ماجرایی که فراتر از ورزش، پای سیاست و مذهب را نیز به میان کشید

مورد عجیب نواک جوکوویچ



گروه ورزشی/ نواک جوکوویچ ستاره تنیس جهان تبدیل به جنجالی‌ترین چهره این روزهای ورزش جهان شده است و ماجرای حضور او در رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا ابعادی فراورزشی پیدا کرده و وارد حوزه سیاسی و اجتماعی نیز شده است. مرد شماره یک تنیس جهان که برای شرکت در رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا روز چهارشنبه به ملبورن رسید با مشکل بزرگی روبه‌رو شد. با وجودی که در ابتدا ویزای او برای حضور در استرالیا با معافیت پزشکی از سوی مقامات برگزارکننده گرند اسلم استرالیا صادر شده بود اما در پی اعتراض‌های شدیدی که به این تصمیم صورت گرفت، این ویزا در فرودگاه باطل شد و استرالیا مجوز پزشکی را که فدراسیون تنیس استرالیا و ایالت ویکتوریا به او اعطا کرده بودند غیر معتبر خواند.
این تنیس‌باز از آن زمان در یک هتل مخصوص قرنطینه که گفته می‌شود مخصوص پناهندگان است نگهداری یا به نوعی «بازداشت» شده است. او به امید کسب چهارمین قهرمانی پیاپی در این رقابت‌ها و همچنین به دست آوردن بیست و یکمین عنوان قهرمانی در گرند اسلم‌های تنیس راهی استرالیا شد.
وزیر کشور
کارن اندروس وزیر کشور استرالیا از این گفت که ستاره صربستانی تنیس نواک جوکوویچ آزاد است که در هر زمانی خاک استرالیا را ترک کند. جوکوویچ بابت نزدن واکسن کووید 19 در فرودگاه ملبورن با باطل شدن ویزا روبه‌رو و سپس به یک مرکز قرنطینه منتقل شد.
برخوردی که با او صورت گرفته باعث اعتراض دولت صربستان و گروه زیادی از هواداران او در کشور صربستان شده، به گونه‌ای که حالا ماجرا از جنبه ورزشی صرف خارج شده است.
نوله (لقب نواک جوکوویچ) و وکلای او به اقدام دولت استرالیا اعتراض کرده‌اند و قرار است روز دوشنبه در دادگاهی حرف‌های آنها شنیده شود، دوشنبه (یعنی روز دادرسی) دقیقاً یک هفته قبل از شروع تورنمنت معتبر اوپن استرالیا است که قرار است از روز 17 ژانویه (27 دی) آغاز شود.
اندروس، وزیر کشور استرالیا در پی جنجال‌های زیادی که در مورد این ماجرا ایجاد شده است، سعی کرد جلوی نارضایتی‌های ایجاد شده را بگیرد. او ادعاهایی مثل «اسیر شدن» جوکوویچ در استرالیا را رد کرد و گفت این ورزشکار آزاد است که هر زمانی که می‌خواهد این کشور را ترک کند.
خانم اندروس در این مورد اعلام کرد: «آقای جوکوویچ در استرالیا اسیر یا بازداشت نشده است، او مختار است که در هر زمانی که خودش بخواهد از استرالیا خارج شود و نیروی مرزبانی این موضع را تسهیل خواهد کرد.» او جوکوویچ را به نداشتن مجوزهای لازم برای ورود به استرالیا به‌دلیل نزدن واکسن متهم کرد.
توهین به ملت صربستان
خانواده جوکوویچ مدعی هستند که رفتار استرالیا با فوق ستاره تنیس جهان «لگدمال کردن اعتبار مردم صربستان» است و نخست‌وزیر استرالیا اسکات مریسون و دولت او را به فساد سیاسی متهم کردند.
یلنا همسر جوکوویچ نیز ناراحتی خود را از اینکه از شوهرش در ایام کریسمس ارتودوکس جدا افتاده ابراز کرد و از این گفت که عشق و احترام باید در همه مرزهای جهان وجود داشته باشد و رعایت شود.
مصلوب شده
خانواده جوکوویچ کنفرانسی مطبوعاتی در بلگراد برگزار کردند و در آن به‌شدت از فرماندهی مرزبانی استرالیا بابت جلوگیری از ورود نواک به این کشور انتقاد کردند.
آنها قبل از اینکه جلسه استماع رسیدگی به اعتراض نواک و وکلایش برگزار شود، تصمیم گرفتند در این کنفرانس مطبوعاتی اعتراض خود را نشان دهند. سرجان جوکوویچ پدر نواک که خودش تنیس باز بوده و در این سال‌ها نیز بارها با دفاع کردن از پسرش در محافل مختلف نام خود را در دنیای تنیس سر زبان‌ها انداخته، وضعیت پسرش را مشابه به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی(ع) دانسته تا جنبه مذهبی را نیز به این ماجرا اضافه کرده باشد: «نواک ما، افتخار ما. نواک صربستان است و صربستان نواک است.» این شروع بیانیه احساسی و حماسی پدر جوکوویچ درکنفرانس مطبوعاتی بود.
او سپس ادامه داد: «آنها اعتبار صربستان را لگدمال کردند و با این کار به اعتبار مردم صربستان لطمه زدند. رهبر این سرزمین دورافتاده، اسکات مریسون، به خودش جرأت داده که به نواک حمله کند و او را قبل از اینکه وارد کشورشان شود از آنجا بیرون کند. آنها می‌خواستند او را به زانو دربیاورند، نه فقط او، بلکه صربستان زیبای ما را. ما ملت صربستان مردمی پرافتخار در اروپا هستیم. در طول تاریخ ما هرگز به کسی حمله نکرده‌ایم بلکه فقط از خودمان دفاع کرده‌ایم. این کاری است که نواک، افتخار ما، افتخار صربستان، افتخار کل دنیای آزاد، در حال انجام دادن در مقابل برگزارکنندگان این تورنمنت است. او به همه دنیا نشان می‌دهد که ما چگونه مردمی هستیم. ملت صربستان ملتی پرغرور است که همواره در دل تاریکی نور را می‌یابد و این داستان نواک ماست. آن حکومت سیاسی فاسد نمی‌تواند این غرور و افتخار را از بین ببرد.»
هتل شکنجه‌گاه
حمایت‌ها از جوکوویچ اما به ملبورن هم کشیده شد و طرفداران او در اطراف هتلی که نواک در آن قرنطینه شده است تجمع کرده و به حمایت از او پرداختند. این هتل طی ماه‌های اخیر چندین بار بابت وضعیت بدی که پناهجویان داخل آن متحمل می‌شوند، مورد اعتراض قرار گرفته بود. در مورد این هتل گزارش‌هایی مبنی بر وجود غذاهای آلوده، شیوع کووید 19 و حتی چندین مورد آتش‌سوزی در چند وقت اخیر منتشر شده است. در تصویر گرافیتی که روی دیوارهای اطراف این هتل کشیده شده نوشته شده که اینجا محل شکنجه افراد است.
یک رسوایی تمام عیار
سؤال مهم این است که مقصر این ماجرا کیست؟ نواک جوکوویچ با امتناع از زدن واکسن طی یک سال اخیر، هم الگویی بد را از خود برای طرفدارانش به تصویر کشید و یکپارچگی مبارزه با کرونا را زیر سؤال برد و هم دردسرهای زیادی برای خودش ایجاد کرد. او از مدت‌ها قبل اطلاع داشت که قوانین استرالیا در مورد کرونا به‌شدت سختگیرانه است و مدت‌هاست که محدودیت‌های زیادی در این کشور برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا اعمال می‌شود. با وجود این او باز هم از زدن واکسن امتناع کرد و آن را به آزادی انتخاب برای همه افراد ربط داد.
اما از سوی دیگر این یک رسوایی تمام عیار برای برگزارکنندگان گرند اسلم استرالیا به طور ویژه و برای مقامات کشور استرالیا به شکل کلی است. همه اعتراض‌ها در حال حاضر بر این مبنا است که اگر جوکوویچ برای ورود به استرالیا و شرکت در تورنمنت مذکور مشکل داشت، چرا به او ویزای ورود به این کشور داده شد تا او وارد فرودگاه ملبورن شود؟ این اعتراض درستی است که کاملاً متوجه مسئولان برگزاری رقابت‌ها است که بدون هماهنگی با مسئولان دولتی رده بالا و بدون توجه به واکنش‌های اجتماعی این ماجرا، به شکل خودسرانه مجوز حضور جوکوویچ را صادر کردند و سپس در اقدامی منفعلانه خود را کنار کشیدند تا با اعتبار یکی از برجسته‌ترین ورزشکاران جهان و یکی از پرافتخارترین تنیس بازان تاریخ، اینچنین بازی شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7818/23/596707/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها