عکس‌های عجیب و خیره کننده


امیربهمن امیریان
گالری‌دار
نمایشگاه «روی دیوار» مجموعه عکس‌های محمود کلاری که از هشتم بهمن ماه در گالری ایرانشهر به نمایش درآمد، در ابتدا توسط یکی از دوستان به من معرفی و پیشنهاد شد. وقتی تصاویر و نام محمود کلاری را دیدم بسرعت پذیرفتم چرا که آنقدر این هنرمند آثارش قابل توجه و نامش در عرصه هنر و سینما شناخته شده است که نشان دادن آثارش در گالری ایرانشهر مورد توجه و استقبال مخاطبان و دوستدارانش قرار گرفت.
عکس‌های این هنرمند بسیار جالب است و موضوع فنی و تخصصی دارد که ضرورت داشت نامش در تاریخچه گالری ثبت و نگهداری شود. از طرفی معلوم نبود که کلاری دوباره و در چه زمانی عکس کار کند؟ بنابراین تمام این دلایل باعث شد نمایشگاه «روی دیوار» شکل بگیرد و برگزار شود. 20 عکس به من داده شد که در نهایت 12 تا انتخاب و روی دیوار نمایشگاه قرار گرفت و عکس اصلی نمایشگاه به «دیوار برلین» اختصاص یافت که استاد کلاری آن را به صورت کلاژ درست کرده‌اند.
لازم است بگویم محمود کلاری پس از دوره دبیرستان برای نشریات مختلف در ایران عکاسی می‌کرد و اولین نمایشگاه انفرادی از عکس‌هایش را در تالار عبید دانشگاه تهران با عنوان «دیدار با آدم‌های اطراف‌مان» در سال ۱۳۵۶ بر پا کرد. او بعد از گذراندن یک دوره شناخت و تکنیک عکاسی حرفه‌ای در نیویورک به استخدام آژانس بین‌المللی عکس سیگما درآمد و از آن زمان عکس‌هایش در اکثر نشریات معتبر جهان به چاپ رسید. او طی این سال‌ها در نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی در ایران و سایر کشورها شرکت داشت که آخرین آن فروپاشی دیوار برلین سال۱۳۸۱ در خانه هنرمندان بود. کلاری را از سینما و فیلمبرداری هم خیلی خوب می‌شناسم.
او سال‌هایی که برای ساخت فیلم در مکان‌هایی قدیمی، همچون کارخانه‌ای از کار افتاده و مخروبه و بناها و خانه‌های اشرافی نیمه ویران فیلمبرداری می‌کرده‌ نقش‌های عجیب و خیره‌کننده‌ای که به واسطه‌ گذر زمان و تأثیرات عوامل طبیعی چون باد و برف و باران شکل گرفته بود و البته وسوسه‌های نوع بشر که با انگیزه‌ ابراز وجود و میل به ماندگاری همراه با یادگار‌نویسی و گاهی توأم با تخریب روی این دیوارها به وجود آمده بودند را عکاسی کرده و با کلاژ و مونتاژ و شیوه‌های مختلف به هم چسباندن و کنار هم گذاشتن 12 تصویر بسیار جذاب خلق کرده و با تکنیک چاپ روی بوم ارائه شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7843/24/601696/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها