ایران در ایران


احوالپرسی تلفنی رئیس‌ جمهور با راهدار ریگانی

کرمان- رئیس جمهور در تماس تلفنی با راهدار ریگانی در استان کرمان که در معرض محاصره سیلاب قرار گرفته بود احوالپرسی کرد.
تصاویر دریافتی ایرنا، تماس رئیس جمهور را با حمید مرادزاده راهدار ریگان در استان کرمان طی روز جمعه نشان می‌دهد؛ راهداری که 27 دی ماه همراه با ۲ نفر از همکارانش در جریان امدادرسانی به سیلزدگان در محاصره سیلاب قرار گرفته بود. رئیس‌جمهور ظهر جمعه اول بهمن ماه در سفری از پیش اعلام نشده از مناطق سیلزده در جنوب استان کرمان بازدید و دستورهای لازم را برای تسریع امدادرسانی و جبران خسارت‌های ناشی از سیل صادر کرد.

یزد الگویی برای محیط‌ زیست تعاملی در کشور است

یزد - معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشورگفت: استان یزد فعالیت‌هایی که در زمینه مرکز پایش و به کارگیری کارشناسان محیط‌ زیست و همچنین همکاری با تشکل‌ها و استفاده از پتانسیل‌های صنایع داشته به‌عنوان الگویی برای محیط‌ زیست تعاملی در کشور مطرح است.
علی سلاجقه در جمع مسئولان محیط‌ زیست واحدهای صنعتی و تجلیل از برترین‌های این بخش در یزد افزود: در حال حاضر عمده درخواست مردم کاهش آلایندگی‌ها و همچنین حرکت به سمت صنایع کم آلاینده و پاک است و هر مسئولی که در این زمینه فعالیتی انجام دهد ماندگار خواهد شد.
سلاجقه گفت: استان یزد به‌عنوان الگویی می‌تواند مطرح شود که با استفاده از دانش بومی و فرهنگ غنی خود و بارش 94 میلیمتری سالانه توانسته تمدنی بسیار بزرگ و انسان‌هایی بسیار شریف را پرورش دهد و می‌توان با همراه نمودن این دانش بومی با علم روز بسیاری از مشکلات را حل کرد و یزدی‌ها از کمترین امکانات بیشترین استفاده را داشته‌اند که قنات به‌عنوان پیشترفته‌ترین تکنولوژی عصر حاضر در مناطق خشک و نیمه خشک یکی از این موارد است.
وی گفت: خوشبختانه استان یزد پیشرو بوده و اگر صنایع از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنند و با محیط‌زیست همگام شوند هم صنعت کار خود را بدون آلایندگی خواهد داشت و هم ضرر کمتری برای محیط‌ زیست و مردم خواهد بود.

تصویب حریم سه اثر تاریخی گلستان

گرگان - حریم ۳ اثر تاریخی گلستان در شورای حریم کشور تصویب شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از تصویب محدوده حریم سه اثر تاریخی پیشنهادی استان برای صیانت از آثار تاریخی در جلسه شورای حریم کشور خبر داد. رحمان فرمانی گفت: این آثار شامل «میل رادکان» کردکوی، مدرسه «قلیچ ایشان» مراوه‌تپه و حمام تاریخی روستای فارسیان گالیکش است.
فرمانی با اشاره به این‌که تعیین حریم اثر تاریخی نقشی مهم در جلوگیری از تعدی‌های عمدی و سهوی افراد به آثار تاریخی دارد، گفت: تعیین حریم فرصتی برای کنترل کیفیت ساخت‌ و ساز پیرامون بنا‌های تاریخی است و موجب می‌شود به لحاظ بصری و حریم حفاظتی، بنا مورد توجه قرار گیرد.
فرمانی افزود: با تعیین حریم این ۳ اثر، تعداد آثار ثبتی دارای حریم مصوب استان به ۴۷ اثر رسیده است.

دریاچه شورابیل یخ بست

اردبیل- دریاچه گردشگری شورابیل واقع در ضلع جنوبی شهر اردبیل به علت بارش سنگین برف و برودت هوا یخ بست.
به گزارش ایرنا، در پی بارش سنگین برف طی یک هفته گذشته، سردی هوا طی روزهای اخیر در شهر اردبیل بین ۱۰ تا ۲۳ درجه سانتیگراد زیر صفر در نوسان بوده و تداوم برودت هوا موجب یخ بستن این دریاچه شده است. مسئولان محلی به شهروندان نسبت به مخاطرات حضور و پیاده‌روی در سطح یخ بسته شورابیل از طریق رسانه‌ها هشدار دادند که به علت ضخامت کم یخ‌های سطح دریاچه، احتمال شکستن یخ‌ها و سقوط افراد به داخل آب یخ‌زده وجود دارد.عمق این دریاچه در برخی نقاط بیش از چهارمتر است و به همین علت حضور و تفریح افراد بر سطح یخ‌زده آن بسیار خطرناک است. ۶ سال پیش ۲ دختر دانشجو بر اثر شکستن یخ سطح این دریاچه به داخل آب سرد افتاده و جان خود را از دست دادند. به گزارش ایرنا، یخ بستن سطح آب دریاچه شورابیل، پرندگان وحشی مهاجر را که برای زمستان گذرانی به این منطقه پناه آورده‌اند، در تأمین غذا با مشکل روبه‌رو کرده است. مساحت دریاچه شورابیل در فصول مختلف بین ۸۰ تا ۱۷۰ هکتار متغیر بوده و گنجایش نهایی آن ۱۴ میلیون مترمکعب آب است. این دریاچه در گذشته از دریاچه‌های شور منطقه به شمار می‌رفت ولی حدود ۲۰ سال پیش با انتقال آب از رودخانه بالیخلو، به دریاچه‌ای با آب شیرین تبدیل شده و روند یخ بستن آب آن در ایام سرد سال تسریع و پرتکرار شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7831/10/599582/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها