اُمیکرون را ساده نگیریم


دکتر حمید عمادی
متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد کرونا
رنگ‌بندی شهرهای کشور بعد از مدت‌ها که آبی بود تغییر کرد. شهرها به سرعت زرد و نارنــــــــــجی و قرمز می‌شوند و این یعنی سویه جدید کرونا همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد کشور را درگیر کرده‌است؛ اما چرا برخی این نوع جدید ویروس کرونا را جدی نمی‌گیرند؟ به اعتقاد من که هر روز با بیماران زیادی سر و کار دارم ساده‌انگاری بیشتر متوجه برخی مسئولان است. وقتی این ویروس کشورهای اروپایی و امریکا را درگیر و هر روز تعداد مبتلاها و بستری‌ها افزایش پیدا کرد باید هشدارهای لازم به مردم داده می‌شد.
متأسفانه برخی این ویروس را ساده گرفته‌اند و مردم هم وقتی می‌بینند هیچ محدودیت کرونایی وجود ندارد و همه جا از شرایط مطلوب بیمارستان‌ها گفته می‌شود اُمیکرون را جدی نمی‌گیرند، اما واقعیت این نیست و شرایط همیشه مطلوب نمی‌ماند و هر روز به تعداد مبتلایان افزوده می‌شود. طوری که در طول یک هفته تعداد مبتلاها از دو هزار نفر به 21 هزار نفر رسید و این یعنی وارد پیک شده‌ایم.
معتقدم نباید در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها عجله کنیم چون سرعت انتشار اُمیکرون برخلاف سویه‌های قبل بسیار بالاست. در محیط بسته یک نفر آلوده به این ویروس می‌تواند 10 تا 15 نفر را مبتلا کند. می‌دانیم شرایط کسب و کار خوب نیست و مردم هم چشم امید به شب عید دارند. با توجه به فرارسیدن ماه‌های رجب و شعبان و نزدیک شدن عید نوروز نمی‌توانیم کسب و کارها را تعطیل کنیم و از مردم بخواهیم مغازه‌ها را ببندند اما درحال حاضر نباید برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اصرار کنیم. بویژه اینکه متأسفانه آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایین آمده است. از طرف دیگر عفونت‌های تنفسی که علائم مشابهی با سرماخوردگی دارند بین خانواده‌ها زیاد شده است.
امروز هیچ خانواده‌ای را نمی‌توانید پیدا کنید که یک نفر از اعضای آن سرماخوردگی نداشته باشد. این یعنی ویروس در حال پخش شدن است و نباید این نوع سرماخوردگی‌ها را دست‌کم بگیریم. علائم این بیماری مثل گلودرد و آبریزش بینی و سرفه و تب شباهت زیادی با سرماخوردگی معمولی دارد ولی اکثر این علائم مربوط به اُمیکرون است. با وجود اینکه اعلام شده اُمیکرون بیماری خفیفی است و یک درصد مبتلایان در بیمارستان بستری می‌شوند ولی باید این موضوع را هم در نظر بگیریم در شهر بزرگی مثل تهران که 10 میلیون نفر زندگی می‌کنند با همه‌گیری اُمیکرون اگر یک‌درصد در بیمارستان بستری شوند بستری‌ها به 100 هزار نفر می‌رسد. این یعنی فاجعه و قفل شدن خیلی از بیمارستان‌ها.
بیمارستان‌های تهران ظرفیت این تعداد پذیرش بیمار ندارد. تعداد زیادی از آنها با کاهش مبتلایان، بخش‌های کرونایی را تعطیل کردند تا بیماران عادی را بستری کنند. اگر دوباره وارد پیک بشویم بیماران عادی دوباره از اولویت بستری خارج می‌شوند. وقتی می‌دانیم چنین روزهایی در پیش‌ داریم باید با احتیاط جلو برویم و نباید اینقدر بی‌محابا و ساده‌انگار باشیم. با وجود اینکه تزریق واکسن در پیشگیری از کرونا  یا ابتلای خفیف به آن مؤثر است اما باید توجه داشته باشیم در بسیاری از کشورها و حتی ایران کسانی که واکسن هم زده‌اند بازهم مبتلا می‌شوند. این یعنی اینکه باید در کنار واکسن پروتکل‌های بهداشتی را هم رعایت کنیم. متأسفانه هنوز هم برخی از مردم واکسن نمی‌زنند  یا یک دوز یا دو دوز زده‌اند. باید واکسیناسیون را کامل انجام دهیم و دورهمی‌ها را کم کنیم. بسیاری از بیمارانی که مراجعه می‌کنند در دورهمی‌ها  یا محیط‌های بسته مبتلا می‌شوند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7838/9/600647/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها