گزارش «ایران» از جزئیات تزریق واکسن به کودکان زیر 12 سال

واکسیناسیون کودکان 5 تا 11سال با رضایت والدین


گروه اجتماعی/ ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته پس از ماه‌ها بررسی علمی و انجام مطالعات کافی از نظر کارآیی و نداشتن عوارض جدی واکسن‌های پیشنهادی کمیته علمی مقابله با کرونا در نهایت با تزریق واکسن به کودکان 5 تا 11 سال موافقت کرد. طبق اعلام سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال در سراسر کشور به‌صورت پلکانی و با رضایت والدین آغاز می‌شود.
پیشنهاد واکسیناسیون کودکان 5 تا 11 ساله 7 دی ماه از سوی کمیته علمی مقابله با کرونا برای تصویب به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شد. حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا پیش از این درباره الزام واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال به «ایران» اعلام کرده بود که با توجه به اینکه اُمیکرون در جوانان، نوجوانان و اطفال بیشتر از سویه دلتا دیده می‌شود، این افراد می‌توانند منشأ برای به‌وجود آمدن پیک بعدی کرونا در کشور باشند. به گفته دکتر جماعتی نوع واکسیناسیون برای این گروه سنی در اختیار کمیته علمی سازمان غذا و دارو کشور است که براساس آخرین یافته‌های جهانی در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند و هر آنچه سازمان غذا و دارو برای این گروه سنی تأیید کند، از نظر کمیته علمی کرونا نیز تأیید می‌شود.
تزریق واکسن های پاستو کووک و سینوفارم به کودکان
اعضای کمیته علمی مقابله با کرونا چند وقت پیش به «ایران» خبر داده بودند که مطالعات کافی از نظر کارآیی واکسن‌ها و نداشتن عوارض جدی روی واکسن‌های پاستوکووک و سینوفارم در رده سنی 5 تا 11 سال انجام شده و دو واکسن پاستو کووک و سینوفارم در سبد واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال تأیید شده و دوز تزریق در این سنین تک دوز یا دوز کم‌تر نسبت به بالغین است. همچنین پیش از این علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی درباره چرایی تزریق دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک به کودکان 5 تا 11 سال به «ایران» اعلام کرده بود: واکسن سینوفارم در کشورهای چین و امارات روی افراد سه سال به بالا مورد مطالعه قرار گرفته است. در عین حال کشورهای امریکای جنوبی نیز واکسن پاستوکووک را برای افراد بالای سه سال مورد مطالعه قرار دادند و دیدند که واکسن روی آنها خیلی عارضه‌ای ندارد و می‌تواند کارآ و مؤثر باشد.
به گفته استاندار تهران اینکه واکسیناسیون کودکان از کف ۱۲ سال پایین‌تر آورده شود و کودکان بین ۹ تا ۱۲ سال نیز واکسیناسیون‌شان انجام شود، بر اساس تجربه کشورهای مختلف و مرور مطالعات بوده که در نهایت تصمیم این ستاد بر اساس مبانی علمی بوده است. به گفته محسن منصوری این واکسیناسیون به‌صورت داوطلبانه و با رضایت والدین انجام خواهد شد که نوع واکسن و نوبت تزریق آن توسط کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.
جدیدترین سویه کرونا یعنی اُمیکرون این روزها در استان‌های مختلف در حال چرخش است و آمار ابتلا به این ویروس جدید در حال افزایش است و بیم آن می‌رود که بزودی با سیل عظیمی از مبتلایان به این گونه از کرونا مواجه شویم. روند رو به رشد مراجعین سرپایی مثبت که به‌عنوان یکی از زودرس‌ترین شاخص‌ها قلمداد می‌شود، بیانگر این نکته مهم است که معمولاً بین ۱۰ تا ۱۴ روز بین افزایش بیماران سرپایی و بستری‌ها فاصله وجود دارد؛ که البته این موضوع در سویه اُمیکرون متفاوت است.
افزایش 4برابری بستری ها در دوهفته گذشته
 در شرایط فعلی، ایران در حالی وارد صدمین هفته بروز اپیدمی کووید19 شده است که روند بستری در اکثر استان‌ها کاهشی یا ایستا بوده و تنها در برخی استان‌ها افزایش مختصر فوتی و بستری گزارش شده است. در 24 ساعت منتهی به روز گذشته ۳۵۰۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده و ۳۰ بیمار نیز جان خود را از دست دادند نکته مهم آنکه تعداد موارد بستری از 134 مورد در دو هفته گذشته به 426 مورد افزایش یافته است که نشان می‌دهد پس از افزایش موارد سرپایی حالا نوبت به افزایش تعداد مبتلایان پس از دو هفته درگیری با سویه جدید اُمیکرون رسیده است. هر چند که طبق اعلام سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت ارزیابی دقیق از میزان گردش اُمیکرون در کشور دشوار است اما برخی صاحبنظران این میزان را حدود 30 درصد بر می‌شمارند و احتمال اینکه بزودی سطح آلودگی با اُمیکرون به 40 درصد برسد دور از ذهن نیست؛ محمد هاشمی نیز به‌عنوان یک هشدار تأکید می‌کند که میزان واکسیناسیون دوز سوم به‌عنوان راهکاری مطمئن در برابر کرونا هنوز به سطح مطلوبی نرسیده است.
تازه‌ترین گزارش‌های رسیده از ستاد مقابله با کرونا در تهران نشان می‌دهد ابتلا و بستری کودکان زیر ۱۰ سال به علت ویروس کرونا در حال افزایش است. علیرضا زالی ضمن تأکید بر تزریق دوز سوم و واکسیناسیون کامل افراد بالای 12 سال، در عین حال طبق بررسی‌های داخلی هشدار داده ۴۳ درصد کودکانی که در حال حاضر به‌دلیل کووید ۱۹ بستری شده‌اند، فاقد بیماری‌های زمینه‌ای بودند؛ در حالی که این موضوع در گذشته متفاوت بود.
گرچه که روز به روز بر تعداد موارد شناسایی مبتلایان جدید کرونا با وجود کاهشی بودن آمارهای تست‌های تشخیصی افزوده می‌شود، اما پیش‌بینی‌های اپیدمیولوژیست‌ها بر این نکته تأکید دارد که در صورت وقوع پیک ششم، قله آن در مرگ و میر و بستری به اندازه پیک پنجم نخواهد بود؛ اما این احتمال وجود دارد که رکورد ابتلا به کرونا در کشور زده شود. دکتر حمید سوری در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: با وجود اینکه تغییر چشمگیری در تعداد موارد مرگ یا بستری ناشی از کرونا نداریم، ولی روند افزایشی ابتلا به اُمیکرون مشهود است؛ به شکلی که بر اساس یک تحقیق میدانی کوچک صورت گرفته، مشخص شد ۶۰ درصد کسانی که به مراکز بهداشتی مراجعه کردند و تست مثبت داشتند، به اُمیکرون مبتلا بودند و در جمعیت عمومی هم از نمونه‌های گرفته شده بین ۳ تا ۵ درصد اُمیکرون مثبت بوده‌اند که حاکی از روند افزایشی ابتلا به این سویه است.
تشویق مردم به تزریق دوز سوم
با وجود روند افزایشی تعداد مبتلایان به اُمیکرون مسئولان نظام سلامت و شهری مردم را برای تزریق دوز سوم واکسن تشویق می‌کنند. به گفته استاندار تهران؛ باوجود اصرار و کار خوب رسانه‌ای که انجام شده استقبال از تزریق دوز سوم آن‌طور که شایسته است صورت نگرفته، انتظار می‌رود همه شهروندان برای تزریق دوز سوم به مراکز مراجعه کنند. کشورهایی که در این زمینه موفق عمل کردند گام مؤثری در جهت کنترل بیماری داشتند. بی‌تردید باید در تزریق دوز سوم به سطح تزریق دوز اول و دوم که در حال حاضر فاصله زیادی دارد برسیم. در این زمینه رسانه‌ها نیز باید ترغیب شهروندان را در دستور کار خود قرار دهند.
منصوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع کنترل مرزها اشاره کرد و افزود: متأسفانه در ورودی‌های استان تهران همانند فرودگاه امام در تست‌هایی که به شکل تصادفی انجام شده مشاهده کردیم مسافرانی که گواهی پی سی آر منفی داشتند تست پی سی آر ‌شان مثبت بوده، لذا مشخص است این گواهی‌ها از اعتبار لازم برخوردار نیست. لذا وزارت بهداشت به کمک هلال احمر نسبت به تشدید مراقبت‌ها اقدام کند.
وی در خصوص بازگشایی مدارس نیز گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا دستور رئیس‌جمهور و تصمیم جلسه مشترک وزرای کشور، علوم،تحقیقات و فناوری و  آموزش و پرورش، کلاس‌های مدارس با رعایت پروتکل‌ها باید به‌صورت حداکثری بازگشایی شود.
قطعاً سلامت دانش‌آموزان خط قرمز است اما نباید به بهانه‌های مختلف بازگشایی‌ها به تأخیر بیفتد که موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان خواهد شد. در این زمینه با عقب افتادگی نسبت به سایر استان‌ها در تهران مواجه هستیم. لذا مدارس و دانشگاه‌ها در سطح همه شهرستان‌های استان تهران باید به‌صورت حداکثری بازگشایی شود تا به متوسط کشوری برسیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7831/21/599675/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها