کارگردان «محاصره 360 درجه» از جذابیت آزادسازی آمرلی در این مستند گفت

نجات انسان


گروه فرهنگـی/ شهریور سال 1393؛ آمرلی از معدود شهرهای شیعه‌نشین شمال عراق سه ماهی است که تحت محاصره داعش است. شهر 360 درجه در سلطه داعش است و کمک‌رسانی و ارسال غذا به مردم سخت شده است. با این همه آزادسازی شهر برای دولت عراق اولویتی ندارد چرا که منطقه ارزش نظامی ندارد. مستند «محاصره 360 درجه» درباره آزادسازی این شهر و حاصل تصمیم فردی فرمانده ایرانی است که نه اهمیت نظامی منطقه بلکه نجات جان انسان‌ها هدف او از این عملیات است.
حامد هادیان که او را بیشتر با سابـــــقه روزنامه‌نـــــــگاری می‌شناسیم کارگردان مستند «محاصره 360 درجه» است. او درباره جاذبه‌های این عملیات و تبدیل آن به روایت تصویری به «ایران» می‌گوید: «آمرلی از لحاظ نظامی اهمیت نداشت. نخست‌وزیر و فرماندهان عراق عجله‌ای برای آزادسازی این منطقه نداشتند. شهر از بغداد فاصله داشت و راهی برای ورود به آن نبود. تنها اصرار و تصمیم فردی سردار قاسم سلیمانی است که این شهر را آزاد می‌کند.»
هادیان در توضیحات تکمیلی می‌افزاید: «با وجود اینکه عراقی‌ها راغب نیستند محافظت از بغداد را رها کنند و برای نجات جان ساکنان یک روستای دورافتاده در شمال عراق با داعش بجنگند، سردار سلیمانی آنها را مجاب به عملیات می‌کند.»
این مستندساز شاخصه این عملیات را ارجح بودن نجات جان انسان می‌داند و می‌گوید: «اصل این عملیات ارزش انسان است و نجات جان آدم‌ها هدف سردار سلیمانی از انجام عملیات است؛ زمانی که به موصل حمله می‌شود ساکنان آن همگی رفته‌اند و نیروی نظامی دولت عراق با نیروی نظامی داعش می‌جنگد ولی در این عملیات برخلاف بقیه، نجات جان مردم مهم است.»
او می‌افزاید: «حاج قاسم به خاطر نجات جان آدم‌ها نیروهای عراقی را مجاب به عملیات می‌کند. آمرلی 360 درجه در محاصره است، او با هلیکوپتر وارد شهر می‌شود تا عملیات را فرماندهی کند و عملیاتی که یک ماه برای آزادی آن برنامه‌ریزی شده در یک روز اجرایی می‌شود. پس از آن این منطقه ارزش نظامی هم پیدا می‌کند.»آن طور که هادیان می‌گوید، این عملیات از معدود عملیات‌هایی است که مردم سردار سلیمانی را از نزدیک می‌بینند و تصاویر زیادی از او در این عملیات ضبط شده است که حدود 20 درصد از محتوای این مستند را تشکیل می‌دهد. او در این باره توضیح می‌دهد: «از مراحل برنامه‌ریزی، آماده‌سازی تا شروع حمله و روز حمله تصاویر خوبی ثبت شده است که بخشی از آن توسط گروه حشد الشعبی و عراق جمع‌آوری شده و بخش دیگر توسط مکتب حاج قاسم در اختیار این مستند قرار گرفته است.»
این مستندساز که برای ساخت «محاصره 360 درجه» دو بار به عراق سفر کرده، علاوه بر این تصاویر با شخصیت‌های عراقی درگیر عملیات از جمله نخست‌وزیر وقت عراق، فرمانده حشد الشعبی، همچنین سفیر ایران در عراق و... گفت‌وگو کرده است. نسخه کامل این گفت‌‌وگوها قرار است تا یک ماه آینده در قالب کتاب وارد بازار نشر شود.
در بخش پایانی مستند نیز دستنوشته‌های حاج قاسم که مربوط به خاطرات عملیات است، به نمایش گذاشته می‌شود. این دستنوشته‌ها از خاطرات روزانه سردار سلیمانی برای دخترش وام گرفته شده و مربوط به خاطرات روز عملیات است.
«محاصره 360 درجه» که برای اولین بار ساعت 11 جمعه شب از شبکه یک سیما روی آنتن رفت قرار است طی هفته از شبکه‌های متعدد سیما (یکشنبه 14 آذرماه ساعت 15:30 از شبکه دو سیما و ساعت 20 از شبکه افق، سه‌شنبه 16 آذرماه ساعت 21 از شبکه 5 و چهارشنبه 17 آذرماه از شبکه جام جم) بازپخش شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7789/11/593359/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها