تکمیل زنجیره واکسیناسیون اولویت اصلی وزارت بهداشت



دکتر کمال حیدری
معاون بهداشت وزیر بهداشت
افزایش بالقوه و روند رو به گسترش سویه آفریقایی ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی، نگرانی‌های بسیاری را برای دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور از تجربه دوباره شرایط نامناسبی که در پیک پنجم کرونا شاهد بودیم، ایجاد کرده است. اُمیکرون با قدرت سرایت بسیار بالاتر از سویه‌های قبلی کروناویروس، مرزها را درنوردید و تعداد مبتلایان به این گونه، در مدت زمان کوتاهی در سراسر جهان افزایش پیدا کرد. اواخر آذرماه نیز با وجود مراقبت‌های شدید مرزی، مورد قطعی ابتلا به این سویه در فردی ایرانی و میانسال که از امارات وارد کشور شده بود، شناسایی شد.وزارت بهداشت که از ماه‌ها قبل افزایش پوشش واکسیناسیون در کشور را اولویت قرارداده بود، با رفع مشکلات موجود در واردات واکسن‌های خارجی به همت ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئولان و افزایش توان ارائه خدمات در سیستم بهداشتی و درمانی کشور، توانست تأخیری را که در دسترسی به واکسن نسبت به کشورهای توسعه‌یافته وجود داشت، جبران کند. علاوه‌ براین روند تولید واکسن‌های داخلی نیز ادامه یافت که تا به امروز پنج تولیدکننده داخلی موفق به دریافت تأییدیه از سازمان غذا و دارو شده‌اند و واکسن‌های دیگری نیز در مسیر دریافت مجوز قرار دارند. در حمایت از واکسن‌های داخلی به‌عنوان یکی از مصوبات ستاد ملی کرونا، تا کنون حدود ۶ میلیون دوز واکسن اسپایکوژن، ۱۳.۵ میلیون دوز واکسن برکت و ۸ میلیون دوز واکسن پاستوکووک تحویل وزارت بهداشت شده است و ۵ میلیون دوز واکسن کووپارس و حدود ۲ میلیون‌ دوز واکسن فخرا مراحل نهایی را برای تحویل می‌گذرانند. خوشبختانه با تلاش‌های انجام‌شده در جهت افزایش واردات واکسن کرونا و روند رو به رشد میزان تولیدات داخلی، در حال حاضر می‌توان گفت در شرایط مناسبی از لحاظ ذخیره واکسن قرار داریم که جوابگوی نیاز کشور در این زمینه است. همکاری مردم نیز در پیشبرد اهداف نظام سلامت کشور در مقابله با بحران کرونا و کاهش آمار مرگ‌ومیر ناشی از آن نقش بسزایی داشت، به‌طوری‌که امروز میزان تلقیح دوز دوم واکسن کرونا از مرز 50 میلیون نفر گذشته و تعداد تزریق‌کنندگان دوز سوم نیز بسته به نوع واکسن و مدت زمانی که باید از تلقیح دوز دوم آن بگذرد، به بالای 10 میلیون نفر رسیده است.
با توجه به نتایج پژوهش‌های انجام‌شده از آغاز بحران کرونا تا کنون که بر نقش مهم واکسیناسیون در کاهش میزان مرگ‌و میر ناشی از کووید19 تأکید دارند، قطعاً سرعت‌بخشی به روند واکسیناسیون در کشور را در مدتی کوتاه می‌توان عامل مهمی در روند کاهشی امروز میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری دانست، اما باید توجه داشت که این آمار شکننده است و با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی، دوباره به اوج بیماری و موج جدیدی از آن می‌رسیم، چراکه سویه آفریقایی کروناویروس سرعت سرایت بسیار بالایی دارد و مدت زمان زیادی از شیوع آن نمی‌گذرد که قابل پیش‌بینی قطعی باشد. گزارش‌ها حاکی از افزایش موارد اُمیکرون در تست‌های تشخیصی است و با توجه به خصوصیت افزایش تصاعدی این سویه، در دو تا سه هفته آینده ممکن است با موج دیگر کرونا روبه‌رو شویم. تمام بیمارستان‌ها آماده هستند تا وضعیتی که در کشورهای دیگر شاهد بودیم، در کشور ما به وجود نیاید. در این میان اما بهترین اقدام دریافت دوز سوم واکسن و خودمراقبتی و دوری از تجمعات، بخصوص در افراد دارای بیماری زمینه‌ای است. ازآنجایی‌که ایمنی بدن بعد از گذشت چهار ماه از دریافت دوز دوم واکسن کاهش می‌یابد، به افرادی که زمان تلقیح دوز سوم آنها فرا رسیده است تأکید می‌شود در اولین فرصت برای تزریق دوز یادآور اقدام کنند تا در برابر این ویروس ایمنی داشته باشند و کسانی که در نوبت تزریق دوز دوم قراردارند، این امر را در اولویت کارهای خود قرار دهند. آن قشری از جامعه هم که تا به امروز به‌هر دلیلی از تزریق واکسن کرونا سرباز زده‌اند، در این زمینه کوتاهی نکرده و با اولویت قراردادن دریافت واکسن، در مسیر حفظ سلامتی خود و جامعه قدم بردارند. شواهد حاکی از آن است که شیوع اُمیکرون در افراد جوان‌تر بیشتر است و بنابراین پیگیری روند واکسیناسیون این گروه سنی، اهمیت بسیار زیادی دارد. علاوه‌براین، موضوع مهمی که همواره باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از ماسک و رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی، مانند حفظ فاصله ایمن و ایجاد تهویه مناسب است که از آغاز همه‌گیری کرونا بارها مورد تأکید قرار گرفته‌اند.
تمام تلاش ما تشویق جامعه برای مشارکت در امر واکسیناسیون، مدیریت کرونا و حفظ جان و سلامتی مردم عزیز ایران با تمام توان است تا گرفتار پیک ششم بیماری ناشی از گردش بالای سویه اُمیکرون نشویم. بنابراین از همه مردم درخواست می‌کنم برای حفظ سلامتی خود و عزیزان شان، حتماً در تکمیل زنجیره واکسیناسیون کشور مشارکت کنند تا به ایمنی قابل قبولی رسیده و با مدیریت درست کرونا، دیگر شاهد آمار بالای تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از آن و اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی‌های گسترده در کشور نباشیم.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7824/21/597625/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها