشغالی، طی روزهای گذشته در رسانه‌های رژیم صهیونیستی کاملاً مشهود بود. یکی از این رسانه‌ها روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» بود که با نگاهی به حوادث یک هفته اخیر در شهر قدس و تأکید بر اینکه تنها چهار روز قبل از عملیات «ابوشخیدم»، یک نوجوان 16 ساله نیز با چاقو دو نیروی امنیتی این رژیم را زخمی کرد، نوشت: «حمله صبح یکشنبه موجی شده است که بسیاری از خبرنگاران در اتاق‌های کنفرانس خبری با مقامات امنیتی این سؤال را مطرح کنند که آیا اسرائیل با انتفاضه‌ای جدید روبه‌رو است؟ البته اگر این سؤال در اذهان شکل گرفته و خاطرات انتفاضه اول و دوم در خاطر این خبرنگاران زنده شده است، بی‌دلیل نیست. در هر دو انتفاضه که بین سال‌های 2000 تا 2005 رخ داد، اسرائیل با نبردی در مرزها مواجه نبود، بلکه نبردهایی را می‌دید که در کوچه و خیابان‌ها در حال رخ دادن بود. درست مانند آنچه که اکنون شاهد آن هستیم.» روزنامه «نیویورک تایمز» امریکا نیز در مقاله‌ای نوشت: «اینکه عملیات «فادی ابوشخیدم» در «کوه معبد» (حرم شریف) انجام شده، خود یک نشانه است. زیرا اینجا همان مکانی است که سال 2000 «آریل شارون» که در آن زمان رهبر حزب اپوزیسیون در اسرائیل بود، به آنجا رفت و موجب آغاز انتفاضه‌ای 4 سال و 4 ماهه شد.»
هراس از انتفاضه‌ای دیگر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین دیروز تا آنجا پیش رفت که «یائیر لاپید»، وزیر جنگ این رژیم بعد از دستگیری 50 فلسطینی عضو حماس در این رژیم، با طرح این ادعا که این افراد به‌طور مستقیم با دفاتر حماس در ترکیه در ارتباط بوده‌اند، از آنکارا خواست دفاتر حماس در این کشور را ببندد. به گزارش «الوقت»، «لاپید» علاوه بر ترکیه از همه کشورها خواست مانند انگلیس عمل کرده و فعالیت همه شاخه‌های گروه حماس در کشورهایشان را غیر‌قانونی اعلام کنند. با این حال ترکیه هنوز پاسخی به این درخواست نداده است. تل‌آویو پیش از این نیز بارها چنین درخواستی را از کشورهای مختلف کرده اما هر بار با بی‌اعتنایی آنها مواجه شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7781/4/592500/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها