وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به استان مرکزی با تاکید بر حمایت دولت از ظرفیت های فرهنگی، هنری و دینی عنوان کرد

مشکلات با تهران نشینی حل نمی شود


گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تازه‌ترین سفر خود به استان مرکزی بازدیدی از بخش‌های مختلف فرهنگی آن داشته و شرکت در اختتامیه «سوگواره یاس نبوی» از جمله برنامه‌هایی است که محمدمهدی اسماعیلی در آن شرکت کرده است. وی در این مراسم حمایت از هنر، هنرمندان و گسترش زیرساخت‌های این حوزه را از برنامه‌های مهم دولت انقلابی و مردمی عنوان کرد.
حمایت ویژه از تعزیه و فعالان آن
آن‌طور که در بخشی از خبر روابط عمومی وزارت ارشاد آمده، محمدمهدی اسماعیلی در نخستین اختتامیه سوگواره یاس نبوی که در شهرستان تفرش استان مرکزی برگزار شد با تأکید بر برنامه‌‌های مهم دولت برای حمایت از هنر و هنرمندان گفت: «دولت خدمتگزار و مردمی از ظرفیت‌های بی‌بدیل فرهنگی، هنری و دینی با تمام قوا حمایت می‌کند.» وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به اهالی هنر ادامه داد: «شما صاحبان اصلی هنر تعزیه هستید و علت اصلی ماندگاری این هنر اصیل دینی، پیوند آن با عواطف، حوزه معنویت و خداوند متعال است. وزارتخانه متبوع باید تمام ظرفیت خود را به‌کار گیرد تا زمینه توسعه علمی و پژوهش در هنر تعزیه گسترش یابد.»
اسماعیلی ضمن یادآوری این ضرورت که هنرمندان فعال در این حوزه باید حمایت شوند، گفت: «بخش عظیمی از صندوق هنرمندان به هنرمندان تعزیه اختصاص می‌یابد و این هنرمندان که در زمینه ترویج فرهنگ امام حسین(ع) فعالیت می‌کنند، نباید مشکلی ‌داشته باشند. شهر تفرش مشاهیر بزرگی در حوزه‌های مختلف دارد و استان مرکزی و این شهرستان منطقه زرخیز فرهنگی است.»
پرداخت نیمی از بودجه لازم برای تکمیل مجتمع فرهنگی علامه آشتیاتی
بنابر خبر دیگری، وزیر ارشاد در بخش دیگری از این سفر بازدیدی از مجتمع فرهنگی علامه آشتیانی نیز داشت و گفت: «برای تکمیل مجتمع فرهنگی آشتیان، قرار شد بلافاصله تفاهمی انجام گیرد و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز پرداخت شود و ۵۰ درصد باقی را استاندار از منابع استانی تأمین تا این پروژه به‌زودی راه‌اندازی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: «آشتیان نام پرآوازه‌ای دارد و با مفاخر ماندگار این منطقه و این شهرستان آشنا هستیم. یک فصل مشابهی از خدمات و آثار علمی و فرهنگی این شهرستان در همه جای‌ کشور گسترده است و همه نسبت به آن حس خوبی دارند و یک نوع تعلق خاطر احساس می‌کنند.»
اسماعیلی تأکید کرد: «مجتمع فرهنگی علامه آشتیانی و کتابخانه عمومی اقبال آشتیانی نیازمند تکمیل هستند و قرار شد برای مجتمع فرهنگی بلافاصله تفاهمی انجام و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز پرداخت  شود و ۵۰ درصد الباقی را استاندار از منابع استانی تأمین کند تا این پروژه بزودی راه‌اندازی شود.» وی در پایان با تأکید بر اینکه ریاست دولت یک شخص فرهنگی، عالم، انقلابی و فرهنگ دوست است از این گفت که رئیس جمهوری با همه وجود پشتیبان فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیمی از پروژه کتابخانه نیز توسط خیر ظرف یکسال پیش رفته و مابقی آن طی تفاهمنامه‌ای از سوی اداره کل کتابخانه‌ها یا کمک استاندار در اسرع وقت انجام خواهد شد.
تکمیل تالارهای مرکزی کشور
آن‌طور که در خبر دیگری درباره این سفر آمده، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه تکمیل تالارهای مرکزی کشور به عنوان یکی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار دارد، گفت: «مقرر شده با یک زمان‌بندی روشن و مشخص تالارهای باقی مانده کشور به اتمام رسد.» وی در بازدید از تالار مرکزی اراک ادامه داد: «تالار مرکزی اراک پیشرفت خوب و بالای ۷۵ درصد دارد و یکی از طرح‌های شاخص فرهنگی استان مرکزی است. دو سالن از تالار مرکزی اراک باقی مانده که سالن تئاتر آن به لحاظ استاندارد جزو سالن‌های کم نظیر کشور است و سالن موسیقی آن نیز از پیشرفت خوبی برخوردار است. بودجه لازم برای تکمیل دو سالن پس از برآوردهای دقیق اختصاص می‌یابد.»
اسماعیلی ادامه داد: «امید است به‌زودی این طرح با اجرای برنامه ملی با عنوان شهید سلیمانی افتتاح شود و در اختیار اهالی فرهنگ و هنر استان مرکزی و کشور قرار گیرد. برنامه سفر به استان‌ها برای آشنایی با موانع و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر در دستور کار است و با نشستن در تهران نمی‌توان با ظرفیت‌ها و مشکلات آشنا شد بخش عمده‌ای از مشکلات زیرساختی کشور با سفرهای هیأت دولت در حال گره‌گشایی است.» همچنین وزیر ارشاد در جریان بازدید از امامزاده ۷۲ تن ساروق نیز گفت: «اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی با همکاری استانداری مرکزی سال آینده در امامزاده ۷۲ تن ساروق انجام می‌شود. امید است با تصمیم‌گیری‌های مؤثر بتوان برنامه‌ای شاخص در شأن امامزاده ۷۲ تن این شهر انجام داد.»
اسماعیلی ادامه داد: «قسمت قدیمی‌ امامزاده نیازمند بازسازی و مرمت است که باید در اسرع وقت انجام شود. بازسازی بخش قدیمی این امامزاده با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت میراث، گردشگری و صنایع‌دستی مورد بررسی قرار گرفته و اعتبار مورد نیاز آن هرآنچه استانداری تشخیص دهد، بدون هیچ‌گونه بوروکراسی اداری اختصاص می‌یابد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7818/27/596685/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها