رئیس هیأت ایرانی در خلال مذاکرات فشرده وین به منظور رفع تحریم‌ها:

روند مذاکرات برجامی مثبت و رو به جلو است


گروه سیاسی/ دور هشتم مذاکرات احیای برجام در حالی پس از وقفه‌ای سه روزه به مناسبت سال جدید میلادی، دوشنبه هفته گذشته در هتل کوبورگ شهر وین از سر گرفته شد که  هیأت‌های ایران و کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در آن حاضر بودند و تنور گفت‌وگوها با برگزاری جلسات شبانه‌روزی میان هیأت‌های مذاکره‌کننده داغ‌تر شده است. این در حالی است که ورود نماینده برخی از کشورها از جمله کره جنوبی و عربستان به شهر وین از تحولاتی تازه در راستای مذاکرات رفع تحریم‌ها حکایت می‌‌کند.
همچنین دیدارهای دوجانبه و چندجانبه هیأت ایرانی به ریاست علی باقری با هیأت‌های حاضر در وین در حالی در چند روز گذشته برگزار شد که مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای در خلال رایزنی‌های فشرده وین در جمع خبرنگاران تصریح کرد که روند مذاکرات برجامی مثبت و رو به جلو است. از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه هم در توئیتی در تشریح روند مذاکرات در وین با بیان اینکه مذاکرات در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد، اعلام کرد: «اکنون این طرف غربی است که باید نشان دهد، آیا حسن نیت و اراده جدی برای توافق خوب دارد.» وزیر امور خارجه همچنین پنجشنبه شب گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با خانم «آنیکن هویتفلد» با بیان اینکه فضای کلی مذاکرات در وین مثبت است، گفت: «طرف‌های غربی نه تنها در سخن، بلکه بایستی حسن نیت خود را در عمل نیز نشان دهند و اقدام عملی مورد نظر، رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام است.» از جمله تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها، خبر سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی و یک هیأت عربستانی به وین بود که در فضای رسانه‌ای بازتاب پیدا کرد.
آهسته و پیوسته
همزمان با تاکید مقام‌های دیپلماتیک کشورمان بر روند رو به پیشرفت مذاکرات، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که مذاکرات در فضایی آرام پیش می‌رود. او در توئیتی در پاسخ به کاربری که عنوان کرده بود امریکایی‌ها به طرز فزاینده‌ای کمتر به گزینه‌های نظامی در صورت شکست مذاکرات اشاره می‌کنند، نوشت: «این نشانه واقعاً خوبی است. در دور هفتم مذاکرات وین نظرات (به نظر من به طرز غیرقابل توجیهی) بین نظرات منفی تا نظرات بد گمان فرق می‌کرد. لازم است عینی‌تر عمل کنیم. مذاکرات آهسته اما پیوسته پیش می‌روند.» این مقام روسیه همچنین از دیدار دیگری در حاشیه مذاکرات با نماینده دائم عربستان سعودی و هیأت سفرکننده دیپلماتیک به وین خبر داد. «اولیانوف» در این رابطه گفت:« مقام‌های سعودی را در جریان وضعیت گفت‌وگوهای وین قرار دادم. ما همچنین در مورد چشم‌انداز گفت‌وگوهای امنیتی در منطقه خلیج فارس تبادل نظر کردیم.»
تأکید فرانسه بر پیشرفت مذاکرات
«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز گذشته از روند سازنده مذاکرات ابراز رضایت کرد و گفت که  پیشرفت‌هایی حاصل شده است. او تأکید کرد: «همچنان مطمئنم که می‌توانیم به توافق برسیم اما زمان رو به پایان است.» پیش‌تر «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا با بیان اینکه کمی پیشرفت در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین حاصل شده ابراز امیدواری کرده بود که در روزهای بعد به پیشرفت‌ها اضافه شود. در همین حال «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه جدید آلمان که به واشنگتن سفر کرده گفته مذاکرات با ایران در وین وارد مرحله حساس شده است. او با تکرار این ادعا که وقت زیادی باقی نمانده است، افزود: «ولی ما از این زمان در وین استفاده می‌کنیم.»
سخنگوی آژانس اتمی: نصب دوربین‌های مجتمع تسا قبل از پایان سال 2021 انجام شد
هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای 1+4 در حالی در وین مشغول انجام مذاکرات هستند که خبرها از همکاری سازنده ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حکایت می‌‌کند. به گزارش فارس، «فارن پالیسی» به نقل از سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که این نهاد تا پایان دسامبر ۲۰۲۱ کار نصب دوربین‌های جایگزین دوربین‌هایی را که از مجتمع تسا در کرج خارج شده بودند، به انجام رساند. پیشتر «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس اعلام کرده بود که بر اساس توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس، دوربین‌های این نهاد در مجتمع تسا کرج طی روزهای آینده نصب می‌شود. وی در توئیت‌هایی ضمن اعلام این توافق افزود:«این برای راستی‌آزمایی تحت توافق هسته‌ای ایران مهم است و کار برای رسیدگی به سایر موضوعات پادمانی باقی‌مانده ادامه خواهد یافت.»
پس از آن، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در توضیحاتی درباره توافق با آژانس برای نصب دوربین‌ها در مجتمع تسا کرج گفت: «دوربین‌ها پس از نصب عکسبرداری کرده و عکس‌ها در حافظه دوربین‌ها حفظ شده و‌ وقتی حافظه‌ها پر شود، کارت‌های حافظه استخراج و در مهر و موم مشترک ایران و آژانس قرار گرفته و آژانس به هیچ‌وجه به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7818/3/596740/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها