قتل عام در نیمه شب


زهره صفاری/ جنگنده‌های ائتلاف سعودی در ادامه تجاوزات خود به مواضع غیرنظامیان در یمن با بمباران زندانی در صعده و تأسیسات مخابراتی و ورزشگاهی در الحدیده، ده‌ها نفر را به شهادت رسانده و شماری زن، مرد و کودک را مجروح کردند. مردم یمن که از این جنایات به خشم آمده بودند، دیروز در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند و در تظاهرات‌های گسترده‌ای، جنایات ائتلاف عربی را محکوم کردند. به گزارش «رویترز»، ساعت یک و 30 دقیقه بامداد دیروز، ائتلاف سعودی در حالی بازداشتگاه مرکزی صعده با بیش از 2700 زندانی را زیر آتش گرفت که به گفته شاهدان دست‌کم 60 نفر که شماری از آنها مهاجران آفریقایی بودند، جان خود را از دست دادند. مطابق آماری که تا عصر دیروز اعلام شد 120 نفر نیز زخمی شده بودند. ساعاتی پس از این حمله نیز کانال تلویزیونی شبکه المسیره یمن تصاویری از ویرانه‌ها و حجم اجساد و مجروحان در بیمارستان الجمهوری منتشر کرد. «یحیی شایم»، رئیس بخش درمان استان صعده به «المیادین» گفت: «شدت حملات به قدری بود که بسیاری از زندانیان هنوز زیر آوار هستند و در عین حال در بیمارستان با بحران شدید تجهیزات روبه‌رو هستیم. در این شرایط پیش‌بینی می‌شود شمار قربانیان این حمله در ساعات آینده افزایش یابد.»
«طلات الشرجابی»، سخنگوی شورای مدیریت و همکاری روابط حقوق بشری یمن نیز گفت: «سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری مسئول اتفاقات رخ داده در صعده هستند.»
اما این، تنها جنایت ائتلاف سعودی در بامداد جمعه نبود. شماری از جنگنده‌های متجاوز همزمان با بمباران صعده، ساختمان تأسیسات مخابراتی استان الحدیده را هدف گرفتند که دست‌کم 20 نفر کشته یا زخمی شدند. و شبکه اینترنت یمن تا ساعت‌ها دچار اختلال و قطع کامل ارتباطات شد. ساعاتی پس از این حمله ورزشگاه الحدیده نیز موشک باران شد که به نوشته العالم در این حمله نیز شماری کودک مجروح شدند. «محمد الصرمی»، قائم مقام وزارت ورزش و جوانان یمن گفت: «جنگنده‌های سعودی چند کودک را در زمین ورزشی کنار ساختمان ارتباطات هدف قرار داده‌اند.»
در این میان شهر صنعا نیز از حملات جدید متجاوزان در امان نماند. به طوری که منابع یمنی از بمباران پایتخت یمن در شامگاه پنجشنبه خبر دادند. براساس آخرین گزارش‌ها همزمان با این حملات فراگیر به صنعا، «هانس گراندبرگ»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای مذاکره با مقامات عربستان در ریاض به سر می‌برد و در عین حال به گفته منابع ائتلاف سعودی بیش از 70 حمله در ساعات گذشته به استان‌های مختلف انجام شده است.
«محمد علی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی یمن با نابخشودنی خواندن این جنایات گفت: «به کشورهای متجاوز می‌گوییم اگر بمباران راه حل بود تا امروز به تجاوزها و جنایت‌های خود ادامه نمی‌دادید.»
«علی الدیلامی»، سرپرست وزارت حقوق بشر دولت صنعا نیز در واکنش به این جنایت به المیادین گفت: «هدف قرار دادن غیرنظامیان شرایط جنگ را تغییر می‌دهد و سازمان ملل باید برای جلوگیری از این فجایع اقدامی کند. چراکه این سازمان مسئول قحطی و گرسنگی و کشتار انسان‌های بیگناه است. همزمان امریکا نیز که با چراغ سبز خود به متجاوزان مجوز داده است، در مسئولیت این جنایات دخیل است.»
«محمد عبدالسلام»، رئیس هیأت یمنی در مذاکرات صلح نیز با محکوم کردن جنایت ائتلاف سعودی در توئیتی نوشت: «این کشتارها نه تنها باعث شکست مردم یمن نخواهد شد بلکه آنها را در مسیر پاسخ به دشمن ثابت قدم‌تر خواهد کرد.»
در همین حال ایسنا به نقل از منابع یمنی نوشت؛ جبهه مردمی آزادی فلسطین نیز در واکنش به کشتارهای ائتلاف سعودی اعلام کرد: «این کشتارها چهره شکست خورده ستون‌های جنگ یمن یعنی مزدوران و حامیان صهیونیست و در رأس آنها عربستان را نمی‌پوشاند. ما بر پیروزی مردم یمن اطمینان داریم.» تشدید حملات ائتلاف سعودی واکنش کمیته بین‌المللی نجات را نیز در پی داشته است و این کمیته با صدور بیانیه‌ای خواستار تشکیل دوباره کمیته حقیقت یاب شده است. این در حالی است که سازمان ملل نیز بار دیگر بر توقف این جنگ طولانی و ویرانگر تأکید کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7830/4/599458/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها