به جا مانده از انتخابی دوومیدانی قهرمانی داخل سالن آسیا

لشکر مدعیان و یک سهمیه


مهری رنجبر/ مسابقه انتخابی تیم ملی دوومیدانی داخل سالن آسیا  تنها با یک ورودی، سه رکوردشکنی البته با کلی حاشیه تمام شد. هرچند هاشم صیامی رئیس فدراسیون دوومیدانی از رقابت‌ها راضی است و می‌گوید: «رقابت‌ها خوب بود. آن هم حالا که فصل زمستان است و دوومیدانی کاران در فصل بدنسازی هستند و آمادگی صددرصدی ندارند، رکوردها قابل قبول بود، اما نتایج آنها خیلی راضی کننده است.»
غیبت ستاره‌ها در انتخابی
هرچند این رقابت‌ها خیلی مهم بود، اما تقریباً خیلی از ستاره‌های دوومیدانی نبودند. حسن تفتیان رکورددار ۱۰۰ متر ایران با اینکه تهران بود، اما قید انتخابی را زد و نیامد. علی خدیور، مهدی پیرجهان‌بین و سجاد هاشمی هم این روزها در ترکیه هستند و قرار است در آنجا مسابقه دهند. فرزانه فصیحی دونده سرعتی المپیکی هم که در صربستان اردو زده، غایب انتخابی تهران بود. هرچند او
 ۵ روز قبل از شروع سال میلادی ۲۰۲۲ در مسابقه‌ای رکورد ۷ ثانیه و ۶۰ صدم ثانیه را ثبت کرده است، البته او قبلاً ورودی داخل سالن جهان را آورده است. ظاهراً قرار است بعضی از دوومیدانی کاران هم به ترکیه بروند تا دوباره شانس خود را برای حضور در داخل سالن قهرمانی آسیا امتحان کنند. هرچند بعضی‌ها این شرایط را ناعادلانه می‌دانند و معتقدند اردونشینان هم باید برای انتخابی به تهران می‌آمدند تا در سالن سرد مجموعه آفتاب انقلاب مسابقه دهند. معترضان معتقدند درست نیست هر کسی پول دارد با حضور در مسابقه ترکیه دوباره شانسش را امتحان کند و بقیه تنها در مسابقه تهران؛ آن هم در شرایط نابرابر.
یک سهمیه قهرمانی آسیا
البته شرایط انتخابی دو روزه تیم ملی دوومیدانی، خیلی هم گل و بلبل و بدون حاشیه نبود. شاید مهم‌ترین انتقاد، به انتخاب تنها یک نفر از بین ۵۰۰ دوومیدانی کار حاضر در رقابت‌ها باشد. فدراسیون دوومیدانی که تنها مجوز حضور تیم ۱۰ نفره را در قهرمانی داخل سالن آسیا دارد، رکوردهای ورودی در حد مدال آسیا برای ۱۳ ماده تعیین کرد. اما شاهین مهردلان رکورددار پرتاب وزنه، تنها دوومیدانی کاری بود که با پرتاب ۲۰ متر و۴۰ سانتیمتری‌اش، سهمیه رقابت‌های قهرمانی آسیا را گرفت. آن هم با رکوردشکنی و ۷۰ سانتیمتر بیشتر از رکورد ورودی. پژمان یارولی دونده ۸۰۰ متر خودش را به رکورد ورودی نزدیک کرد اما ۷۷ صدم ثانیه کم آورد. چرا که رکورد ورودی ۸۰۰ متر یک ثانیه و ۵۰ صدم‌ثانیه تعیین شده اما او رکورد ۱.۵۰.۷۷ صدم ثانیه را ثبت کرد.
پرش پرنده‌های طول بعد از اهدای کاپ تیمی
با اینکه رئیس فدراسیون بابت حضور زیاد دوومیدانی کاران خوشحال است، اما برنامه طوری بود که با تعداد زیاد پرنده‌ها و برای اینکه مسابقه پرش طولی‌ها با پرش با نیزه هفتگانه تداخل پیدا نکند، پرش طول بعد از پرش با نیزه موکول شد که رقابت ۲۵ پرنده دختر حتی تا بعد از پایان مسابقات ادامه پیدا کرد، حتی وقتی تیم‌ها کاپ هم می‌گرفتند پرنده‌های طول در حال پرش بودند. در حالی که می‌شد روز مسابقه‌ها بیشتر شود.
سالن سرد
سالن مجموعه آفتاب انقلاب، برخلاف اینکه چندین سال از راه‌اندازی‌اش می‌گذرد اما دو سالی است سیستم گرمایشی ندارد. با نبود سیستم گرمایشی، دوومیدانی‌کاران در دو روز سرد با هم مسابقه دادند.
پخش زنده، بدون هیچ بیلبورد تبلیغاتی
رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن پخش مستقیم هم داشت. با اینکه فدراسیون می‌خواست این رقابت‌ها با پخش مستقیم بیشتر به چشم بیاید اما وقتی هیچ بیلبورد تبلیغاتی دور سالن نبود، شاید بهتر بود رقابت‌ها ضبط و بعد پخش می‌شد تا هزینه‌ای که اسپانسر انجام داده بیشتر به چشم می‌آمد.
صیامی؛ این هفته لیست اعزام مشخص می‌‌شود
هاشم صیامی، رئیس فدراسیون دوومیدانی که ظاهراً از انتخابی راضی به نظر می‌‌رسد، مزیت‌های انتخابی را می‌‌شمارد. او می‌‌گوید: «مسابقات انتخابی سه مزیت داشت؛۱- تعداد تیم‌های زیادی حضور داشتند و حتی باشگاه‌های ذوب آهن اصفهان، پلیمر و چادرملو یزد، حضور ۵۰۰ ورزشکار و مربی در رقابت‌ها رکورد خوبی بود. در واقع یکی از اهداف فدراسیون همین بود، چرا که قبلاً دوومیدانی از نظر تعداد ورزشکار نحیف شده بود و یکی از اولویت‌های ما، افزایش تعداددوومیدانی کاران بود و برگزاری مسابقات این خلأ را پر کرد. از طرفی ما به خاطر سقف ۱۰ نفره تیم برای قهرمانی آسیا مجبور بودیم، رکورد وردی منجر به مدال را تعیین  کنیم. در واقع می‌‌خواستیم ورزشکاران خودشان را به رکوردهای بالا عادت بدهند. هرچند این رکوردها کار را برای بچه‌ها سخت کرد، اما  محک خوبی بود. البته بعضی از بچه‌ها هم که در اردوی ترکیه هستند، آنجا مسابقه می‌‌دهند و رکوردهای آنها هم بررسی می‌‌شود.»
با اینکه سه‌شنبه آخرین فرصت فدراسیون برای اعلام لیست ورزشکاران به کنفدراسیون برای قهرمانی داخل سالن است، به صیامی لیست مسافران ایران تا آخر هفته اعلام می‌‌شود: «شاهین مهردلان تنها کسی است که سهمیه گرفته و بنابراین کمیته تخصصی باید بقیه رکوردها را بررسی کند تا لیست را از جمع دوومیدانی کاران نزدیک به رکوردها ببندد.  البته که قهرمانی آسیای داخل سالن اولویت وزارت  ورزش و کمیته ملی المپیک نیست و بنابراین ما هم ترجیح می‌‌دهیم هزینه ۷۰،۸۰ میلیونی حضور در این رقابت‌ها برای هر ورزشکار را صرف اردوی آنها کنیم تا برای بازی‌های آسیایی و کشورهای اسلامی در سال آینده آماده شوند. به هر حال مدال آوری در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲‌ هانگژو و بازی‌های کشورهای اسلامی برای ما مهم‌تر است.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7818/24/596714/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها