هنرمندان در فضای مجازی


به سرعت برق و باد 30 آذر رسید. شب یلدا، دورهمی و فال حافظ هم آخرین یادگار پاییز است. این روزها هنرمندان در آستانه زمستان از ویروس جدید و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌گویند.

یاد او
مرتضی احمدی مرد داستان، تصنیف و خاطره‌های کودکی بسیاری از ایرانیان است. او‌ زاده 10 ‌آبان 1303 در تهران بود و گنجینه‌ای از فولکلور ایران و تصنیف‌های قدیمی بود. او علاوه بر دوبله، بازیگری توانمند بود و کتاب‌های «کهنه‌های همیشه نو»، «فرهنگ بر و بچه‌های ترون» و مجموعه آلبوم‌های «صدای تهرون قدیم» را از خود به یادگار گذاشت. «شکرستان»، «آرایشگاه زیبا»، «تهران 11» از جمله کارهای این هنرمند است که شب یلدای سال 1393 از پیش ما رفت.

چهره
نوید دهقان، آهنگساز و نوازنده کمانچه با انتشار فیلمی از نوازندگی «رنْگِ گیلانی» نوشت: «به یاد رَفتِگانم؛ آن سه نفر که جوشش خون پاکشان را در رگ‌هایم احساس می‌کنم؛ وجود مهرْبار پاک بینشان چون این آفتاب درخشان، که در اتاقم تابیده است، روشنم می‌دارد؛ و در خیالم، به من می‌نگرند هنوز...»
 شروین مهاجر نوازنده کمانچه به معرفی قطعه‌ای پرداخته که خود نوازندگی آن را برعهده دارد: «ضربی چهارگاه ساخته دوست هنرمند حسن کیانی‌نژاد نوازنده با احساس و تکنواز نی است که در سال ۱۳۷۴ آن را ساختند که در کنار چند اثر دیگر از ایشان در سال ۱۳۸۶ ضبط شد.» در این قطعه حامد فکوری (تار)، نیکبخت (سنتور)، بابک دانشور (عود) و آرش فرهنگ فر نوازندگی تنبک را برعهده دارند.

دنیای نشر

نشر ماهی خبر داده است «پرده» نوشته آگاتا کریستی با ترجمه فرشته شایان آخرین کتاب از مجموعه هرکول پوآرو تجدید چاپ شده است. در توضیح این کتاب آمده است: «این کتاب در بحبوحه‌ جنگ جهانی دوم در انگلستان نوشته شد، اما تا سال ۱۹۷۵ انتشار نیافت. داستان با نامه هرکول پوآرو به آرتور هیستینگز آغاز می‌شود. پوآرو، که در عمارت استایلز اقامت گزیده، از دوست دیرینش می‌خواهد هرچه سریع‌تر به آنجا برود. آگاتا کریستی در این کتاب غم و ترس حاصل از جنگ را در قالب ازکارافتادگی و ناتوانی حاصل از پیری به کالبد پوآرو می‌دمد.»
انتشارات محراب قلم هم خبر از تجدید چاپ و البته تغییر قیمت مجموعه‌ یوزی و گاندو در طرح ویژه یلدا با تخفیف ۲۰ درصدی داده است. این کتاب توسط مهدی ضرغامیان، مهناز عسگری، صدیقه عندلیبی نوشته شده و سعیده کشاورز تصویرساز کتاب است. در توضیح این کتاب آمده است: «یوزی و گاندو مجموعه آموزشی مناسب کودکان ۴ تا ۶ ساله است که با توجه به نیازهای کودک ایرانی در دوره پیش‌دبستان و پس از مطالعه‌ای چندساله توسط گروهی از متخصصان تعلیم و تربیت و ادبیات کودک تألیف شده و دوازده عنوان را در بر می‌گیرد.»

پیشنهاد هنرمندان
دیدن سریال «امریکایی‌ها» را تهمینه میلانی در صفحه خود پیشنهاد داده است. او به علاقه‌مندان سریال جاسوسی در دوران جنگ سرد این سریال را که در 6 فصل ساخته شده پیشنهاد داده و درباره آن نوشته است: «تفاوت این سریال با فیلم‌هایی با موضوع مشابه، اهمیت خانواده در زندگی یک زوج جاسوس روسیه و خانواده یک مأمور اف‌بی‌ای است که بعداً به ضد جاسوسی می‌پیوندد.»
فیلم «پوست» ساخته برادران ارک این روزها در حال اکران است. مرضیه وفامنش بازیگر هم در صفحه خود از این نوشته است: «درخشان بود. بسیار لذت بردم. فیلم نشان از استعداد و قریحه بسیار بهمن و بهرام ارک داشت که پیش از این با فیلم کوتاه «حیوان» درخشیده بودند. ایده، فیلمنامه، کارگردانى، بازیگرى، تصویربردارى، طراحى صحنه و لباس، موسیقى و طراحى صدا همگى عالى بود و این همه نشان از تهیه کنندگى و تدارکات بسیار پرزحمت و همدلانه با ایده اصلى و فیلمنامه داشت. درود بر این تیم و تا باد چنین بادا.»

خدا نگه دارد تو را برای ما
احمدرضا احمدی شاعر محبوبی است؛ این را از نوشته‌های رسول صدرعاملی در صفحه اینستاگرامش می‌توان متوجه شد. او در صفحه خود نوشت: «ا حمدرضا احمدی هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود… از همان لحظه که اولین حرف و کلمه را آموخت، شاعر بوده و همه عمر شاعرانه زندگی کرد، از سلاطین مقتدر خلق تصویر با کلمات، خدا نگه دارد تو را برای ما و همه مردم جهان. احمدرضا احمدی عزیز… در کوچه‌های این شهر که راه می‌روی، گاه یک تکه دود صمیمانه روی شانه‌ات می‌نشیند و این تنها ملایمت این شهر است.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7804/16/594922/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها