ناکامی بزرگ افراطی‌های اروپا


گروه جهان/ ورشو روز شنبه در نشست راست‌های افراطی اروپا، میزبان تندروترین رهبران قاره سبز بود. نشستی که با وجود تلاش شرکت‌کنندگان برای متحد نشان دادن احزاب راست افراطی اروپا، بدون توافق بر سر مسائل مهم و اختلاف‌نظر گسترده درباره روسیه به پایان رسید.
به گزارش سایت شبکه خبری «دویچه وله»، برجسته‌ترین رهبران شرکت کننده در این نشست که به میزبانی حزب «عدالت و قانون» لهستان برگزار شده بود، ظاهراً آمده بودند تا بتوانند ارتباطی عمیق بین این احزاب که در نقاط مختلف اتحادیه اروپا پراکنده شده‌اند، برقرار کنند. آنها همچنین قصد داشتند، از این عرصه استفاده کنند تا دست به تغییرات مورد توجه خود در آنچه که «شخصیت اتحادیه اروپا» نامیدند، بزنند. بویژه که در حال حاضر لهستان و مجارستان درگیر اختلاف نظرهایی جدی بر سر قوانین اروپا هستند و معتقدند، قوانین هر کشور باید بر قوانین اتحادیه اروپا برتری داشته باشد.
چهره‌هایی که در این نشست حضور داشتند، همگی از جنجالی‌ترین سیاستمداران کشور خود بودند که از بین آنها باید به «ویکتور اوربان»، رئیس جمهوری جنجالی مجارستان، «مارین لوپن»، رهبر راست‌های افراطی فرانسه و «سانتیاگو آبسکیل»، از حزب «وکس» اسپانیا اشاره کرد. غایبان بزرگ این نشست نیز حزب «آزادی» اتریش، حزب «آلترناتیو برای آلمان» از آلمان و «لگا» از ایتالیا بودند.
آنچه برای این رهبران مهم و حیاتی بود و برای آن تلاش می‌کردند، غلبه بر اختلافات بین آنها بود. شاید «اوربان» و «ماتئوش موراویسکی» به عنوان عالی‌ترین مقام‌های اجرایی مجارستان و لهستان که با بحران داخلی در کشورشان مواجه هستند و کمتر روزی را بدون اعتراض‌های داخلی به شب می‌رسانند، ظاهراً با هم مشکلی نداشته باشند، اما تقریباً بقیه شرکت‌کنندگان در این نشست بر سر مسائل مختلف اختلاف نظراتی دارند.
«ووجچیچ رزیبیلسکی»، سردبیر «وزیگراد اینسایت» یکی از مجلات سیاسی اروپا، نشست راست‌های افراطی اروپا را «نشستی برای صندوق‌های آرا» خواند و گفت: «درواقع احزاب شرکت کننده قصد داشتند به مخاطبان داخلی کشور خود بگویند که راست‌های افراطی تنها نیستند.» سایت «پولیتیکو» نیز در تحلیلی درباره این نشست، نوشت: پیش از این نشست، شایعاتی مطرح شده بود مبنی بر اینکه این احزاب در ایده‌ای جدید قصد دارند یک ابرگروه راست افراطی در اروپا ایجاد کنند. اما تنها ساعتی بعد از برپایی نشست، خود سیاستمداران حاضر در نشست با اختلافاتی که داشتند خط بطلانی بر این شایعه کشیدند. آنها نه تنها در بیانیه مشترکی که منتشر کردند چیزی درباره چنین ابرحزبی نگفتند که خبر دادند این نشست به منظور سازماندهی جلسات مشترک بوده است. ضمن اینکه آنها پیش از برپایی این نشست نیز در یک هفته اخیر تمام وقت خود را صرف این کرده بودند که باید چه کسی را بابت تشکیل نشدن یک ائتلاف بزرگ راست‌های افراطی اروپا سرزنش کرد. در دو قطب اصلی این برخوردها نیز لهستان و فرانسه قرار داشتند که بزرگ‌ترین اختلاف آنها بر سر روسیه است. در حالی که «لوپن» حامی روسیه و پوتین است، لهستان قادر به فراموش کردن خاطرات تلخ زمان اتحاد جماهیر شوروی نیست. این در حالی است که «مارین لوپن» که کمتر از 6 ماه دیگر رقابت انتخاباتی سختی را در پیش دارد، در این حوزه قدرتمندتر از حریف لهستانی خود ظاهر شده و توانسته ویکتور اوربان مجارستانی و سالوینی ایتالیایی را با خود همراه سازد و همین یارکشی برای راست‌های افراطی اروپا کافی است تا نتوانند جبهه مشترکی را که در نظر داشتند، تشکیل دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7791/4/593570/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها