علت توقف صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه چیست؟

درخواست‌هایی که جدی گرفته نشده بود!


گروه اقتصادی/ روسیه از ایران درخواست کرده بود تا در صادرات برخی محصولات کشاورزی ایران به این کشور از جمله محصول فلفل دلمه‌ای استانداردهای بهداشتی رعایت شود اما این هشدارها نادیده گرفته شد تا اینکه روسیه واردات فلفل ایران به این کشور را به دلیل آنچه «نقض مکرر استانداردهای بهداشتی» عنوان شده است، ممنوع کرد. اکنون با پیگیری دولت، سازمان توسعه تجارت و سفارت ایران در روسیه، مشکل صادرات این کالا به روسیه بزودی حل می‌شود.
مراودات تجاری ایران و روسیه در سال‌های اخیر گسترش پیدا کرده است. بیشترین صادرات روسیه به ایران غلات و بیشترین صادرات ایران به روسیه محصولاتی مانند سبزی، صیفی و میوه است. فلفل دلمه‌ای یکی از محصولاتی است که به علت تقاضای بالا در روسیه، در صدر صادرات ایران قرار گرفته است و کشاورزان زیادی این محصول را با هدف صادرات به روسیه کشت می‌کنند. روزانه حدود 20 تریلی 15تنی فلفل دلمه‌ای از ایران به روسیه صادر می‌شود که متوسط قیمت آن در روسیه هر کیلو 130 هزار تومان است. به این ترتیب حدود 39 میلیارد تومان ارزش روزانه صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه است، اما چند روزی است که صادرات این کالا به روسیه بخاطر موانع و مشکلات، انجام نمی گیرد.
بی‌توجهی به درخواست روسیه
با توجه به ارزآوری صادرات محصولات کشاورزی به روسیه بویژه صادرات محصولی مانند فلفل دلمه‌ای، نباید اجازه داده شود مشکلاتی که قابل‌ حل است مانع از صادرات و از دست رفتن بازار مهمی چون روسیه باشد. روسیه از چندماه پیش از ایران درخواست کرده بود تا در صادرات برخی محصولات کشاورزی ایران به این کشور از جمله محصول فلفل دلمه‌ای استانداردهای بهداشتی رعایت شود اما این هشدارها در دولت قبل نادیده گرفته شد تا اینکه روسیه واردات فلفل ایران به این کشور را به دلیل آنچه «نقض مکرر استانداردهای بهداشتی» عنوان شده است، ممنوع کرد. در واقع رعایت شرایط کشور مقصد از مهم ترین ارکان صادرات است و طبق قوانین بین‌المللی طرفین باید سلامت محصولات کشاورزی را تضمین کنند. علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت در این خصوص به «نود اقتصادی» گفت: سازمان قرنطینه روسیه در‌خصوص صادرات فلفل دلمه‌ای از ایران به روسیه، خواستار تغییر در سیستم بازرسی و نظارت بر طبق استاندارد مورد نظر روسیه شده بود که طبق اظهارات روس‌ها در چند ماه اخیر پاسخ جدی و عملیاتی را از طرف ایرانی نمی‌بینند، همین مسأله باعث شده که ارسال محموله‌ها در 3 روز گذشته ممنوع شود. پیمان پاک می‌افزاید: دغدغه ما این است که در کشمکش بوروکراسی‌های موجود حقوق صادرکنندگان و تولیدکنندگان تضییع شده و متحمل زیان جبران‌ناپذیری گردند. اما ظرف این چند روز ما مذاکرات مختلفی با روس‌ها داشتیم که از جمله آنها مذاکره سفیر کشورمان با وزارت کشاورزی روسیه بوده‌ است. اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه فعال شده و مکاتبات و مراوداتی داشته، وزارت خارجه ما فعال شده و امروز یادداشتی به سفیر روسیه تحویل داده می‌شود تا این مشکل مرتفع شود.
سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران نیز در گفت‌و‌گو با فارس در‌باره منع واردات فلفل ایران به روسیه، اظهار داشت: ‌فدراسیون روسیه نامه‌ای به رئیس گمرک داغستان نوشته و تأکید کرده است واردات فلفل‌ از ایران به دلیل آنچه نقض مکرر استانداردهای بهداشتی عنوان شده است، انجام نشود. اما بر‌اساس گفت‌‌و‌گویی که با سازمان توسعه تجارت داشتیم، موضوع منع واردات روسیه را پیگیری می‌کنند و این مسأله هرچه زودتر حل خواهد شد.
سجاد ابراهیمی یکی از تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای، در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به تعلل دولت قبل در حل مشکل صادراتی محصول فلفل دلمه‌ای به روسیه، گفت: با توجه به اینکه بازار روسیه در تمام طول سال تقاضای زیادی برای خرید فلفل دلمه‌ای دارد بسیاری از تولیدات گلخانه‌ای کشور به کشت این محصول اختصاص داده شده است. اگر مشکل صادرات حل نشود زیان هنگفتی به تولیدکنندگان می‌رسد چون در داخل و دیگر کشورهای همسایه تقاضای زیادی برای فلفل دلمه‌ای نداریم.
تولیدکنندگان نگران نباشند
علیرضا رفیعی‌پور، مدیرکل دفتر محیط‌ زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» با تأکید براینکه تولیدات کشاورزی ایران برپایه استانداردهای جهانی است گفت: ممکن است برخی کشورها در مقطعی شاخص یا عدد استاندارد محصولات غذایی خود را تغییر دهند، درخصوص تولید فلفل دلمه‌ای در کشور و صادرات آن به روسیه هم تمام استانداردها برای استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها رعایت می شود و روسیه شاخص استاندارد خود را تغییر داده است. اگر این مسأله زودتر پیگیری می‌شد مشکلی در صادرات به‌وجود نمی‌آمد اما در حال حاضر هم با رایزنی سفارت ایران در روسیه و پیگیری مسئولان، مشکل صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه بزودی حل می‌شود و کشاورزان نباید نگران صادرات تولید خود باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7789/6/593315/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها