خاورمیانه و شمال افریقا


با افزایش محکومیت‌ها علیه حملات متجاوزان به یمن صورت گرفت
فرار رو به جلو سران ائتلاف با کتمان واقعیت

زهره صفاری/ محکومیت‌های گسترده جهانی به حملات اخیر در استان‌های صعده و الحدیده و همچنین کشتار غیرنظامیان یمنی، ائتلاف سعودی را مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود و انکار بمباران برنامه‌ریزی شده زندان یمن کرد.
به گزارش «سی‌ان‌ان»، «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان در بیانیه‌ای در حالی که سعی در توجیه جنایت جبهه متجاوز به یمن داشت، انصارالله را به انتشار اخبار بی‌پایه و اساس درباره برنامه کشتار ائتلاف کرد: «ائتلاف سعودی عمداً زندان صعده و سازمان ارتباطات الحدیده که تلفات سنگینی به جا گذاشته هدف قرار نداده است.»
این واکنش در حالی از سوی ائتلاف سعودی بیان شد که به نوشته العالم، ساعاتی پیش از آن «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در توئیتی نوشت: «پس از جنایت ائتلاف سعودی علیه مردم ما در صنعا و الحدیده، به شرکت‌های خارجی در امارات توصیه می‌کنیم کشور را ترک کنند چراکه تا زمانی که حکام امارات به تعدی به یمن ادامه دهند کشورشان ناامن است.»
در همین حال ثبت بیش از 80 کشته و حدود 220 مجروح در حمله به زندان صعده، سکوت سازمان‌های جهانی را شکسته است. به نوشته المیادین، سازمان‌های حقوق بشری غرب و در رأس آن شورای پناهندگان نروژ با محکوم کردن حملات ائتلاف سعودی به صنعا، صعده و الحدیده آن را غیرقابل قبول خواندند. فرستاده نروژ به سازمان ملل نیز خواستار کاهش تنش‌ها شد. «ویلوت داگر»، رئیس کمیته عرب حقوق بشر گفت: «ائتلاف سعودی قصد اشغال یمن را دارد اما در این هدف ناکام مانده و این اتفاق آنها را به سمت جنایات بیشتری سوق داده است.» حزب‌الله لبنان و هیأت علمای بیروت نیز این جنایات را محکوم کردند و خواستار حمایت از مردم این کشور شدند.به نوشته ایرنا، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل نیز با محکومیت حملات هوایی علیه بازداشتگاه یمن، خواستار تحقیقات فوری و شفاف در این زمینه شد: «به طرفین یادآور می‌شویم که حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در قوانین بشردوستانه بین‌المللی ممنوع است.»در عین حال واکنش امریکا و شورای امنیت سازمان ملل محتاطانه بود. به طوری که شورای امنیت در بیانیه‌اش، جنایت ائتلاف سعودی را همتراز با حملات انصارالله به امارات خواند و هر دو حمله را زیر سؤال برد. موضعی که به نوشته «المیادین»، واکنش «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله را برانگیخت. وی در توئیتی اعلام کرد: «موضع شورای امنیت متجاوزان را جسورتر خواهد کرد و پوششی بر قتل عام ظالمانه آنها است.»«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا نیز تنها به ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها بسنده و همزمان بر تداوم حمایت ایالات متحده از سران ائتلاف تأکید کرد.

افزایش نگرانی‌ها از اوضاع تونس

وزیر دادگستری تونس خواستار تحقیق دادگاه استیناف درباره دستگاه سری جنبش «النهضه» شد.به گزارش العالم، «رادیو موزاییک اف» اعلام کرد؛ این تصمیم در پی شکایت یکی از اعضای تیم دفاعی در پرونده‌های «شکری بلعید» و «محمد البراهمی» که در سال 2013 ترور شدند گرفته شده است. این در حالی است که «مصطفی خذر»، رئیس دستگاه سری جنبش النهضه تونس به تازگی بعد از گذراندن دوره محکومیت هشت سال و یک ماهه آزاد شده است.اما اوضاع داخلی تونس که با تشدید سرکوب معترضان به وخامت رسیده دبیرکل سازمان ملل را نگران کرده است. «آنتونیو گوترش» با اشاره به اقدامات «قیس سعید» رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر برکناری نخست‌وزیر سابق و تعلیق فعالیت پارلمان گفت: «ما امیدواریم ارزش‌های دموکراتیک حفظ شود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7831/4/599630/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها