اصلاح نقاط پرحادثه جاده‌های سمنان با تأکید رئیس‌جمهور در اولویت قرار گرفت

ایمن‌سازی سفر 20 میلیون مسافر


زهره افشار
خبرنگار
وقوع سالانه 12 هزار مورد تصادف در سمنان موجب شده این استان به‌عنوان استانی شناخته شود که بالاترین میزان تصادفات جاده ای کشور را دارد. این رقم به غیر از آنکه مردم سمنان را نگران کرده بلکه موجب دلهره 20 میلیون مسافری می‌شود که سالانه از جاده‌های این استان عبور می‌کنند. آماری که «سید محمدرضا هاشمی» استاندار سمنان نیز در گفت‌و‌گوبا «ایران» آن را تأیید می‌کند و می‌افزاید: وقوع این میزان تصادف سالانه در سمنان موجب شده توجه به اصلاح نقاط حادثه خیز و توسعه راه‌های مواصلاتی از مهم‌ترین برنامه‌های استان شود.
به‌گفته وی به‌همین دلیل در سفر اخیر رئیس جمهور به سمنان بخش اعظم مصوبات به بخش راه اختصاص داشت.وی گفت: استان سمنان از نظر وسعت ششمین استان وسیع کشور و از غرب تا شرق استان 600 کیلومتر فاصله است؛ ضمن آن که سمنان محل تلاقی کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است و این ویژگی موجب شده راه‌های ارتباطی آن از اهمیت کشوری برخوردار باشند. از سوی دیگر توسعه راه‌های استان می‌تواند زمینه ساز توسعه همه جانبه استان شود و روند صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی استان را تسهیل کند.
هاشمی خاطرنشان کرد:در سفر رئیس جمهور به استان 145 طرح به ارزش 140 هزار میلیارد ریال در این بخش مصوب شد.
60 درصد کریدور تهران - مشهد در محدوده سمنان
«حسین دهقان» مدیر کل راه و شهرسازی سمنان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: سمنان استان پهناوری است که شبکه‌های ارتباطی بسیاری از جمله کریدور غرب به شرق، آزادراه حرم تا حرم، قسمتی از کریدور بندر امیرآباد - بندرعباس، محور فیروزکوه به سمنان و از همه مهمتر 60 درصد کریدور تهران - مشهد را دارد که نشان دهنده اهمیت راه‌های ارتباطی آن است. به‌گفته وی از استان سمنان سالانه 20 میلیون مسافر و زائر عبور می‌کنند که متأسفانه به‌دلیل برخی مشکلات با آمار تصادفات جاده‌ای بالایی نیز روبه‌رو است.
وی افزود: بیشتر این تصادفات به‌دلیل حجم ترافیک بالای راه‌ها، پهناوری مسیرهای ارتباطی، کویری بودن مسیر و متأسفانه بی‌احتیاطی رانندگان بویژه هنگام خواب آلودگی رخ می‌دهد.
استان سمنان به‌عنوان ششمین استان پهناور کشور دارای دو اداره کل راه و شهرسازی استان با مرکزیت سمنان (شش شهرستان را در بر می‌گیرد) و اداره کل شرق استان با مرکزیت شاهرود است.
وی افزود: ما در سفر رئیس جمهور به استان برای شش شهرستانی که در غرب استان هستند در هشت پروژه بخش راه، مصوبه گذراندیم که بخشی از آن از جمله تکمیل تقاطع غیرهمسطح شهرک صنعتی سمنان مربوط به رفع نقاط حادثه خیز است و از مطالبات مردمی به شمار می‌رود.میزان اعتبار مصوب این هشت پروژه معادل 309 میلیارد تومان است، 35 میلیارد تومان برای تکمیل آزاد راه سمنان - فیروزکوه است که عملیات اجرایی 27 کیلومتر آن پیشتر آغاز شده بود و با مصوبه سفر رئیس جمهور 10 کیلومتر قطعه اول این آزادراه نیز کلید خواهد خورد.
وی با اشاره به اینکه کلیه طرح‌های مصوب طرح‌هایی است که پیشرفت فیزیکی آنها بالای 60 درصد بوده است، افزود: مابقی طرح‌ها که مصوبه گرفته‌اند عبارتند از: 50 میلیارد تومان برای توسعه راه دامغان - معلمان، 25 میلیارد تومان تقاطع غیرهمسطح آرادان، 30 میلیارد تومان ساخت باند دوم راه آستانه به دیباج، 50 میلیارد تومان محور شهمیرزاد به مهدیشهر، 10میلیارد تومان تکمیل تقاطع غیرهمسطح شهرک صنعتی سمنان، 20 میلیارد تومان تکمیل راه سرخه به سمنان و 89 میلیارد تومان اصلاح و بهسازی کمربندی سمنان است.
وی با اشاره به اینکه بعضی طرح‌ها با تخصیص اعتبار تا پایان سال مالی جاری به اتمام می‌رسد، افزود: البته برخی طرح‌ها مانند راه‌های سمنان - سرخه و معلمان - دامغان در سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسند.آزادراه حرم تا حرم نیز در حال حاضر فعال است به‌گونه‌ای که محدوده گرمسار - قم که طول آن 30 کیلومتر است به بهره‌برداری رسیده است.
11 نقطه پرحادثه در راه‌های ارتباطی سمنان
«احسان منصور کیایی» مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سمنان هم به «ایران» گفت: در بررسی‌های کارشناسی که با همکاری پلیس راه استان در سال 98 انجام دادیم، 14 نقطه پرحادثه شناسایی شد که تاکنون سه نقطه پرحادثه حذف یا اصلاح شده است.مطالعات رفع مشکل سه نقطه پرحادثه نیز انجام شده و اقدامات اولیه موقتی برای پنج نقطه از جمله چراغ چشمک زن، نصب دوربین ثبت تخلف، آشکار سازی، خط کشی و کاهنده سرعت نیز در حال انجام است که امیدواریم با 30 میلیارد تومان اعتباری که در سفر رئیس جمهور برای این بخش مصوب شده، بتوانیم بخش اعظمی از اقدامات دائمی را انجام دهیم.وی توضیح داد: اگر ان‌شاءالله اعتبارات بموقع تخصیص یابد، می‌توان امیدوار بود بعضی از این نقاط تا پایان سال 1401حذف یا اصلاح شود ضمن اینکه این اقدام زمانبر است. از سوی دیگر مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که این نقاط در طراحی اولیه مشکلی نداشته‌اند که پرحادثه شده‌اند بلکه توسعه روزافزون شهرها و افزایش سفر‌ها و ترددها که هر ساله روند صعودی دارد به این مسأله دامن زده است.وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه به‌دنبال سفر رئیس جمهور به استان برای بخش نگهداری راه‌های استان نیز 20 میلیارد تومان مصوب شد که امیدواریم در سال 1401 محقق شود. این اعتبار قرار است برای روکش آسفالت، نیوجرسی، گاردریل و حل مسائل ترافیکی هزینه شود.وی با اشاره به هزینه بالای نگهداری راه گفت: در حال حاضر هزینه به‌روز برای روکش یک کیلومتر آسفالت حداقل یک تا یک میلیارد و 200 میلیون تومان است.استان سمنان در مجموع در منطقه غرب استان 2 هزارو 76 کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد و در بخش راه روستایی نیز یکهزارو 81 کیلومتر راه دارد که حدود 80 درصد آن آسفالته است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7789/12/593328/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها