اخبــــار


دولت وارث بدهی ۹۲۱ هزار میلیاردی از دولت قبل

مجموع بدهی ثبت شده دولت و شرکت‌های دولتی در سال گذشته بیش از 2000 هزار میلیارد تومان بوده که 921 هزار و 523 میلیارد تومان آن تأیید شده است. ‌به‌گزارش خبرگزاری فارس، براساس آمار سامانه خزانه‌داری وزارت امور اقتصادی و دارایی، جمع کل بدهی دولت ثبت شده در سامانه سماد تا پایان سال 99 بیش از 838 هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین بدهی شرکت‌های دولت اعم از جاری و غیرجاری بالغ بر 1162 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است در مجموع کل بدهی دولت و شرکت‌های دولتی بیش از 2000 هزار میلیارد تومان گزارش شد. البته این ارقام نیاز به حسابرسی و تأیید دارد و از کل بدهی 838 هزار میلیارد تومانی ثبت شده دولت در سال 99 حدود 700 هزار میلیارد تومان آن تأیید شده و 13.9 درصد تولید ناخالص داخلی بود و همچنین نسبت به بدهی سال 98 به مبلغ 476 هزار میلیارد تومان حدود 31.6 درصد رشد یافت. از بدهی 1162 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی 224 هزار میلیارد تومان آن تأیید شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 60 درصد رشد نشان می‌دهد. مراجع تأیید کننده مجموعاً بدهی دولت و شرکت‌های دولتی را 921 هزار و 523 میلیارد تومان دانسته و آن را تأیید کرده‌اند در حالی که بیش از 2000 هزار میلیارد تومان بدهی ثبت شده وجود دارد. بدهی تأیید شده دولت و شرکت‌های دولتی نسبت به دوره مشابه سال 98 حدود 49 درصد رشد داشت.

مجوز تسویه ۳۵ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های قطعی دولت
در همین حال بر اساس تصویب نامه سوم آبان ماه سال‌جاری هیأت وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است تا سقف 350 هزار میلیارد ریال با صدور اسناد خزانه نوع دوم، بدهی‌های قطعی دولت را با مطالبات قطعی دولت تسویه کند. در همین راستا خزانه‌داری کل وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیه‌ای از کلیه اشخاص بدهکار به بانک‌ها که متقابلاً از دولت طلبکار هستند، درخواست کرد، در خصوص تسویه بدهی‌ها و مطالبات خود از طریق اسناد خزانه دوم اقدام‌ کنند.

خبر‌های خوش وزیر از توفیق‌های بیشتر در صادرات نفت

وزیر نفت با بیان اینکه لحظه‌ای در تولید، تأمین و امنیت انرژی کشور کوتاهی نمی‌کنیم، گفت: ماه‌های آینده در بخش صادرات نفت خام و میعانات گازی توفیق‌های بیشتری حاصل می‌شود.
به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما، جواد اوجی، در آیین صبحگاه مشترک بسیجیان صنعت نفت که درمحوطه وزارت نفت برگزار شد، گفت: دشمن به هر طریقی درصدد است به این نظام مقدس صدمه وارد کند، از همه جا مهم‌تر صنعت نفت کشور است. در اوایل آبان‌ماه شاهد بودید که چه حرکت مذبوحانه‌ای با حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت انجام دادند، اما به فضل پروردگار و به همت کارکنان صنعت نفت، مردم از این حرکت دشمن آسیبی ندیدند.
 اوجی گفت: ما منتظر نتیجه مذاکرات، تصمیم‌ها و روابط دیپلماسی نیستیم، اما به همت کارکنان این صنعت، دشمن را در نیتی که برای آسیب رساندن به صنعت نفت دارد ناکام خواهیم گذاشت.
وی به موضوع تأمین سوخت زمستانی نیز اشاره کرد و افزود: همه همکاران در این بخش پای کار آمده‌اند تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود و روز‌های درخشان‌تری را از این صنعت به نمایش خواهیم گذاشت.

بازار اجاره به‌طور نسبی کنترل شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر مسکن گران نشود مستأجران نباید نگران افزایش اجاره‌بها باشند، گفت: می‌توان گفت بازار اجاره کنترل شده اما این کنترل نسبی است.
محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایلنا درباره اثرگذاری تعیین سقف اجاره‌بها در بازار مسکن اظهار داشت: در ابتدا باید به این نکته توجه شود قیمت‌گذاری مصوب و تعیین سقف اجاره فقط شامل قراردادهای تمدید اجاره می‌شود و در اجاره‌های جدید قابلیت قیمت‌گذاری وجود ندارد. وی ادامه داد: هدف از اجرای مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در این طرح، فقط اجاره‌های تمدید بوده با این هدف که تخلیه و جابه‌جایی در شرایط شیوع کرونا کاهش یابد. بنابراین برای قراردادهای تمدید ضابطه سقف افزایش بها تا 25 درصد تعریف شد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به طور قطع این مصوبات در بازار اجاره اثرگذار بوده‌ است، افزود: می‌توان گفت بازار اجاره کنترل شده اما این کنترل نسبی است.

ذبح دام باردار ممنوع است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: در اکثریت ۴۱۳ کشتارگاه‌ کشور ممنوعیت ذبح دام باردار اعمال می‌شود و با اطلاع‌رسانی گسترده به دامداران و کشتارگاه‌ها سازمان دامپزشکی مانع از کشتار دام‌های آبستن شده است.   در حالی‌که مطابق با قانون، کشتار و ذبح دام آبستن ممنوع است از این‌رو دادستانی در خصوص فیلمی که اخیراً از ذبح یک دام باردار در فضای مجازی منتشر شد به مسأله ورود و صحت آنرا تأیید کرد، در همین خصوص ایلنا با علی‌صفر ماکنعلی  گفت و گویی داشته که بخشی از آنرا اینجا می‌آوریم: شما به‌عنوان رئیس سازمان دامپزشکی که مسئول نظارت بر کشتارگاه‌های کشور هستید چه پاسخی به این مسأله می‌دهید؟ گفت: 413 کشتارگاه دام در کل کشور فعال است. از این تعداد 133 کشتارگاه صنعتی و 280 کشتارگاه سنتی است. سازمان دامپزشکی بارها با استناد به ماده 10 آیین‌نامه اجرایی ماده 18 قانون سازمان دامپزشکی کشور به کشتارگاه‌ها اعلام کرده که کشتار دام آبستن ممنوع است.

عاملان ذبح دام مولد تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:​ در چند کشتارگاه ذبح دام‌های مولد اثبات شده که با توجه به ممنوعیت این موضوع، افراد خاطی شناسایی شدند و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. حسین دماوندی‌نژاد در مصاحبه با صداوسیما، اظهار داشت: ذبح دام‌های مولد به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و طی دستورالعمل‌های متعددی به کشتارگاه‌ها و صاحبان دام ابلاغ شده که کشتار دام مولد ممنوع است.

رشد ۱۱۸ درصدی پرواز‌ها در دولت سیزدهم

پرواز‌های داخلی و بین‌المللی کشور در ۳ ماه نخست فعالیت دولت، ۱۱۸ درصد افزایش داشته است. وزارت راه و شهرسازی با انتشار گزارشی به ارائه دستاورد‌های این وزارتخانه در سه ماه فعالیت دولت در حوزه‌های مختلف، از جمله اقدامات انجام شده و آتی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پرداخته است. بر اساس این گزارش، در ۳ ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم شاخص پرواز‌ها در اثر تلاش‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی تغییرات گسترده‌ای داشته، به طوری که پرواز‌های عبوری با افزایش ۳۴ درصدی و پرواز‌های داخلی و بین‌المللی با افزایش ۱۱۸ درصدی روبه‌رو بوده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7781/6/592509/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها