خاک ایران شور شد


ایران زمین-رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در روز جهانی خاک، نسبت به شور شدن خاک کشور هشدار داد. علی سلاجقه خالی شدن سفره‌های زیر زمینی، تخلیه آب‌های زیرزمینی در سواحل، پمپاژ آب در اراضی داخلی و... را از جمله دلایل شور شدن زمین در ایران دانست. او وضعیت خاک در اراضی ساحلی و داخلی کشور را وخیم توصیف کرد و گفت: «علاوه‌ بر فرسایش و نابودی خاک در حرکت، خاک ساکن و درجای ما نیز در حال نابودی است که یکی از علل اصلی آن شوری خاک است.» به گفته سلاجقه در سواحل تخلیه سفره‌ها سبب شده آب شور با چگالی بیشتر خود به سمت آب شیرین حرکت کند و اراضی ساحلی بیش از پیش شور شود. او می‌گوید: «در اراضی داخلی نیز پمپاژ بالای آب سبب شده سفره‌های زیرزمینی تخلیه شود و شوری خاک در اراضی داخلی نیز اتفاق بیفتد. این در شرایطی است که دیاپیرها، گنبدهای نمکی، صفحه‌های نمکی و مارنی در کشور ما بسیار فعال هستند و شرایط به‌صورت بالقوه برای شور شدن خاک وجود دارد.»
سلاجقه با اشاره به برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ خاک گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای پایش، پالایش و آلایش خاک در حال تدوین دستور‌العمل است و اجرای این دستورالعمل مشارکت مردم، سمن‌ها و نهادهای مختلف را می‌طلبد. اهمیت خاک جایی مشخص می‌شود که به زیر پای خود نگاه کنیم. خاک، چیزی است که ما از آن هستیم و به آن برمی‌گردیم حتی در اندیشه‌های دینی اسلام و مسیحیت نیز خاستگاه انسان را خاک می‌دانند.
او با اشاره به هزینه‌های گزاف شور شدن خاک گفت: سالانه ۲۸ میلیارد دلار، هزینه شور شدن خاک در دنیا است. یک میلیارد هکتار از اراضی دنیا به سمت شور شدن حرکت می‌کنند، به طور مثال ۳۲ میلیون هکتار از اراضی در کشور بنگلادش طی یک بازه زمانی ۲۰ ساله تا سال ۲۰۱۹ شور شده‌اند.
سلاجقه با تأکید بر شرایط خطرناک شور شدن خاک در ایران گفت: «در کشور ما نیز روند شور شدن خاک به‌صورت درجا در حال اتفاق افتادن است، یعنی همانجا که خاک تشکیل می‌شود، شور می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد.» او تجدیدنظر در استفاده از آب کشاورزی، مدیریت پسماند و استفاده از گیاه‌های شورپسند را از جمله راهکارهای کاهش شوری خاک دانست و گفت: «سازمان حفاظت محیط زیست سعی می‌کند تا حد توان وظایف خود را در این زمینه اجرا کند و از همه ظرفیت‌ها بهره ببرد.» سلاجقه میزان فرسایش سالانه خاک در ایران را ۲.۵ میلیارد تن  عنوان کرد که می‌تواند در امنیت غذایی بحران ایجاد کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7791/12/593531/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها