گاه‌شمار جشنواره


بـــیــــــســـــت و سومیـــــــن دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه 1383 در تهران برگزار شد که در این دوره از عبدالله اسکندری، چهره پرداز و فرامرز قریبیان، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده در قالب یک بزرگداشت قدردانی شد. در این دوره فیلم‌های تازه‌ای‌ با موضوعات خاص به جامعه سینمایی کشور معرفی شد که از جمله آنها می‌شود به فیلم‌های: یک تکه نان، بید مجنون، خیلی دور خیلی نزدیک و جایی برای زندگی اشاره کرد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به خیلی دور خیلی نزدیک به کارگردانی و نویسندگی رضا میرکریمی اهدا شد. بید مجنون، دیگر فیلم پدیده این دوره به کارگردانی مجید مجیدی توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از آن خود کند و همچنین توانست به‌عنوان فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران معرفی شود. سیمرغ بلورین بهترین بازیگری نقش اول مرد نیز به پرویز پرستویی به خاطر ایفای نقش در این فیلم اهدا شد.
در مقابل، فرشته صدرعرفایی که در آن روزها کمتر از امروز شناخته شده بود توانست به خاطر بازی در فیلم کافه ترانزیت، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را به دست آورد. همچنین خسرو شکیبایی توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد را به خاطر بازی در فیلم سالاد فصل کسب کند و در مقابل، لیلا زارع که او نیز از جوانان نورسیده به سینمای آن روزهای ایران بود موفق شد به‌عنوان بهترین بازیگر نقش دوم زن به خاطر بازی در فیلم ما همه خوبیم سیمرغ بلورین این بخش را از آن
خود کند.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به کافه ترانزیت نوشته کامبوزیا پرتوی اهدا شد و محمدرضا علیقلی نیز به خاطر موسیقی متن فیلم خیلی دور خیلی نزدیک سیمرغ بلورین بخش موسیقی متن را از آن خود کرد.
هیأت داوران این دوره از جشنواره، جایزه ویژه خود را به دو فیلم جایی برای زندگی به کارگردانی محمد بزرگ نیا و یک تکه نان به کارگردانی کمال تبریزی اهدا کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7843/15/601661/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها