میزبانی «جو بایدن» از 110 کشور جهان در اجلاس دو روزه دموکراسی، با واکنش‌هایی همراه شد

نقد طعنه‌آمیز پکن به نشست «دموکراسی» واشنگتن


زهره صفاری/ کمتر از یک هفته تا گردهمایی 110 کشور جهان در نشست «دموکراسی» امریکا، حزب کمونیست چین با نقد شدید سیاست‌های دموکراتیک واشنگتن، از میزبانی «جو بایدن» در این اجلاس به عنوان یک «شوخی» یاد کرد.
به گزارش «ایندیپندنت» انگلیس، این نشست دو روزه که «چین» و «روسیه» غایبان بزرگ آن به شمار می‌روند، به وعده‌هایی برمی‌گردد که رئیس جمهوری امریکا در ماه فوریه در راستای بازگرداندن ایالات متحده به جایگاه ابرقدرتی جهان داده بود و به عبارتی هدف آن برتری بخشیدن به دموکراسی امریکا و اصلاح روابط با شرکا و متحدانی است که به واسطه سیاست‌های «دونالد ترامپ» دچار خدشه‌های جدی شده بودند. در این شرایط وزیر خارجه چین با ارائه گزارشی اقدام واشنگتن را سوءاستفاده از لفظ دموکراسی دانست و نسبت به آسیب‌های ترویج چنین سیستمی در دیگر کشورها هشدار داد.
این گزارش که یک روز پس از ارائه سند سفید الگوی دموکراسی چین اعلام شد، سیستم امریکا را غرق در مشکلات عمیق و ریشه‌ای خوانده بود. به عبارت دیگر دموکراسی در این کشور را «بازی سیاسی پول» دانسته که در ظاهر بر شعار «هر شهروند یک رأی» استوار است اما در عمل، «اقلیت منتخب» تعیین‌کننده شرایط و تصمیم‌گیرنده هستند. به نوشته «ای‌بی‌سی» نیوز، شمارش معکوس برای نشست دو روزه 9 و 10 دسامبر «دموکراسی» در واشنگتن در حالی آغاز شده است که نقد چین، دوئلی ارزشی را در رقابت میان واشنگتن و پکن به وجود آورده است. به عبارت دیگر سیاستمداران چین بر این باورند در حالی که وجود دوقطبی در امریکا، این کشور را در حل بحرانی مانند کرونا درمانده کرده، تلاش برای القای الگوی دموکراتیک غرب در جهان، حقیقتی شکست خورده خواهد بود.
به گزارش «رویترز»، «لی یوچنگ»، معاون وزیر خارجه چین نیز نشست امریکا را کاملاً غیردموکراتیک خواند و با تشریح نقشه دموکراسی چین، با کنایه به کاخ سفید گفت: «دموکراسی همه‌جانبه مردمی چین موضوعی نیست که در زمان انتخابات ظهور کرده باشد.»
«شو لین»، معاون وزیر اطلاع‌رسانی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نیز در حالی که کپی این گزارش انتقادی چین را در دست داشت گفت: «جامعه بین‌المللی باید درباره دموکراتیک بودن یک کشور قضاوت کند نه یک‌سری قضات منتصب. از طرفی هیچ الگوی ثابتی برای دموکراسی وجود ندارد.»
به باور تحلیلگران «گلوبال تایمز»، برای امریکایی که بی‌نظمی‌های دموکراتیکی مانند حمله به ساختمان کنگره پس از انتخابات، نژادپرستی فزاینده، شکاف طبقاتی وسیع و ناکارآمدی در مهار ویروس کرونا اصل و اساس دموکراسی را در آن زیر سؤال برده و آزادی بیان در عمل معنایی ندارد، تلاش برای صادر کردن الگوهایش به دیگر کشورهای جهان تبعاتی جبران‌ناپذیر و سخت خواهد داشت. چین در حالی الگوی دموکراتیک کشورش را فاش کرد که دموکراسی امریکایی را بسیار دورتر از «چراغ هدایتگر دموکراسی» می‌داند.
«لو شیانگ» محقق آکادمی چینی علوم اجتماعی نیز با انتقاد از نشست امریکا گفت: «در برهه‌ای که جهان باید برای مقابله با پاندمی کرونا یکدست شود تا بتواند اقتصاد درهم شکسته را ترمیم و آسیب‌ها را جبران کند، امریکا میزبان نشست بی‌فایده‌ای است که با تعیین مرزهای ایدئولوژیک، چین و روسیه و بسیاری کشورهای جهان و منطقه را نشانه گرفته است.»
از سوی دیگر پکن در شرایطی که «بایدن» در مذاکره اخیر خود با «شی جین پینگ» بر احترام به سیاست چین واحد تأکید کرده، در حالی که از دعوت تایوان به نشست دموکراسی از سوی امریکا به خشم آمده است، آن را اشتباه «بایدن» می‌داند. «شو لین» در این باره گفت: «امریکا خود را رهبر دموکراسی می‌داند اما در این نشست کشورهایی را هدف گرفته که خود الگوی متفاوت پیشرفته‌ای در دموکراسی دارند. بنابراین نه تنها این طرح یک شوخی است که مورد پسند هم نخواهد بود. در حقیقت این نگرش هم مخرب است هم کشورها با سیستم اجتماعی متفاوت را با نام دموکراسی ویران خواهد کرد. این سیستم برای کسانی که به دنبال دموکراسی هستند کاملاً غیردموکراتیک است.»
انتقادات از این نشست تنها به چین محدود نمی‌شود بلکه مسکو نیز پیش‌تر در بیانیه‌ای مشترک با پکن این نشست را محکوم کرده بود. به نوشته فارس در متن این بیانیه آمده بود: «امریکا در این اقدام که ساخته ذهنیت جنگ سرد است تقابل ایدئولوژیک را تشدید کرده و در جهان شکاف ایجاد خواهد کرد و خط‌های تفرقه جدیدی ترسیم خواهد کرد.»
این در حالی است که یافته‌های یک نظرسنجی از سوی انستیتوی پالتیکس وابسته به دانشگاه «هاروارد کندی» نشان می‌دهد نیمی از جوانان امریکایی نیز نسبت به وضعیت دموکراسی در کشورشان نگران هستند. این در حالی است که ایسنا در تحلیلی از «ساوت چاینا مورنینگ پست» نیز این نشست را یکی دیگر از اقدامات تفرقه‌افکنانه امریکا خوانده که اصول منشور سازمان ملل را نقض می‌کند: «براساس منشور سازمان ملل از دموکراسی به عنوان تنها نظام سیاسی مورد قبول  نام برده نشده است. چراکه این حق هر کشوری است که ساز و کار سیاسی خود را به‌طور مستقل انتخاب کند و انتخاب یک ملت تنها توسط مردم آن مشروعیت می‌یابد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7791/4/593569/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها