به‌بهانه انتشار دو کتاب درباره شیوه‌های مدیریتی «توران میرهادی»

مدیریت اخلاقی و دوری از تبعیض


پریسا پهلوان
  فعال فرهنگی
کاملاً بجاست این‌روزها که در فضای مجازی و... حرف از توران میرهادی است، چندسطری به قدر فرصت و مجال از او بگوییم که از پایه‌گذاران نظام نهاد کودکی و آموزش‌وپرورش نوین و مادر ادبیات کودک بود و حضور تأثیرگذار و مهمی در حوزه شورای کتاب کودک و پیدایش فرهنگنامه کودکان ونوجوانان داشت.
 از ابتدای تأسیس مدرسه فرهاد، توران خانم خیلی زود متوجه شد که کتاب‌های مناسب و با کیفیت در دسترس کودکان ایرانی نیست و با تلاش او کتابخانه «قلب تپنده» مدرسه فرهاد شد و تلاش شد با برنامه‌های متنوع، کتابخانه، کتاب و کتابدار دوستان صمیمی کودکان شوند و از این‌رو ترویج کتابخوانی سرلوحه و در زمره بنیان‌های این مدرسه بود. به‌تازگی دو کتاب درباره توران میرهادی منتشر شده که در آنها به زوایه‌های کمتر شناخته‌شده‌ای از او اشاره شده است. برای تهیه این کتاب‌ها هیأت مدیره انجمن پژوهش‌های آموزشی پویا نشستی برگزار کردند و مصوب شد تا یک مکتوب علمی و مستند فراهم آید و در اختیار مراکز آموزشی و پرورشی قرار گیرد. من هم این افتخار را داشتم که درباره روش‌ها و شیوه عملکرد توران میرهادی مقاله‌ای با عنوان «شیوه مدیریتی توران میرهادی در مدرسه فرهاد با رویکرد اخلاقی و اجتماعی» در این کتاب ارائه کنم که از منظر یک دانش‌آموخته مدرسه فرهاد و مؤسس و مدیر مرکز پیش دبستانی به عملیاتی شدن این آموزه‌ها اشاراتی هم کرده‌ام. در این کتاب‌ها اشاره شده او ضمن داشتن مهم‌ترین مهارت‌های مدیریتی، مهارت خودمدیریتی و مهارت تصمیم گیری، اعتقاد راسخ به‌کار گروهی و تیم‌سازی داشت و اهمیت دادن به تفکر واگرا وخلاق و تشویق و توسعه حرفه‌ای مداوم، از جمله ویژگی‌های مدیریتی منحصر‌به‌فرد او بود. به‌عقیده من توران میرهادی را می‌توانیم در زمره «مدیران اخلاقی» ارزیابی کنیم.
نقطه تمرکز مدیران اخلاقی تلاش مداوم در جهت یادگیری و توسعه مدرسه با نگاهی «بدون تبعیض» است. هدف‌شان تدارک محیطی بود که یاد گیرنده هم دانش‌آموز و هم معلم در آن احساس امنیت نماید و برای خطا کردن و خطر‌پذیری مجال و قدرت کافی داشته باشد. ترویج الگوهای رفتاری و نگرشی پسندیده مانند سخت‌کوشی، تعهد، حمایت متقابل، صداقت، پذیرش اشتباهات، تجدیدنظردر روش‌های مدیریتی و پشتیبانی مستمر و مطلوب همکاران و دانش‌آموزان را می‌توان در مدیران اخلاق مدار رصد کرد. همدلی، شنونده و مشاهده گر بودن و اهمیت دادن به مشورت وفراهم آوردن فرصت رشد برابر از ارزش‌های حاکم بر مدرسه فرهاد بود که توران خانم اخلاق مدار آن را به بهترین شکل اجرا کرد.
عشق واحترام به کودکان وتوجه به تفاوت‌های فردی وتلاش در جهت آموزش منطبق با نیازهای کودکان منجر به دستیابی توران خانم به دیدگاه‌های متحول وخلاق ایشان شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7781/16/592560/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها