اوراسیا


وزرای خارجه امریکا و روسیه در ژنو مذاکره کردند
تداوم ناامیدی

 لاله مهرزاد/ وزرای خارجه روسیه و امریکا ظهر دیروز در ژنو دیدار کردند تا شاید بعد از نشست‌های بدون نتیجه‌ای که معاونان آنها در نشست‌های بروکسل و ژنو داشتند، گره کور بحران اوکراین باز شود. اما حتی خود آنان نیز اطمینانی به حاصل‌بخش بودن آن نداشتند.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، در نخستین دقایق این دیدار هر دو طرف بر ناامیدی خود از این مذاکره تأکید کردند. «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا اذعان داشت، انتظار ندارد دو طرف در این دیدار بتوانند اختلافات فیمابین را حل کنند. او تأکید کرد: «موقعیت بسیار دشواری است، وقتی می‌دانید به‌خاطر اختلاف دیدگاه‌ها نباید انتظاری برای حل یک مشکل داشته باشید اما امیدوارم و انتظار دارم این نشست مانند آزمونی برای امکان نشست‌های بعدی باشد و به این نتیجه برسیم که هنوز جاده دیپلماسی هموار و درهای گفت‌و‌گو باز است.» «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز حس مشابهی نسبت به این نشست داشت. او نیز به همتای امریکایی خود گفت که مسکو نیز انتظار ندارد هیچ خروجی مشخصی از نشست ژنو به دست آید. او با این حال تأکید کرد: «پیشنهادهای ما کاملاً واضح و مشخص هستند و انتظار پاسخ‌هایی واضح و مشخص داریم.» لاوروف همچنین به همتای امریکایی خود اعلام کرد که انتظار دارد امریکا طی یک هفته آینده پاسخ کتبی مشخصی به روسیه بدهد. او در نشست خبری بعد از این دیدار نیز به خبرنگاران اطلاع داد، به «بلینکن» خبر داده است، روسیه هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد. او همچنین مذاکرات انجام شده را مذکراتی صریح خواند و گفت: «امیدوارم در پی این مذاکره هیجان‌ها کاهش یابد.» به گفته لاوروف در مذاکرات دیروز تهدید پیشین روسیه مبنی بر گسیل نیرو به کوبا و ونزوئلا مطرح نشده است. بلینکن نیز در این نشست خبری اعلام کرد که هر چند نتیجه خاصی از این مذاکرات به دست نیامد اما دو طرف در درک نگرانی‌های یکدیگر به «مسیر روشنی» دست یافتند.
این نشست در حالی برگزار شد که روز پنجشنبه مجله «اکونومیست»، از نقشه روسیه برای حمله به اوکراین خبر داده اما بلافاصله با «آناتولی آنتونوف»، سفیر روسیه در امریکا مواجه شد که این گزارش را رد کرده است. در همین حال گزارش‌ها حاکی از آن است، «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه از «بن والاس»، همتای انگلیسی خود برای سفر به مسکو دعوت کرده است.


تداوم تهدیدها علیه بشریت در سال 2021

گروه جهان/ گروه «بولتن دانشمندان اتمی» میزان تهدیدها علیه جهان را همچنان نگران‌کننده دانست و ساعت معروف خود را روی 100 ثانیه به نیمه شب آخر‌الزمانی تنظیم کرد. به گزارش سایت شبکه خبری «دویچه وله»، این گروه که سال 1945 توسط «آلبرت اینشتین» پایه‌گذاری شد، هر سال میزان تهدیدهای موجود علیه بشریت را اندازه‌گیری می‌کند. آنان پیشتر امیدوار بودند با پایان گرفتن ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» وضعیت تهدیدها علیه بشریت بهتر شود. اما اکنون اعلام کرده‌اند که «جو بایدن» تنها تهدیدهای موجود را متوقف کرده است و نتوانسته آن طور که انتظار می‌رفت، آنها را کاهش دهد. بنابر این ساعت آخر الزمانی آنان همچون سال گذشته روی 100 ثانیه مانده به نیمه شب تنظیم می‌شود. این ساعت سال 1991 بعد از به پایان رسیدن جنگ سرد روی 17 دقیقه به نیمه شب تنظیم شد که بهترین حالت آن در 77 سال عمر این ساعت است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7830/4/599460/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها