اخبار


تخلیه سیلاب از 70 درصد واحدهای مسکونی کنارک  

کنارک سیستان و بلوچستان به‌واسطه توپوگرافی خاص آن برای تخلیه آب از 2 هزار واحد مسکونی که دچار آبگرفتگی شدید شده با مشکلاتی روبه‌رو است به گونه‌ای هنوز با وجود تلاش‌های صورت گرفته آب 600 واحد مسکونی تخلیه نشده است. «علیرضا شهرکی» مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در خصوص آخرین وضعیت مناطق سیلزده این استان به خبرنگار «ایران» گفت: با خارج شدن سامانه سیل‌آسا از استان، کار امداد‌رسانی و سرو‌سامان دادن به زندگی سیلزدگان بخوبی در جریان است. دو بار حضور وزیر نیرو در منطقه و حضور وزیر کشور و دیگر مقامات کشوری مایه دلگرمی مردم سیلزده شده است. وی همچنین درخصوص آخرین وضعیت مناطق سیلزده گفت: متأسفانه هنوز هم 40 راه روستایی از 80 راه روستایی که به دلیل سیلاب مسدود شده بود، بسته است و این مسأله امداد‌رسانی به مناطق روستایی را با مشکل مواجه ساخته است.  در کنارک، چابهار و دشتیاری معابر شهری از آب پاکسازی شده است اما متأسفانه در کنارک همچنان آب در واحدهای مسکونی 4 محله همچنان باقی است که در حال تخلیه سیلاب هستیم. به گفته وی، تاکنون 70 درصد آبگرفتگی 2 هزار واحد مسکونی کنارک رفع شده است.  شهرکی از تحویل 400 تخته چادر به سیلزدگان استان خبر داد و افزود: در مجموع به 12 هزار سیلزده خدمات‌رسانی شده است.  وی نقش نیروهای جهادی برای کمک‌رسانی به سیلزدگان و کمک به خارج کردن آب از واحدهای مسکونی را بسیار مؤثر خواند.

کرمان از یک‌هفته قبل خود را برای سیلاب آماده کرده بود
 
سیل در استان کرمان علاوه بر خسارت جانی به بخش‌های مختلف زیربنایی بویژه بخش کشاورزی خسارت سنگین وارد کرد.  «مجید سعیدی» مدیرکل مدیریت بحران کرمان به «ایران» گفت: استان کرمان خود را برای مقابله با سیل از یک‌هفته قبل آماده کرده بود و هشدار‌های مقابله با سیلاب به‌طور مداوم از صدا و سیما اطلاع‌رسانی شده بود.  وی تصریح کرد: بررسی‌ها برای تعیین خسارت سیل به استان در حال انجام است و با پایان جمع‌بندی خسارت، فردا یکشنبه اعلام می‌شود اما برآورد اولیه کارشناسان جهاد کشاورزی نشان می‌دهد بیش از ۵۰۵ میلیارد تومان به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد شده است. خوشبختانه تا ظهر روز جمعه توانستیم بیشتر راه‌های دسترسی را که به‌دلیل سیلاب مسدود شده بود بازگشایی کنیم.  در واقع از 165 محور که مسدود شده بود 150 محور بازگشایی شده و تنها 15 محور در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور باقی مانده که با فروکش کردن سیل آنها نیز بازگشایی خواهند شد. وی افزود: شبکه برق 35 روستایی که به دلیل سیلاب قطع شده بود مجدداً وصل شد. در بخش آب روستایی هرچند هنوز آب شرب 7 روستا وصل نشده اما با تلاش‌های صورت گرفته آب شرب 43 روستا وصل شده است همچنین 9 محور ارتباطی اصلی استان به دلیل تخریب پل یا بالا آمدن آب مسدود شده بود که بازگشایی شده و بسیار می‌تواند به امدادرسانی‌ها کمک کند. هرچند در 48 ساعت اولیه بروز سیلاب امکان پرواز هلی کوپتر برای امداد و نجات نبود ولی خوشبختانه در حال حاضر هلال احمر در مناطق صعب‌العبور کار امداد‌رسانی را به‌خوبی انجام می‌دهد.  وی با اشاره به اینکه در استان کرمان بیشترین خسارات سیل مربوط به منوجان، قلعه گنج و رودبار جنوب می‌شود افزود: در این مناطق علاوه بر توزیع 190 تخته چادر، مکان‌هایی برای اسکان جمعی سیلزدگان تدارک دیده شد که مورد استقبال مردم قرار نگرفت ولی توزیع غذای گرم برای همه سیلزدگان انجام می‌شود. در این 3 نقطه گل‌و‌لای ناشی از سیلاب وارد یک‌هزار و 725 واحد مسکونی شده بود و متأسفانه وسایل زندگی‌شان را نیز دربرگرفته بود که با همت نیروهای جهادی، هلال‌احمر و نیرو‌های شهر‌داری آب و گل‌و‌لای از منازل خارج شد و کم‌کم زندگی جریان عادی خود را در این مناطق پیدا کرده است. وی همچنین از بارش بیش از یک متر برف در شهر بابک خبر داد و افزود: برف راه‌های روستایی 4 دهستان را مسدود کرده است.

خسارت ۱۴۲۰ میلیارد تومانی سیل در فارس

 فارس یکی از چهار استانی است که وقوع سیل در روزهای ۱۲ و ۱۳ دیماه خسارت سنگینی به زیر ساخت‌ها، واحدهای شهری و مسکونی و کشاورزی آن وارد کرد و متأسفانه در جنوب و شرق این استان پنج نفر را به کام مرگ کشاند. «رحیم آزادی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در حاشیه بازدید وزیر کشور از مناطق سیلزده لارستان به «ایران» گفت : خوشبختانه با تأکید رئیس جمهوری، امداد‌رسانی و ساماندهی سیلزدگان سرعت بیشتری گرفته است. وی افزود: اولویت نخست ما امداد و نجات و اسکان اضطراری بود که تاکنون 400 چادر برای سیلزدگان برپا شده و توزیع غذای گرم با کمک هلال‌احمر، ستاد اجرایی فرمان امام و نیروهای بسیج آغاز شده است. آزادی تصریح کرد: برآوردهای اولیه ما نشان می دهد سیل در فارس حداقل یک هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف مسکن، کشاورزی و زیرساخت‌ها وارد کرده است البته خسارت در بخش کشاورزی بسیار گسترده است.
کارشناسان با بررسی خانه به خانه در حال ارزیابی خسارت به واحدهای مسکونی هستند ولی می‌توان گفت حداقل به یکهزار و 200 واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت وارد شده که برخی از این واحدها باید به طور کامل تخریب و از نو ساخته شود که هم‌اکنون بنیاد مسکن کار ارزیابی را شروع کرده است به زیرساخت‌هایی مانند آب، راه و گاز و پل روستایی ۸۶۵ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7818/15/596651/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها