شعری که زندگی است...


زهره نیلی
روزنامه‌نگار
شعر، شعر است باید خیال انگیز باشد و احساس و عاطفه مخاطب خود را برانگیزد حالا این مخاطب می‌تواند کودک یا بزرگسال باشد. بچه‌ها، شعر را به‌خاطر موزون و آهنگین بودن دوست دارند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند. پس پدر و مادرهایی که دلشان می‌خواهد بچه‌های کتاب‌خوان تربیت کنند می‌توانند برای آنها شعر بخوانند. درست است درحال حاضر، مجموعه‌های بسیاری در قالب کتاب شعر منتشر می‌شود و در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد؛ درست است افراد بسیاری به اشتباه تصورمی‌کنند سرودن شعر و ترانه برای کودکان، کار بسیار ساده‌ای است وبه هیچ دانش و تخصصی نیاز ندارد اما از آنجا که هر گردی، گردو نیست هر کلام آهنگینی را هم نمی‌توان شعر دانست. بنابراین پدر و مادرها باید در انتخاب مجموعه شعر برای بچه‌هاشان، دقت کنند.
یکی از روش‌ها برای انتخاب مجموعه شعر خوب، توجه به نام شاعر است. کسانی چون مصطفی رحماندوست، ناصر کشاورز، اسدالله شعبانی، شکوه قاسم‌نیا، افسانه شعبان‌نژاد و جعفر ابراهیمی از سال‌ها پیش تاکنون برای بچه‌ها شعر می‌گویند و هم شعر کودک هم ذهن و زبان بچه‌ها را به‌خوبی می‌شناسند پس اگر قرار است برای فرزندان خود شعر بخوانیم چه خوب که مجموعه شعر شاعران شناخته شده را انتخاب کنیم.
یکی دیگر از راه‌های انتخاب یک مجموعه شعر خوب، توجه به نام ناشر است. روشن است که ناشران خوب، کتاب‌های بهتری را انتخاب و منتشر می‌کنند. ازسوی دیگر، توجه به سن وسال بچه‌ها بسیار مهم است. بچه‌ها هر چه کوچک‌تر باشند، توجه‌شان به معنی و مفهوم کمتر است و بیشتر ریتم و موسیقی است که آنها را جذب می‌کند. شاعرانی چون ناصر کشاورز برای خردسالان، شعرها و ترانه‌های خوب بسیاری سروده‌اند. از سوی دیگر، چند سال پیش، نشر افق هم مجموعه‌ای با عنوان «هیچ هیچ هیچانه» منتشر کرد که در نوع خود، جذاب و خواندنی است. به جز این «پنج‌تا انگشت بودند که...» از مصطفی رحماندوست هم یک مجموعه شعر خوب برای گروه سنی خردسال است.
اما بچه‌ها وقتی دوره خردسالی را پشت سر می‌گذارند به مفهوم شعرها هم اهمیت می‌دهند و لازم است پدر و مادرها، علاوه‌بر اینکه به وزن و قافیه و ظاهر شعر توجه می‌کنند لازم است به مفاهیمی هم که در قالب شعر به بچه‌هاشان ارائه می‌شود، دقت کنند و بدانند چه خوراک فکری‌ای در قالب شعر به فرزندشان داده می‌شود. راستی چه خوب اگر مجموعه شعری با سی‌دی همراه باشد؛ چون یکی از راهکارهای آشنا کردن گوش کودکان با شعر و ترانه، شنیدن است. حالا شما می‌توانید در خانه و حتی در ماشین با دختر یا پسرتان به این سی‌دی گوش کنید. حتی می‌توانید وارد فضای کودکی‌اش شوید و همراه با او شعر و ترانه بخوانید.
وقتی فرزندتان بزرگ‌تر شد و دانستید به شعر علاقه دارد می‌توانید او را با شاعران بزرگی چون حافظ و سعدی و مولانا و عطار و فردوسی آشنا کنید. اما خواندن یک یا دو بیت در روز کافی است؛ بعد، بیتی که خوانده‌اید را برایش معنی کنید تا هم مفهوم شعر را درک کند هم با بزرگان شعر و هنر سرزمین خود و شیوه شعر گفتن‌شان آشنا شود.
راستی اگر پسر یا دخترتان به سرودن شعر علاقه‌مند بود او را به این کار تشویق کنید. یادتان باشد در گام نخست، شعر او را تصحیح نکنید، فقط او را بشنوید و تشویق کنید. شاید کودک دلبند شما، یکی از شاعران خوب فردا باشد!

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7791/16/593555/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها