سفر رئیس موساد به واشنگتن با هدف رایزنی درباره ایران

تقسیم نقش برای فرار از توافق


روزنامه هاآرتص خبر از سفر دیوید بارنئا، رئیس موساد، به واشنگتن داد. در این سفر که چند روز پس از مذاکرات وین انجام می‌شود قرار است رئیس موساد با مقامات دولت بایدن دیدار کند و هماهنگی‌های لازم برای اقدامات ضدایرانی را به مشورت بگذارند.
این روزنامه صهیونیستی سفر رئیس موساد را «بسیار مهم» خوانده و مدعی شده است در این سفر اطلاعات جدیدی درباره برنامه هسته‌ای ایران به امریکایی‌ها ارائه خواهد شد. مقامات این رژیم با اینکه بارها اعلام کرده‌اند از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران واهمه دارند اما با هرگونه توافقی که منجر به رفع تحریم‌ها شود نیز اعلام مخالفت کرده‌اند. مواضع سال‌های اخیر نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی درصدد است که تحریم‌های غیرقانونی امریکا علیه ایران ادامه داشته باشد و ایران نیز خود را ملزم به محدودیت‌های برجامی بداند!
«المانیتور» در گزارشی در این خصوص نوشته است: «اسرائیل تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای متقاعد کردن قدرت‌های جهانی به منظور حفظ تحریم‌ها علیه ایران افزایش داده و در جریان مذاکرات از سر گرفته شده، از هیچ اقدامی کوتاهی نکرده است.»
این پایگاه خبری همچنین به نقل از یک منبع دیپلماتیک رژیم صهیونیستی نسبت به ترکیب و تمرکز تیم جدید ایرانی ابراز نگرانی کرده و نوشته است: «ایران کاملاً آماده و با تمرکز بالا وارد وین شد؛ با ریاست جدیدی که متمرکز به یک چیز و تنها یک چیز است؛ تحریم‌ها؛ در حالی که طرف دیگر بدون سازمان و بدون تمرکز و در اهداف خود متفرق است.» اما تحرکات ضدایرانی صهیونیست‌ها علیه مذاکرات کنونی محدود به این سفر نمی‌شود. یک روز مانده به شروع مذاکرات وین که از هشتم آذرماه آغاز شد، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در سفری اروپایی به انگلیس و فرانسه رفت تا از عدم امتیازدهی آنها به ایران و رفع تحریم‌ها اطمینان حاصل کند.
«لیز تراس» و «یائیر لاپید» وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهونیستی در یادداشتی در روزنامه تلگراف به موضع‌گیری علیه برنامه هسته‌ای کشورمان دست زدند.
این درحالی است که صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران بارها مورد تأیید بسیاری از کشورها و حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است. آنها در این یادداشت همچنین مدعی شده‌ بودند، زمان در حال سپری شدن است و آنها نیازمند همکاری نزدیک با شرکا و دوستان برای آنچه مقابله با جاه طلبی‌های ایران خوانده‌اند، هستند.
این اقدام منجر به واکنش وزارت امور خارجه ایران هم شده بود. ایران این اقدامات را نشان از بی‌ارادگی اروپا برای لغو تحریم‌ها دانست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات رژیم صهیونیستی و یادداشت مشترک وزرای خارجه انگلیس و اسرائیل نیز بیان کرد: «متأسفانه شاهدیم وزیر خارجه انگلیس در شب گفت‌وگوهای وین با طرفی که از روز اول تمامی تلاشش را کرده که برجام امضا نشود (اسرائیل)دیدار می کند و یادداشت مشترک می نویسد، این نشان می دهد برخی کشورهای اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین نمی‌آیند و به دنبال زمینه‌هایی هستند که این مذاکرات تطویل یابد و اجرای برجام به صورت مؤثر اتفاق نیفتد.»
علی باقری رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات با گروه ۱+۴ پنجشنبه گذشته در جمع خبرنگاران در وین در مواضعی که به نظر می‌رسد واکنش به تحرکات رژیم صهیونیستی بوده از طرف‌های مذاکره کننده خواست تا مانع از اقدامات مخرب بازیگران بیرونی شوند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: «بازیگرانی که خارج از عرصه گفت‌وگوهای وین هستند، یا به‌طور مستقیم با به واسطه برخی از بازیگران داخل گفت‌وگوها، تلاش می‌کنند که در روند گفت‌وگوها اخلال ایجاد کرده و مسیر دستیابی به توافق و مسیر گفت‌وگوهای سازنده را دچار اخلال کنند.»
گفتنی است قبلاً ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرده بود امریکا و اسرائیل در مقابل ایران به دنبال یک هدف واحد هستند. وی دو ماه قبل خبر از افزایش همکاری‌های امریکا با این رژیم داده و گفته بود: «به تازگی رایزنی‌های گسترده و عمیق با اسرائیل درباره ایران داشته‌ایم. این موضوع در تمامی سطوح انجام می‌شود. ما همواره قبل، بعد و حتی در برخی موارد حین مذاکرات (درباره برجام) به طرف اسرائیلی گزارش ارائه می‌کردیم.» این اخبار همزمان با مذاکرات وین باعث شده تا تردیدها نسبت به حسن نیت کشورهای غربی و جدیت آنها برای برداشتن گام‌های اساسی و مهم بیشتر شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7791/3/593594/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها