اخبـــار


آیت‌الله رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:
تأثیر و اهمیت تزریق واکسن کرونا و دریافت دوز سوم برای افکار عمومی تبیین شود

رئیس‌جمهور تلاش و فداکاری‌های انجام شده در مقابله با بیماری کرونا و کاهش قابل توجه شمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و بر ضرورت حفظ، صیانت و بهبود هر چه بیشتر وضعیت بهداشتی موجود تأکید کرد. آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از کادر بهداشت و درمان، دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و همه دست‌اندکاران مقابله با ویروس کرونا، اظهار داشت: امروز به‌خاطر تلاش‌ها و فداکاری‌های خالصانه و خستگی‌ناپذیر همه دستگاه‌های مسئول و همراهی و همکاری مردم، از شرایط نسبتاً مناسبی نسبت به سایر کشورها برخوردار هستیم و برای کنترل کامل این بیماری لازم است همچنان شیوه‌نامه‌های بهداشتی با دقت مراعات شود. رئیس‌جمهور با اشاره به تأثیر واکسن در کنترل شیوع بیماری کرونا گفت: لازم است رسانه‌های جمعی و چهره‌ها و شخصیت‌های علمی اهمیت و تأثیر واکسن کرونا را برای آن دسته از مردم که هنوز شبهه و تردید دارند، تبیین کرده و اقناع و اهمیت دریافت دوز سوم واکسن کرونا در صیانت از جان مردم را نیز برای افکار عمومی تبیین کنند. آیت‌الله رئیسی همچنین از مسئولان دستگاه‌های مختلف خواست تا موضوع رعایت و نظارت بر اجرای اصول بهداشتی و تردد مسافر از تمامی مرزها را با جدیت کنترل کنند. دکتر رئیسی همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده درخصوص وضعیت نامناسب حمل‌ونقل عمومی بویژه مترو بر تداوم کنترل‌های دقیق و توجه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد.


بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس ابلاغ شد

وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با صدور ابلاغیه ای خطاب به وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بازگشایی کلاس‌های درس دانشگاه‌ها و مدارس را ابلاغ کرد. در ابتدای ابلاغیه احمد وحیدی خطاب به وزیران علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: پیرو مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ رئیس جمهور، کلاس‌های درس تمامی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش بویژه برگزاری امتحانات و دفاع پایان‌نامه‌های تحصیلی باید به صورت حضوری برقرار شود. وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در این ابلاغیه همچنین آورده است: مسئولان دانشگاه‌ها و رؤسای ادارات آموزش و پرورش و مدیران مدارس در سراسر کشور موظف به اجرای این ابلاغیه هستند. وحیدی در این ابلاغیه تأکید کرده است: دستور فرمایید گزارش تحقق مصوبه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی اعلام شود.

میانگین بارش امسال 4درصد بیشتراز میانگین بلند مدت

احد وظیفه رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی درباره میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال‌جاری تا۳۰ دی‌ماه به ایسنا گفت: میانگین بارندگی در کشور، از ابتدای سال آبی جاری ۴ درصد بیشتر از میانگین بلند مدت بوده یا به عبارتی میانگین بارش کشور در محدوده نرمال است. میانگین بارش از ابتدای فصل جاری (زمستان) نیزبیش از میانگین بلندمدت بوده است. وی درباره میزان بارندگی در دی‌ماه گفت: میانگین بارش تجمعی در پهنه کشور طی ماه اول زمستان ۵۸.۴ میلی‌متر ثبت شد. این میزان ۷۷.۵ درصد بیش ازمیانگین بارش بلندمدت است. طی هفته آخر دی‌ماه نیز بارندگی در کشور ۲۸.۶ میلی‌متر ثبت شد که حدود ۲۳۹ درصد بیش از میانگین بارش بلند مدت در بازه زمانی مشابه است.
وظیفه ادامه داد: توزیع بارش در کشور به‌گونه‌ای است که در استان‌های جنوبی تا جنوب‌ شرقی کشور میزان بارش بیش از نرمال بلند مدت و در استان‌های شمال‌ شرقی، غرب تا جنوب‌ غرب کشور در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز از جمله تهران و سمنان میزان بارش بین ۲۵ تا ۵۰ درصد کمتر از نرمال است.وی درباره اینکه چقدر بارش‌های ماه‌های اخیر در تأمین نیاز آبی کشور تأثیر داشته است، گفت: به‌طور قطع بارش‌ها عامل اصلی تأمین آب کشور و تغذیه سفره‌های زیرزمینی هستند. بارش‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای در تأمین آب مورد نیاز استان‌های جنوبی کشور، حداقل در کوتاه‌مدت مؤثر بوده است. بارندگی‌هایی که بیشتر از حد نرمال هستند در تغذیه سفره‌های زیرزمینی و تأمین آب برای مصارف مختلف بسیار مؤثر هستند و با توجه به بارش‌های کم جنوب کشور در دو سال اخیر، این بارش‌ها بسیار مهم و تأثیر‌گذار هستند. وی با بیان اینکه در دو دهه اخیرخشکسالی‌ها به مراتب بیشتر از بارش نرمال و دوره ترسالی بوده است، گفت: با وجود این، برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. با توجه به میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی، حتی دریافت بارش در حد نرمال در کشور نیز به معنی تأمین تمام آب مورد نیاز برای مصرف در سطح فعلی نیست و تأمین آب مورد نیاز در سطح فعلی تا حد زیادی به تخلیه پیوسته سفره‌های زیرزمینی منجر می‌شود و حجم آب برداشتی بسیار بیش از حد مجاز یا توان اکولوژیک و تجدیدپذیری آبخوان‌ها است.وظیفه تصریح کرد:برنامه‌های سازگاری با
کم ‌آبی باید در سطح کشور در اولویت قرار گیرد و تمام برنامه‌های توسعه مطابق با طرح‌های سازگاری با کم‌آبی طراحی شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7831/21/599676/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها