ایران- روسیه و خنثی سازی تحریم‌ها


غلامرضا مصباحی مقدم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
سفر رئیس جمهوری به روسیه از زمان کسب رأی مردم تا به امروز یکی از مهم‌ترین سفرها در منطقه بوده است. روسیه یکی از کشورهای  قدرتمند همسایه است و به طور عمده بر  نفت و گاز تکیه دارد. در واقع گاز بخش عمده‌ای از اروپا را روسیه تأمین می‌کند.
این کشور با 150 میلیون جمعیت، متحدانی که در منطقه اوراسیا دارد و عضویت در پیمان شانگهای تأثیر قابل توجهی در توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه اوراسیا، عضو شانگهای و گسترش مبادلات ایران با روسیه خواهد داشت. قرارداد 20 ساله ایران و روسیه مشابه قرارداد 25 ساله با چین است که به ایران کمک می‌‌کند توسعه صادرات داشته باشد و در مواجهه با یک ظرفیت بزرگ منطقه‌ای در برطرف کردن تحریم‌ها تصمیمات و اقدامات مؤثر داشته باشد. در اهمیت و کارکرد این سفر همین که جلسه رئیس جمهوری با آقای پوتین سه ساعت به طول انجامید که نشان از اهتمام ویژه آیت‌الله رئیسی در برقراری ارتباط با همسایگان است. این سفر گشودن باب جدید اقتصادی و سیاسی است که علاوه بر مرتفع کردن چالش‌های میان  ایران و فدراسیون روسیه بر جریان مذاکرات و تصمیم‌گیری در وین مؤثر است. از این منظر که روسیه از آغاز گفت‌وگوهای وین نقش مثبتی ایفا کرده و با استحکام روابط قطعاً حمایت قوی‌تری صورت می‌‌گیرد. به عبارت دیگر سفر رئیس جمهور به روسیه و ملاقات دو رئیس جمهور فرصت‌های جدیدی دراختیار ما می‌‌گذارد که از همه ابعاد قابل تأمل و بررسی است.
در جمع‌بندی نهایی باید گفت امضای چنین معاهداتی تأثیر مستقیمی بر بی اثرکردن تحریم‌ها دارد. نشانه‌های این موضوع در آمار صادرات و درآمد نفت نمود دارد که افزایش یافته است. هر چند همچنان باید بودجه را بدون اتکا به نفت بست و درآمدهای حاصل از  نفت را برای توسعه پیشران‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7831/5/599636/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها