یک سال پس از حمله به ساختمان کنگره امریکا

آنچه قربانی شد، اصل «عدالت» بود


 برندون تنسلی، تحلیلگر سیاسی  
‌مترجم: وصال روحانی
یک سال بعد از حمله طرفداران لجام‌گسیخته دونالد ترامپ رئیس جمهور برکنار شده امریکا به عمارت کنگره در کاپیتول هیل این اقدام همچنان بحران‌ساز و یک کلاف سردرگم نشان می‌دهد. بویژه که در این شرایط امریکا شاهد دعوت ترامپ از حامیانش برای شورش دوباره علیه جو بایدن بود.
در حالی که کمیته تحقیق مجلس نمایندگان امریکا مشغول تحقیق در این خصوص به قصد صدور احکام تأدیبی برای خاطیان است اما تهاجم فوق نه فقط یک تلاش مذبوحانه از سوی یک مقام سیاسی شکست خورده بلکه نمادی از یک خیزش آشکار علیه حقوق مسلم نژادها به حساب می‌آید و چون اشغالگران ساختمان کنگره مردان افراطی سفیدپوستی بودند که به وضوح از ایده‌های پوپولیستی ترامپ حمایت می‌کردند، اقدام آنها نفی‌کننده حقوق و اختیارات سایر تبارها و بویژه سیاهپوستان تحت ستم و هر سفیدپوستی تلقی می‌شد که ایده‌های سیاسی‌اش مثل ترامپ نیست. این در حالی است که شمار این گونه سفیدها در امریکای فعلی برخلاف آنچه سرکرده سال‌های اخیر حزب جمهوری‌خواه ادعا می‌کند، اصلاً کم نیست. طرفداران ترامپ قصد داشتند در آن روز بحرانی اثبات کنند که پیروزی جو بایدن محصول یک تقلب آشکار در شمارش آرای انتخابات بوده و عدالت را عنصر حیاتی از کف رفته‌ای تلقی می‌کردند که بهای انتخابات 2020 بوده است. با این حال در عمل آنچه از دست رفت و در تهاجم به کنگره قربانی شد، حق و حقوق میلیون‌ها انسان دیگری بود که خلاف این می‌اندیشیدند و شکست ترامپ را رویدادی برحق  و محصول ایده‌های افراطی وی تلقی می‌کردند. هنوز 700 نفر از افراد بازداشت شده در آن روز تحت پیگرد قضایی قرار دارند و فرجام کیفری‌شان مشخص نشده اما غمبارتر از آن تکرار روند تهاجم‌های گستاخانه به عدالت در امریکاست که از اواسط دهه 1860 یعنی 120 سال پیش آغاز شده و فقط فرم و محتوای آن دائماً تغییر یافته و به‌روز شده است. اگر در آن روزهای دور ایالات شمالی امریکا به ایالات جنوبی این کشور تاختند تا روند مذموم برده‌برداری در امریکا استمرار یابد، در پایان اولین هفته از سال 2022 عالی ترین مراجع قضایی این کشور مشغول برآورد نتایج فاجعه‌وار جدیدترین تهاجم تندروها به بنیاد و ریشه هر چیزی هستند که اصول عدالت و آزادی و دموکراسی را می‌سازند و امریکا همیشه در حسرت آن به سر برده است.
بدترین اشتباه این است که تصور کنیم حمله روز 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره نتیجه یک تصمیم‌گیری لحظه‌ای و محصول غلیان هیجان‌ها بوده و ریشه در سال‌ها لگدمال کردن حقوق اولیه انسان‌ها در یک غرب فاقد آرمان نداشته است. آنچه در آن تهاجم روی داد تلاش بی‌شرمانه پوپولیست‌هایی بود که معتقدند اگر بخشی از کارها در امریکا در دست اقلیت‌های نژادی باشد یا سیاهان به جمع تصمیم‌سازان اصلی بپیوندند، امریکا بر باد خواهد رفت. آنها منادی این فرضیه‌اند که عدالت فقط توسط سفیدپوستانی تأمین و به جامعه تزریق می‌شود که احساسات ملی‌گرایانه مطلق را تنها راه اداره یک کشور چندین و چند فرهنگی می‌انگارند و سیاهان و اقلیت‌ها را تبار «فرو دست» و هدردهنده‌های قدرت تلقی می‌کنند. قدرتی که از دید آنها فقط یک امریکای بشدت ملی‌گرا و متکی بر رویکردهای پوپولیستی قادر به تأمین و به‌کارگیری آن است و باید چنان چیزی را به شرکای سیاسی اصلی خود در سطح جهان نیز بسط بدهد.
‌ منبع: CNN

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7818/4/596607/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها