اخبــــار




افزایش ظرفیت تولید نفت خام سبک با افتتاح رسمی پالایشگاه قشم

درست یک سال پیش بود که دولت دوازدهم، پیش‌راه‌اندازی پالایشگاه قشم را در دستور کار خود قرار داد تا در افتتاح‌هایی که به‌صورت ویدیوکنفرانس هر هفته انجام می‌شد، این طرح نیز بدون آنکه آمادگی تولید داشته باشد، در فهرست طرح‌های افتتاحی قرار بگیرد.
اما در عمل اتفاقی که افتاده بود، پیش‌راه‌اندازی فاز نخست و بهره‌برداری از بخش یوتیلیتی یا همان سرویس‌های جانبی پالایشگاه بود؛ سرویس‌هایی که زمینه را برای تولید در پالایشگاه هموار می‌کند اما فرایند اصلی تولید به شمار نمی‌رود.
در همان زمان نیز اگرچه تأکید بر افتتاح فاز نخست پالایشگاه قشم بود اما در لابه‌لای خبرها اعلام شده بود که با راه‌اندازی نهایی این پالایشگاه در ۲ فاز ۳۵ هزار بشکه‌ای، تولید قیر با کیفیت ایرانی در پایین‌ترین سطح تقطیر در فرایند پالایشگاهی نفت خام فوق سنگین، صادرات قیر ایران به بازارهای هدف را به‌زودی با ابعادی گسترده‌تر عملیاتی خواهد کرد.
این پالایشگاه که با تولید قیر، نفت سنگین را به نفت سبک تبدیل می‌کند می‌تواند کشور را برای صادرات فرآورده‌های نفتی با ارزش افزوده بیشتر یاری کرده و در توسعه و رشد اقتصادی استان هرمزگان مؤثر باشد.
پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم با ظرفیت ۷۰ هزار بشکه در روز برنامه‌ریزی شده که در ۲ فاز مختلف و هر فاز ۳۵ هزار بشکه ظرفیت داشته باشد و این در حالی است که برای ساخت این پروژه نزدیک به ۱۳۵ میلیون یورو از محل منابع ارزی کشور هزینه شده و بدون حضور لایسنسور خارجی و فقط با اتکا بر توان مهندسان داخلی محقق شده است.
نفت فوق سنگین، نفتی است که همیشه صادر می‌شده است و مشتقاتش را کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌دادند. اکنون بر اساس تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از طریق تولید، پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم ساخته شد و به بهره‌برداری می‌رسد.
بر پایه برآوردهای انجام‌شده تولید نهایی این پالایشگاه در پایان بازه بهره‌برداری از یک فاز معادل ۹۳۵ هزار تن قیر در سال و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک خواهد بود.

رکود عمیق در بازار خودرو پس از چند روز ریزش قیمت‌ها

در روزهای گذشته و با کاهش ۲ هزار تومانی نرخ ارز، شاهد افت قیمت ۲ تا 5 میلیون تومانی قیمت انواع خودرو داخلی و به‌ تبع آن کاهش قیمت‌ها در خودروهای مونتاژی و خارجی بودیم.
این کاهش نرخ‌ها هرچند در قیمت‌های اعلامی از سوی افراد در فضای مجازی بود، اما از امروز کاهش قیمت‌ها متوقف شده است.
به گفته کارشناسان، در روزهای گذشته مشتریان با مشاهده کاهش قیمت ارز در بازار، به امید کاهش بیش از پیش قیمت‌ها از خرید دست کشیدند، اما امروز وضعیت برعکس شده و فروشندگان از فروش خودداری می‌کنند.
برپایه این گزارش، در روزهای گذشته برخی خودروهای پرفروش و محبوب بازار از جمله پژو ۲۰۶ تیپ۲ از حدود ۲۷۳ میلیون تومان به ۲۶۸ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ از ۱۸۵ میلیون تومان به ۱۶۷ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار تا ۱۸۲ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ جی. ‌ال. ‌ایکس تا ۲۷۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.
در این زمینه، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت به ایرنا گفت: بازار در روزهای اخیر با سکون نسبی همراه بود و خرید و فروش‌ها متوقف است.
«سعید مؤتمنی» معتقد است: اکنون بسیاری از مسائل به مسائل سیاسی بین‌المللی پیوند خورده است و به نوعی همه منتظر نتیجه مذاکرات هستند.
کمبود عرضه خودروساز، عامل اصلی آشفته بازار خودرو
وی تصریح‌ کرد: در ماه‌های گذشته آنچه بیشترین تأثیر را در افزایش قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودروها داشته، کمبود عرضه از سوی خودروسازان بوده است.
این مقام صنفی خاطرنشان‌ کرد: اکنون نیز عرضه خودروسازان بهتر از قبل نشده و اگر خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها تکمیل نشود، به آشفته بازار موجود دامن زده می‌شود.
وی گفت:‌ نگاه بازار به مذاکرات سیاسی مثبت است و اگر شاهد نتیجه‌بخش بودن مذاکرات باشیم، ریزش شدیدی را در قیمت خودرو تجربه خواهیم کرد.
مؤتمنی با اشاره به تقاضای کاذب اندک موجود در بازار، خاطرنشان‌ کرد: ‌هرچند عمده تقاضای موجود در بازار مصرفی و واقعی است، اما در عمل خرید و فروش‌ها اندک است.

ذخیره‌سازی دام زنده به جای گوشت منجمد

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: پیشتر ذخیره‌سازی با گوشت منجمد انجام می‌شد، اما برای اولین بار دام سبک و سنگین زنده ذخیره‌سازی می‌شود.
محسن مردی افزود:‌ تا امروز حدود ۵۰ هزار رأس دام سبک و ۲ هزار رأس دام سنگین ذخیره‌سازی شده که به‌تدریج وارد بازار می‌شود.
وی گفت: نگاه ما به شرایط قیمتی در بازار است که براساس آن تمهیدات لازم اندیشیده شود.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: شب گذشته هزار و ۵۰۰ رأس گوسفند و ۲۰۰ رأس گوساله کشتار و روانه بازار شد که متناسب با شرایط این روند ادامه دارد.
مردی ادامه داد: همچنین ۴۰ هزار تن گوشت گوساله منجمد نیز ذخیره شده است تا در زمان‌های مقتضی وارد بازار شود.
وی گفت: امسال دام مازاد، چه سبک و چه سنگین به‌طور فراوان وجود دارد که برای این موضوع نیز برنامه‌ریزی شده است.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: قیمت دام سبک ظرف چند روز افزایش یافته و به کیلویی ۱۳۰ هزار تومان رسید، اما با عرضه صورت گرفته، در حال حاضر این قیمت به ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تومان رسیده است. درخصوص گوشت گوساله نیز قیمت از ۱۲۳ هزار تومان به ۱۱۷ هزار تومان کاهش یافته است.
مردی گفت: این افزایش قیمت که در چند روز گذشته تجربه شد ناشی از شایعات مربوط به حذف ارز دولتی بود که موجب کاهش توزیع شد، اما با هماهنگی‌های صورت گرفته در حال حاضر این توزیع به شرایط عادی بازگشته است.
وی با اشاره به ذخیره‌سازی ۱۰۰ هزار تن مرغ افزود: ظرف چند روز گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن مرغ مازاد از بازار خریداری شده که به اقتضای نیاز، وارد بازار خواهد شد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: در تولید تخم مرغ نیز میزان تولید و مصرف سربه‌سر است و ۳ هزار تن نیز ذخیره این محصول برای تعادل شرایط بازار است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7824/7/597582/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها