با اصرار نمایندگان بر مصوبه خود؛

واردات خودرو مشروط به نظر مجمع تشخیص مصلحت شد


گروه سیاسی/  نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از یک هفته تعطیلی و حضور در حوزه‌های انتخابیه، در جلسه علنی دیروز بهارستان میزبان وزیر صمت بودند و در ادامه هم با اصرار بر طرح ساماندهی صنعت خودرو که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، آن را به مجمع تشخیص مصلحت فرستادند.
با آغاز جلسه دیروز، «محمدباقر قالیباف» در نطق پیش از دستور خود به رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم اشاره کرد و یادآور شد: رویکرد واقع‌گرایانه و چندجانبه‌نگر دولت سیزدهم به‌منظور بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی، پنجره جدیدی برای تأمین منافع ملی بویژه برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی کشور گشوده است. چرا که امروز روابط خارجی متوازن بر پایه استقلال و عزت ملی و دیپلماسی عملگرا و فهم واقع‌بینانه از نظام چندقطبی حاکم بر مناسبات جهانی ضرورتی انکارناپذیر است. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این رویکرد برای بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های نظام بین‌الملل و مشارکت فعال در آن برای تأمین منافع ملت شریف ایران است. امیدوارم رویکرد صحیح دولت سیزدهم در بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشورهای همسایه و نگاه به شرق در عمل و با تمرکز دستگاه دیپلماسی کشور به رفع موانع رشد و توسعه اقتصادی کشور و به دست آمدن منافع ملموس اقتصادی منجر شود و ثمرات آن در بهبود وضعیت اقتصادی مشاهده گردد.
پس از پایان نطق قالیباف، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دفاعیات خود را از کلیات طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی بیان کرد و پس از آن هم نمایندگان مجلس موافقت خود را با این طرح دو فوریتی اعلام کردند.
واکنش نایب رئیس مجلس به اظهارات رئیس اتاق بازرگانی
ادامه جلسه دیروز مجلس به اعتراض یکی از نمایندگان به صحبت‌های رئیس اتاق بازرگانی اختصاص یافت. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در هفته‌ای که نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه رفته بودند در اظهاراتی گفت: «بعضی از نمایندگان مجلس خیلی جالبند، نماینده شهر من بالاترین پستی که داشته محافظ آقای صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بوده است. از این قبیل نماینده‌ها در این مجلس کم نیستند. این نمایندگان خیلی افراد خالی هستند و نیازمند این هستند که چیزی پای تریبون بگویند و به ما (اعضای اتاق بازرگانی) نیاز دارند تا شارژشان کنیم. عمق نمایندگان مجلس در مسائل اقتصادی خیلی کم است به طوری که آدم از اینکه این افراد می‌خواهند کشور را اداره کننده درمانده می‌شود».
علی نیکزاد که با رفتن قالیباف، ریاست جلسه علنی دیروز را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر زنگنه درباره اظهارات رئیس اتاق بازرگانی و اینکه چرا هیأت رئیسه واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده، گفت: مجلس در این باره عکس‌العمل نشان داد و با توجه به اینکه اظهارات رئیس اتاق بازرگانی در هفته سرکشی به حوزه‌های انتخابیه بود با عکس‌العمل مجلس مواجه و این اظهارات تکذیب شد. وی ادامه داد: شأن نماینده و همچنین شأن رئیس اتاق بازرگانی مشخص است. رئیس اتاق بازرگانی در قد و قواره‌ای نیست که بگوید از مجلس پشتیبانی می‌کند. نایب رئیس مجلس افزود: دیدگاه مجلس و کمیسیون‌های اقتصادی در قبال بخش خصوصی مبرهن و آشکار است. با توجه به اینکه اتاق بازرگانی رسماً این اظهارات را تکذیب کرد. باور من این نیست که آقای شافعی این سخنان را گفته باشد. اگر چنین سخنانی گفته شده باشد آقای شافعی باید بداند که شأن او این نیست و جایگاه و شأن نمایندگان مشخص است.
تصمیم‌گیری در مورد واردات خودرو به مجمع سپرده شد
نمایندگان مجلس در ادامه جلسه دیروز، به بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو پرداختند. حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس گفت که کمیسیون صنایع بر نظر قبلی خود در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو اصرار کرد. نمایندگان هم با تأیید مصوبه کمیسیون صنایع و معادن تصویب کردند که ماده ۴ این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود. در ماده ‫ ۴ این طرح آمده است: هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

برش

رئیس مجلس در نشست جمعی از زنان کارآفرین و مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان:
باید به اقتصاد دولتی پایان دهیم

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با جمعی از بانوان مدیرعامل شرکت‌های دانش‌بنیان، با اشاره به قدرت فعالیت‌های دانش‌بنیان در پایان دادن به نابرابری‌ها، ناعدالتی‌ها و فسادها، تأکید کرد: ما در مجلس به تحول و کارآمدی به کمک مجموعه‌های دانش‌بنیان ایمان داریم و می‌دانیم  تبدیل علم به ثروت در کوتاه‌ترین زمان و با بیشترین بازدهی و کمترین هزینه به کمک این مجموعه‌ها می‌تواند رقم بخورد. وی در همین زمینه اضافه کرد: ما باید به اقتصاد دولتی نیز پایان دهیم و هیچ افقی از پیشرفت را در آینده نخواهیم دید مگر آنکه از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.
به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی که به مناسبت روز زن این جلسه را برگزار کرد، خطاب به میهمانان خود گفت: بحث جنسیت در جامعه ما موضوعیتی ندارد و زنان می‌توانند فعال باشند هر چند که فرهنگ غرب به‌دنبال نگاه مردواری در زنان است یعنی اگر زنان برخی خصلت مردان را پیدا کنند دیده می‌شوند، اما ما چنین دیدگاهی را قبول نداریم و چنین موضوعی را در‌ شأن زنان نمی‌دانیم. قالیباف یادآور شد: به‌عنوان مثال ما در نیروی انتظامی باور داشتیم که زنان نه تنها به‌عنوان کارمند بلکه در سطح یک افسر می‌توانند مشغول به کار شوند اما در جایگاهی که در ‌شأن زنان باشد. ما باور داریم که برخی از کارها حتی در حوزه‌های فنی، علمی و مدیریتی به کمک زنان می‌تواند انجام شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7832/3/599851/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها