اخبـــــار


دستور رئیس‌جمهور برای تأمین داروی بیماران SMA

رئیس‌جمهور با حضور در جمع نمایندگان خانواده بیماران SMA، مشکلات و نگرانی‌های آنان را مورد بررسی قرار داد. آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی  روز چهارشنبه، دهم آذر ماه  هنگام خروج از ساختمان مجلس شورای اسلامی در جمع خانواده‌های بیماران SMA حضور یافت و به آنان قول دیدار جداگانه داد که صبح روز پنجشنبه در حاشیه جلسه فوق‌العاده دولت برای بررسی بودجه ۱۴۰۱ با تعدادی از نمایندگان خانواده‌های آنان دیدار و درباره نیازها و مشکلات‌شان گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهور در این دیدار پس از شنیدن دغدغه‌ها و نگرانی خانواده بیماران و گزارش وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و مسئولان ذیربط در زمینه روش‌های تأمین دارو برای بیماران خاص از جمله SMA دستور داد، داروی مورد نیاز بیماران در اسرع وقت برای یک دوره زمانی میان‌مدت و بلندمدت تهیه و با سازوکار مناسب در اختیار خانواده بیماران قرار گیرد و همزمان مراکز دانشگاهی و دانش‌بنیان نیز، اثربخشی آن را مورد بررسی قرار دهند تا بعد از اتمام این دوره، تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود. دکتر رئیسی بیماران خاص را فرزندان خود و اعضای دولت دانست و گفت: دولت رسیدگی و تأمین داروهای بیماران بویژه بیماری‌های خاص را وظیفه خود می‌داند و باید هر کاری که برای کاهش آلام خانواده‌ها و درمان فرزندان‌شان لازم است انجام شود. رئیس‌جمهور خطاب به وزیر بهداشت گفت: اکنون که در حال تدوین بودجه ۱۴۰۱ هستیم اعتبار مورد نیاز و ضروری برای بیماری‌های خاص را هم پیشنهاد بدهید که در بودجه گنجانده شود. دکتر رئیسی همچنین از مسئولان وزارت بهداشت خواست با همت مضاعف تلاش کنند تا مشکل و دغدغه خانواده بیماران حل شود و توجه داشته باشند که زیاد شدن تعداد بیمار از مسئولیت‌ آنها نمی‌کاهد.

ثبت ۵۰۰ بیمار  SMA در سامانه وزارت بهداشت
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، از دستور رئیس جمهور برای تأمین داروی بیماران SMA خبر داد. دکتر مهدی شادنوش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای بیماران SMA که اخیراً در مقابل مجلس شورای سلامی تجمع کرده و تعدادی از نمایندگان این بیماران روز  پنجشنبه در ساختمان پاستور با رئیس جمهور دیدار داشتند، گفت: روز پنجشنبه، ۱۱ آذر ماه درباره مشکلات بیماران SMA جلسه‌ای با آقای رئیس جمهور داشتیم که با توجه ویژه رئیس جمهور، قرار شد داروی این بیماران برای یک دوره شش ماهه با بودجه ویژه‌ای که از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص پیدا می‌کند، تهیه شود. وی افزود: در عین حال قرار شد در همین مدت هم اثربخشی این دارو، از سوی متخصصین مراکز مختلف ارزیابی شود تا بعداً تصمیم‌گیری نهایی در زمینه استفاده از این دارو در ایران انجام شود. شادنوش درباره میزان بودجه ویژه‌ای که قرار است برای بیماران SMA تخصیص یابد، گفت: قرار شد برای تعیین میزان این بودجه بررسی‌های دقیق‌تر انجام و برآورد قیمت شده و سپس اعلام شود و در اختیار قرار گیرد. شادنوش با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰ بیمار SMA در وزارت بهداشت با کد ملی ثبت شده‌اند، گفت: البته از سال ۱۳۹۷ با ابلاغ بسته حمایتی، یکسری خدمات به این بیماران ارائه شد؛ خدماتی مانند صفر شدن فرانشیز ارائه خدمات به این بیماران در بیمارستان‌ها. همچنین برخی از ویزیت‌های فوق تخصصی که این بیماران نیاز دارند و آزمایشاتی که باید به صورت دوره‌ای انجام دهند و بحث توانبخشی این بیماران مورد حمایت وزارت بهداشت قرار گرفت.

امیکرون پشت دروازه‌های ایران

 با شناسایی واریانت جدید امیکرون در امارات و هندوستان، ایران نیز در محاصره امیکرون قرار گرفته و واریانت جدید ویروس کرونا در یک‌قدمی ورود به کشور است. سویه جدید ویروس کرونا که یکی از تغییر‌یافته‌ترین موارد جهش ویروس کرونا است به نگرانی‌های تازه‌ای دامن زده است، پیش‌تر نیز وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود احتمال ورود این سویه به کشور دور از انتظار نیست. به نظر می‌رسد پنجمین سویه جهش یافته مشابه واریانت دلتا از مرزهای جنوب کشور شیوع پیدا کند. در روزهای گذشته موارد شناسایی سویه جدید امیکرون در کشورهای حومه خلیج فارس گزارش شده است. به گونه‌ای که بعد از هند و عربستان سعودی همچنین کشور امارات نیز روز پنجشنبه موارد ابتلا به واریانت جدید ویروس کرونا را تأیید کرد. تاکنون 32 کشور شناسایی امیکرون را تأیید کرده‌اند و نزدیک به 400 مورد ابتلا نیز شناسایی شده است. شیوع نوع جدید ویروس کرونا هشدارهای سازمان جهانی بهداشت را درپی داشت و اعلام کرد: سویه اُمیکرون در نهایت در بیشتر کشورهای غرب اقیانوس آرام گسترش خواهد یافت. مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی برای غرب اقیانوس آرام تأکید کرد: احتمالاً تعداد کشورهایی که نوع جدید کروناویروس در آنها گردش دارد بیش از مواردی است که در حال حاضر گزارش شده است. تعدادی از کشورهای این منطقه از جمله ژاپن، کره جنوبی و استرالیا مواردی از ابتلا به سویه اُمیکرون را گزارش کرده‌اند که اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» افزود: کشورها می‌توانند از تجربیات خود در واکنش به سویه دلتا، از جمله افزایش پوشش واکسن برای گروه‌های اولویت دار مانند کادر درمان، سالمندان و افراد آسیب‌پذیر بیاموزند. همچنین استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، تقویت نظارت فعال و اتخاذ رویکرد مبتنی بر ریسک برای کنترل مرزها از دیگر اقدامات ضروری است. آنجلیک کوتزی پزشک آفریقای جنوبی که نخستین بار درباره واریانت امیکرون هشدار داد، می‌گوید: علائم این واریانت جدید در افراد واکسن زده خفیف است. علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی می‌گوید شواهد اولیه حاکی از آن است که امیکرون خطر عفونت مجدد بیشتری دارد، اما محققان می‌گویند حدود سه هفته طول می‌کشد تا مشخص شود این نوع بشدت جهش‌یافته چگونه بر اثربخشی واکسن‌ها تأثیر می‌گذارد. وی در ادامه می‌افزاید: هنوز هیچ علامت بالینی غیرعادی با این واریانت مشاهده نشده است و مانند انواع دیگر برخی افراد بدون علامت هستند، اما باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد وقتی این واریانت به گروه‌های سنی بالاتر که آسیب‌پذیرترین افراد در برابر کووید19 هستند منتقل می‌شود. داده‌های اولیه نشان می‌دهد که میزان بستری شدن در بیمارستان‌های آفریقای جنوبی رو به افزایش است، اگرچه اشاره‌ای به واریانت خاصی نشده است که احتمالاً امیکرون باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7789/7/593357/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها