گاه‌شمار جشنواره


دوره بیست و دوم جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه 1382 در تهران برگزار شد. این دوره یکی از پربارترین دوره‌ها از جنبه معرفی آثار خاص و پرتماشاگر بود. این دوره را می‌شود به نوعی ماحصل دو دهه سینمای پس از انقلاب قلمداد کرد که خروجی‌های آن بتدریج به سمت فیلم‌هایی با مایه‌های جنجالی و اجتماعی خاص و سینمای مذهبی و دفاع مقدس با رویکرد نو حرکت کرد که تعدادی از آنها شامل این فیلم‌هاست: قدمگاه، میهمان مامان، دوئل، شهرزیبا، مارمولک، گیلانه، هم‌نفس، شمعی در باد، خداحافظ رفیق، مزرعه پدری، گاوخونی، بوتیک  و عروس افغان.
در این دوره یک بزرگداشت خاص تحت عنوان «افتخارآفرینان 25 سال سینمای انقلاب» برگزار شد که در آن از مقام و جایگاه سینماگرانی چون: مجید مجیدی، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، شهرام اسدی، سیف‌الله داد، منوچهر محمدی، مرتضی شایسته و ابراهیم حاتمی کیا قدردانی شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به میهمان مامان به کارگردانی داریوش مهرجویی رسید و احمدرضا درویش توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم دوئل از آن خود کند. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به بهرام رادان به خاطر ایفای نقش در فیلم شمعی در باد رسید و همچنین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن نیز به گوهر خیراندیش برای ایفای نقش در فیلم رسم عاشق کشی اختصاص یافت. کامبیز دیرباز نیز موفق شد به خاطر ایفای نقش در فیلم دوئل، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد را از آن خود کند و مریلا زارعی نیز موفق شد به خاطر ایفای نقش در فیلم سربازهای جمعه، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن را به دست آورد. فیلم جنجالی مارمولک به کارگردانی کمال تبریزی و نوشته پیمان قاسم خانی ضمن آنکه توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از آن خود کند، موفق شد به‌عنوان فیلم منتخب تماشاگران با 93 درصد آرا و محبوب‌ترین فیلم در این دوره از جشنواره معرفی شود.
جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره بیست و دوم نیز به فیلم گیلانه به کارگردانی رخشان بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب اهدا شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7843/14/601656/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها