برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بازار اعلام شد

جزئیات تشکیل «قرارگاه امنیت غذایی»


اهمیت بالای امنیت غذایی کشور و همچنین ثبات و آرامش در بازار کالاهای اساسی، باعث شد تا قرارگاه امنیت غذایی در وزارت جهاد کشاورزی متولد شود. قرارگاهی که قراراست در شرایط بحرانی وارد عمل شود و شرایط را مدیریت کند. در این زمینه مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی درباره جزئیات تشکیل این قرارگاه گفت: ایجاد امنیت غذایی برای وزارتخانه اهمیت ویژه‌ای دارد از این‌رو قرارگاه امنیت غذایی با حضور اشخاصی که در تصمیم‌گیری‌های کلان نقش دارند تشکیل شد تا در شرایط بحرانی که نیاز است تصمیم‌گیری سریع و جامعی اخذ شود آنها واکنش‌های سریعی از خود نشان دهند.
ابراهیم زارع در گفت‌وگو با ایلنا، بابیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در راستای تثبیت قیمت‌ها و کنترل تورم نرخ برخی اقلام اساسی را اعلام کرد، گفت: سازوکار وزارت جهاد برای تعیین و عملیاتی شدن نرخ‌ها مشخص است. برای اجرایی کردن این مهم تعدادی از بازرسان وزارت صمت برای نظارت و کنترل بر قیمت‌گذاری اقلام در خرده‌فروشی‌ها (در گذشته نظارت در قیمت‌گذاری به بنکداری‌ها خلاصه می‌شد) همکاری خود را با ما آغاز کردند. وی ادامه داد: منظور از امنیت غذایی، امنیتی کردن بازار نیست بلکه هدف تأمین و در دسترس بودن کالاهاست؛ یکی از اهداف قرارگاه رصد قیمت‌ اقلام اساسی و تلاش برای رفع موانع و تسهیل فضای کسب و کار است.
زارع در پاسخ به این پرسش که در گذشته ستاد تنظیم بازار چنین کارهایی را دنبال می‌کرد چه الزامی برای تشکیل چنین نهادی احساس شد که قرارگاه امنیت غذایی را  در وزارتخانه تشکیل دادیم؟ گفت: قرارگاه امنیت غذایی زمینه کارشناسی را برای ستاد تنظیم بازار آماده می‌کند در این قرارگاه صرفاً بحث بازار نیست و تولید را هم در برمی‌گیرد. قرارگاه امنیت غذایی یک نهاد درون سازمانی است که از افراد خارج از وزارتخانه دعوت کرده است که برای رفع سریع‌تر مشکلات ورود کنند. وی ادامه داد: علاوه‌ بر بازرسان وزارت صمت تعدادی از نیروهای بسیج و تیم‌های بازرسی سازمان حمایت و تعزیرات در بحث نظارت بر قیمت‌گذاری در عمده فروشی و خرده فروشی با ما همکاری می‌کنند. وی تصریح کرد: هدف وزارت جهاد برهم زدن نظم بازار نیست. باید بگویم که مکانیزم‌های تعیین قیمت‌ها سال‌هاست که از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تعریف شده است تا با توجه به آن نرخ کالاهایی که حساسیت بیشتری روی آنها وجود دارد تعیین شود.

وضعیت واردات کالاهای اساسی کشور
در همین ارتباط سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با تشریح آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی کشور اعلام کرد: اختصاص ارز 4200 تومانی برای 4 قلم کالا تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و احتمال دارد، حتی قبل از پایان سال این ارز اصلاح شود. حسن عباسی معروفان، در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه آیا ارز 4200 تومانی برای واردات نهاده‌های دامی برقرار است؟ گفت:‌ اختصاص این ارز برای واردات نهاده‌های دامی، روغن، گندم و دارو همچنان و تا اطلاع ثانوی ادامه دارد. وی در این‌باره که دولت اعلام کرده بود، اگر اختصاص ارز ادامه یابد، باید 12 میلیارد دلار اعتبار به جای 8 میلیارد دلار تخصیص یابد، گفت: رقم 12 میلیارد دلار را دولت برای آخر آبان گفته بود، اکنون هر ماه که اصلاح این ارز به تأخیر می‌افتد، 1.1 میلیارد دلار به این رقم اضافه می‌شود. معروفان در پاسخ به اینکه دولت همه ارز ترجیحی تا پایان سال را در نیمه اول سال مصرف کرده، برای تأمین تا پایان سال مشکلی ندارید؟ گفت: دولت قبلی تصویب کرده بود تا پایان آن دولت 8 میلیارد دلار مصرف شود، برای اختصاص در دولت جدید باید لایحه جدیدی به تصویب برسد. سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت نهاده‌های کشور هم گفت: از ابتدای سال 11 میلیون و 150 هزار تن نهاده در کشور از طریق سامانه بازارگاه توزیع شده که 6.2 میلیون تن ذرت و بقیه کنجاله و جو است و اینها به اندازه نیاز بوده است. معروفان افزود: سالانه 31 میلیون تن انواع نهاده، گندم و روغن واردات داریم که 16 میلیون تن وارد شده و بقیه هم باید وارد شود. سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره واردات گندم هم گفت: نیاز کشور به گندم 12 میلیون تن است که امسال حدود 4.5 میلیون تن از کشاورزان خریده‌ایم، 4 میلیون تن هم واردات داشتیم و بقیه هم باید وارد شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7781/6/592508/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها