اخبــــار


حضور مخبر در نشست مجازی شورای نخست وزیران شانگهای

معاون اول رئیس‌جمهور روز پنجشنبه از طریق ویدیوکنفرانس در بیستمین نشست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای، سخنرانی و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، امنیتی و فرهنگی تشریح خواهد کرد. سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که در سال ۲۰۰۱ توسط کشور‌های چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی پایه‌گذاری شد و پس از آن در سال‌های بعد ایران، مغولستان، پاکستان، هند، افغانستان و بلاروس به‌عنوان اعضای ناظر به این سازمان پیوستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، همزمان با سفر دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به تاجیکستان و شرکت در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهریور ماه، اعضای اصلی این سازمان با عضویت جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو اصلی موافقت کردند و هم اکنون فرایند عضویت کامل ایران در این سازمان در حال انجام است.


فرمانده کل سپاه:
امریکا در رقابت منطقه ای در حاشیه است

فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه هنر انقلاب این است که به گونه‌ای عمل می‌کند تا دشمن مجبور شود ساختارهای قدرتی که خود ساخته را از بین ببرد، گفت: در این زمینه، امریکا مجبور شد با طالبان و القاعده و صدام بجنگد و راه‌هایی برای نفوذ انقلاب هموار کند.
سردار حسین سلامی با اشاره به اینکه در سوریه و یمن نیز اقدامات امریکا باعث شد فرصت برای ایجاد ساختارهای متکی بر انقلاب اسلامی فراهم شود، تصریح کرد: امروز در رقابت سیاسی منطقه‌ای امریکایی‌ها در حاشیه هستند و این نزول قدرت آنان است.
به گزارش ایرنا، فرمانده کل سپاه پاسداران روز گذشته در نشست مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور که در مشهد برگزار شد، اضافه کرد: با وجود همه تحریم‌ها، لبنان با ارسال کشتی‌های نفت از فروپاشی اقتصادی نجات داده شد و پول نفت را هم می‌گیریم و کسی فکر نکند که این نفت‌ها رایگان ارسال می‌شود.
سرلشکر حسین سلامی با بیان اینکه دشمن می‌خواهد کشتی‌های سوخت ارسالی ما را بزند، اما نمی‌تواند، ادامه داد: همین باعث چرخش امریکا شده است و آنان برخلاف راهبرد خود حتی اجازه می‌دهند که از مصر، اردن و سوریه در محاصره و تحریم نیز گاز و برق به لبنان ارسال شود تا صرفاً ایران پیروز این میدان نشود.
سردار سلامی، هنر انقلاب را برهم زدن توازن شرق و غرب و ایجاد یک توازن جدید و افزودن یک ضلع به اضلاع قدرت دانست و تصریح کرد: قبل از انقلاب ۴۰ هزار مستشار امریکایی تمام ارکان جامعه را اداره می‌کردند اما امروز فرش قرمزی برای آنان  وجود ندارد. خیلی‌ها نمی‌دانند از چه فضای تاریکی گذر کرده‌ایم. خدا با انقلاب به ما نور بخشیده است. امروز عزیز هستیم و در ابعاد مختلف قدرت جهانی هستیم. بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که توانست ما را در این رقابت و قدرت از دشمنان جلو بیندازد، رهبران انقلاب بودند.


سفیر یمن در تهران مطرح کرد
تلاش سعودی‌ها برای کشاندن موضوع «یمن» به مذاکرات ایران-عربستان

سفیر یمن در تهران گفت: هر تفاهمی در مورد یمن که بدون حضور یمنی‌ها انجام شود، بی‌معنا است.
«ابراهیم محمد دیلمی» در گفت‌و‌گو با ایسنا در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با عقب‌نشینی امارات از منطقه«الحدیده» در یمن و علت این موضوع گفت: امارات به عنوان یکی از طرف‌های اصلی جنگ علیه مردم یمن سیاست فریب را در پیش گرفته است. وی ادامه داد: امارات پیش از این نیز بارها اعلام کرده که از یمن عقب‌نشینی کرده اما کماکان در امور یمن دخالت می‌کند و دشمنی مستمر خود علیه یمن را ادامه می‌دهد و بخش‌هایی از یمن بویژه جزایر سقطری و میون را اشغال کرده است.
سفیر یمن در ایران گفت: امارات باید بداند وقت آن رسیده که سربازانش را از یمن خارج و کشور ما را ترک کند. امارات ملزم به پرداخت غرامت و جبران خسارت‌هایی است که در سال‌های اشغال و تجاوز علیه یمن به کشور ما وارد کرده است. دیلمی ادامه داد: اماراتی‌ها باید بدانند دوره فریبکاری و تغییر واقعیت‌ها در یمن به سرآمده و باید این را درک کند.
سفیر یمن در تهران همچنین در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال دارد که در مذاکرات ایران و عربستان در بغداد دو طرف در مورد یمن رایزنی و گفت‌و‌گو کنند افزود: دیدارهایی که در بغداد انجام شده بین ایران و عربستان است.
البته تلاش‌هایی از جانب سعودی وجود دارد که ایران را به مسأله یمن بکشاند اما ایران اعلام کرده که مسأله یمن داخلی است و اگر آنها به دنبال حل مسأله یمن هستند باید با طرف‌های یمنی وارد مذاکره شوند و با آنها به تفاهم برسند. سفیر یمن در تهران ادامه داد: برخی می‌خواهند که ایران از نقش طبیعی خود در کنار یمن دست بردارد و به یک میانجی تبدیل شود که امر قابل قبولی نیست. ما به برادران عراقی خود هم نصیحت می‌کنیم اگر می‌خواهند تلاش‌های قابل ستایششان موفقیت‌آمیز باشد نباید مسأله یمن بدون حضور طرف‌های یمنی مورد مذاکره قرار گیرد.
این مقام یمنی در ایران گفت: هر تفاهمی در عراق و چه جای دیگر در مورد یمن اگر بدون حضور یمنی‌ها انجام شود بی‌معناست و هرنتیجه‌ای که در مورد یمن حاصل شود برای ما قابل اجرا نخواهد بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7781/2/592588/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها