خسارت دو هزار میلیارد تومانی و تخریب خانه های مسکونی و مزارع کشاورزی

کرمان در بحران


شرایط در استان کرمان همچنان بحرانی است، دو بار جاری شدن سیل بی‌سابقه در نقاط مختلف کرمان آن هم به فاصله یک هفته خسارت‌های بسیاری بویژه در بخش کشاورزی، دامداری  زد و به آبگرفتگی منازل  انجامید که مسئولان عدد تخمینی مجموع خسارات را افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان برآورد می کنند. سیل دوم ناشی از بارندگی ها چنان سهمگین بود که گفته شد در ۵۰ سال اخیر این میزان بارش بی‌سابقه بوده است. در سیل چند روز اخیر اما چهار نفر جان خود را از دست دادند؛ سه کودک (در ریگان و کهنوج) و یک جوان که فوت آنان هم به علت بی‌احتیاطی این افراد رقم خورد. کودکان به علت نزدیک شدن به حاشیه رودخانه در مسیر جریان آب قرار گرفتند و جوانی نیز در قلعه گنج با یک سرنشین داخل خودرویش به دل آب در رودخانه پرآب زده بود که درگیر سیل شد و سرنشین نجات یافت اما خود او، خیر. به گفته استاندار کرمان دست‌کم اسکان فوری برای ۲۵ هزار نفر در استان که عمدتاً در مناطق جنوبی استان هستند ضرورت دارد البته وزیر کشور تأکید کرده است که خسارت‌های سیل مجدد در کرمان نیز جبران می‌شود.

وزیر کشور: سیل بند جیرفت ترمیم و بازسازی می‌شود
وزیر کشور با اشاره به اینکه تصمیمات خوبی در ستاد مدیریت بحران برای جنوب استان کرمان گرفته شده است، گفت: سیل بند جیرفت باید حدود ١۵٠ کیلومتر ترمیم و بازسازی شود و منابع مالی برای آن نیز در نظر گرفته شده است. به گزارش ایرنا، احمد وحیدی که تا شامگاه پنجشنبه در کرمان حضور داشت، با اشاره به بازدیدهای میدانی مناطق سیلزده جنوب استان افزود: در نشست با  ستاد مدیریت بحران کرمان با همه مسئولان استانی و برخی از مسئولان ملی تصمیم‌گیری و هر کدام از وظایف و تعهداتی که دستگاه‌های ملی و استانی پذیرفته بودند در این جلسه مشخص شد. همچنین در حوزه پل‌ها، راه‌ها، سیل بندها، کشاورزی و دام‌ها تصمیم‌گیری شد و  منابعی برای تأمین اسباب و اثاثیه که در این سیل خراب شده بود در نظر گرفته و تکلیف شد که چگونه انجام شود. وزیر کشور با بیان اینکه رساندن کمک‌ها به برخی از مناطق جنوب کرمان که تعداد محدودی هستند و ارتباطات با آنان در زمینه کمک‌رسانی برقرار نشده نیز تصمیم‌گیری شد، گفت: برای کارهای بلندمدت، مطالعات بیشتر باید اتفاق بیفتد تا کمتر شاهد چنین وضعیتی باشیم.

 وزیر آموزش و پرورش: پیگیر بازسازی مدارس سیلزده جنوب کرمان هستیم
 وزیر آموزش و پرورش در جریان بازدید از مدارس آسیب دیده ناشی از سیل در شهرستان‌های جنوب استان کرمان گفت: با تأمین اعتبار لازم پیگیر تعمیر، تجهیز و بازسازی مدارس آسیب دیده ناشی از سیل در این مناطق هستیم. یوسف نوری  با حضور در دبیرستان دخترانه شبانه روزی کوثر رودبار جنوب و بررسی میدانی وضعیت این مدرسه گفت: در جریان بارندگی‌های شدید اخیر به ۶۴ مدرسه در شهرستان رودبار جنوب خسارت وارد شده است. وی افزود: با تأمین اعتبار از محل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، پیگیر تعمیر و تجهیز مدارس و بازسازی مدارسی که قدمت بیشتری داشتند و آسیب شدید دیده‌اند، خواهیم بود. وی در ادامه پس از بازدید از مدرسه ابتدایی امام سجاد (ع) در روستای تمیری با ۱۲۰ دانش‌آموز دختر و پسر، از مدرسه سیلزده و تخریبی شهید مدرس روستای آبسردوییه رودبارجنوب با ۹۴ دانش آموز نیز دیدن کرد و از نزدیک در جریان وضعیت تخریب و آسیب سیل به این مدارس قرار گرفت. بهزادی‌پور نماینده خیران مدرسه‌ساز جنوب استان کرمان در شهرستان رودبار جنوب هم ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک با حمایت خیران، عملیات ساخت مدرسه‌ای ۶ کلاسه در روستای تمیر آغاز شود.

روایت خبرنگار ایرنا که جان سالم از سیل به در برد
عکاس -خبرنگار ایرنا در جریان سیل اخیر در شهرستان رودبار جنوب عصر سه‌شنبه دچار آسیب شد و در معرض سیلاب قرار گرفت به طوری که برخی تجهیزات از جمله لنز دوربین وی را نیز آب با خود برد؛ وی گزارش می‌دهد که حجم آب آنقدر زیاد بود که در برخی نقاط، اهالی جای مرتفع‌تری را برای نجات جانشان به‌سختی پیدا می‌کردند. بخش عمده مشکل به سیل‌بندها برمی‌گردد که بخوبی مرمت یا احداث نشده‌اند. به گفته وی، با وجود شرایط جغرافیایی منطقه که در معرض جریان آب به سمت تالاب جازموریان قرار دارد، نوع ساخت یا مرمت بسیاری از راه‌های ارتباطی در بیشتر نقاط جنوب استان بویژه در نقاطی که برای محل جریان آب فکری نشده، قابل تأمل است.

اوج بحران در شب فراموش نشدنی زهکلوت
زهکلوت از بخش‌های شهرستان رودبارجنوب است، جایی که از جمله نقاط اوج بحران سه‌شنبه شب در آنجا بوده است. شهرستان رودبارجنوب در مسیر جریان آب که به تالاب جازموریان در نزدیکی‌های مرز کرمان و سیستان و بلوچستان منتهی می‌شود، قرار دارد و به علت شدت بارش‌ها این منطقه دچار بحران شده است. مدیرکل کمیته امداد استان کرمان که آن شب در محل زهکلوت حضور داشت روایت می‌کند اگر آب وارد مناطق شهری شده بود، فاجعه رخ می‌داد که با عنایت خدا و تلاش امدادگران و مدیران که از روزهای قبل شبانه‌روز پای کار بوده‌اند از نظر تلفات جانی به‌خیر گذشته؛ هرچند تخریب‌ها زیاد و دسترسی به راه‌ها در بسیاری از نقاط مسدود است.

سپاه در کنار سایر امدادرسانان
فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان و جانشین وی نیز در شهرستان رودبارجنوب حضور داشتند و ضمن اینکه برخی تجهیزات سنگین را به منطقه گسیل کرده‌اند در امور امدادرسانی فوری از نظر تغذیه و سایر امور هم در کنار سایر امدادرسانان در حال انجام کار هستند. سردار حسین معروفی فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان گفت: فرمانده کل سپاه پاسداران مراتب امداد و کمک‌رسانی را ابلاغ کرده و تمامی مجموعه سپاه اعم از قرارگاه قدس، نیروی هوایی و دریایی و قرارگاه خاتم الانبیا سپاه ثارالله، دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز را از جمله دو فروند بالگرد به استان اعزام می‌کنند.
وی با بیان اینکه حجم آب و سیلاب غیرقابل پیش‌بینی بود، اظهار داشت: آب بسرعت وارد منطقه می‌شود، به خانه‌ها، مزارع و دام‌های مردم آسیب می‌زند اما خوشبختانه ماندگاری آن کم است. سردار معروفی با بیان اینکه اولویت اول خدمات‌رسانی و مراقبت از جان و نجات مردم است، تصریح کرد: در قرارگاه‌های پشتیبانی جنوب و شرق، نیروهای سپاه مشغول فعالیت هستند. فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان اظهار داشت: پس از فروکش کردن سطح آب نخستین موضوع لایروبی خانه‌های مردم و شست و شوی اسباب و اثاثیه سیلزدگان خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7830/10/599489/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها