چه کسانی اقتصاد ایران را شرطی کردند؟


یونس ژائله
تولیدکننده موادغذایی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی تأکید کردند که از شرطی کردن اقتصاد کشور و متوقف ماندن فعالیت‌ها درگرو مسائلی که اختیارش در دست خودمان نیست، پرهیز شود. این فرمایش نشان می‌دهد که برخی از سیاستگذاران دولت گذشته مسیر را اشتباه رفتند و تصمیم درست را اتخاذ نکردند. متأسفانه اینگونه به چشم می‌آید که وقتی رهبر انقلاب یک موضوعی را مورد تأکید قرار می‌دهند برخی‌ها خلاف جهت آن حرکت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که صحبت‌های ایشان در اقتصاد کشور جاری و ساری شود.
اقتصاد شرطی به کل اقتصاد آسیب می‌زند چرا که تمام تصمیم‌ها منوط به شرطی است که سیاستگذار برای خود دیده است. اگر تصور می‌کنیم که دست روی دست بگذاریم تا برجام امضا شود قطعاً نتیجه درست عایدمان نخواهد شد. همه بخش‌ها نمی‌توانند معطل یک سیاست یا یک پیش‌شرط باشند. سیاستگذار باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که هیچ زمان اقتصادش وابسته به سیاست خارج از کشورش نباشد. داشتن چنین نگاهی خطاهایی را پدید می‌آورد که پیش از این تجربه شده است. لذا ضرورت دارد که اقتصاد به عوامل بیرونی گره زده نشود چرا که عوارض آن باعث اختلال در نظم اقتصادی می‌شود و دشمنان را خوشبین به تحریم‌ها می‌کند که همواره وضع می‌شود.
صحبت‌های مقام معظم رهبری کاملاً از روی حکمت است اما ما بخوبی متوجه نمی‌شویم، برای آنکه بتوان از رهنمودهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بخوبی بهره‌مند شویم بایستی راهبرد واحد و یکپارچه داشته باشیم. راهبردی که مقام معظم رهبری و سران قوا آن را تأیید کرده باشند و تمام دولت‌ها ملزم به اجرای آن باشند. اگر چنین امری محقق شود، می‌توان مشکلات موجود را به حداقل رساند متأسفانه مهم‌ترین مشکلی که در اقتصاد ایران داریم نداشتن برنامه و راهبرد است و همین امر سبب شده تمام بخش‌ها به صورت جزیره‌ای عمل کنند. اگر بخواهیم تمام بخش‌ها به صورت زنجیروار اصلاح شوند باید بر اساس یک راهبرد واحد کار کرد. در چنین وضعیتی می‌توان تمام بخش‌ها را روی ریل درست گذاشت و اجازه نداد که انحرافی در برنامه‌ها و تصمیم‌ها حتی با تغییر دولت‌ها رخ دهد.
مبحثی که مقام معظم رهبری در جلسه روز گذشته به آن اشاره کردند و طی سال‌های گذشته محور شعار سال بوده است، توجه به تولید بود. ایشان تأکید کردند که حمایت از صنایع و زنجیره آن اهمیت بسزایی دارد. به واقع نیز چنین است. اگر تولید و زنجیره تولید مورد حمایت و توجه ویژه دولتمردان قرار گیرد می‌توان ضمن اشتغالزایی به سمت توسعه صنعتی و افزایش صادرات رفت.
ادامه در صفحه 6

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7838/5/600632/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها