چه بر سر اقتصاد ایران آمد؟


رضا رضایی
تحلیلگر مسائل صنعتی
از سال‌های گذشته فعالان بخش خصوصی با اهداف مشخص و ملی مجدانه تلاش کردند تا اثرات مخرب تحریم‌ها را کاهش دهند و فضایی را ایجاد کنند که تحریم‌های ظالمانه اقتصاد ایران را از پای در نیاورد. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب بارها اشاره کردند، دشمن به‌دنبال نابودی ایران است و نمی‌خواهد جوانان این مرز و بوم به موفقیتی دست پیدا کنند. ولی با تمام مشکلات صنعتگران و فعالان اقتصادی سعی کردند از بحران‌ها فاصله بگیرند.
در این میان یکی از بزرگترین معضلات که طی چند سال اخیر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با آن روبه‌رو بودند، سوءمدیریت بوده است. نحوه مدیریت کلان به شکلی بوده است که صنعت کشور به‌شدت از تصمیم‌ها آسیب دید و این در شرایطی بود که تولیدکنندگان با تحریم‌های ظالمانه هم دست به گریبان بودند. همان‌طور که روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی عنوان کردند، کشور به مدیریت هوشمند نیاز دارد، مدیریتی که بواسطه آن بتوان اقتصاد را مدیریت کرد و اجازه نداد معیشت خانوارها آسیب ببیند. لذا یکی از اولویت‌ها باید بهبود معیشت خانوارها باشد که متأسفانه طی سال‌های اخیر به‌شدت آسیب دیده است، تا زمانی که ما مدیریت هوشمند و جهادی نداشته باشیم نمی‌توانیم از مشکلات بخوبی عبور کنیم. دشمن قسم خورده ایران به‌دنبال این است که صنایع کشور و واحدهای تولیدی را به سمت تعطیلی و نابودی هدایت کند لذا تمام بخش‌ها موظف هستند برای رهایی از مشکلات در کنار یکدیگر قرار گیرند و امور را تسهیل کنند. برای آنکه اقتصاد ایران پویا شود نیازمند برنامه و مدیریت عقلانی، هوشمندانه و استراتژیک هستیم. دولت باید خود را موظف به این امر کند که تصمیم‌هایش فناورانه و خلاق‌مدارانه باشد تا بتواند با کمترین آسیب، اقتصاد کشور را از رکود و تورم فارغ کند.
وقتی رهبر معظم انقلاب شعاری را شعار سال عنوان می‌کنند این امر باید به یک شعور تبدیل شود و تمام بخش‌ها و سیاستگذاران خود را ملزم به اجرای آن بدانند. حضرت آقا فرمودند فعالیت‌های جهادی و آن چیزی که لازم بوده، انجام نشده است و این فرمایش کاملاً درست است. متأسفانه دولت گذشته نتوانست آن‌طور که لازم بود جهادی عمل کند. اگر این روزها می‌بینیم که معیشت مردم با مخاطره مواجه شده، منشأ آن تورم و رکود است.
از سال 90 دو موضوع تورم و رکود در اقتصاد ایران ریشه زد و همچنان این دو چالش بزرگ با اقتصاد کشورمان همراه است. برای حل دو موضوع عنوان شده نیاز به مهارت، تخصص و زمان است.
ادامه در صفحه 6


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7843/5/601624/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها