ماجرای تماس وزیر خارجه با یک هموطن مقیم سوئد



احمد معصومی فر
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد
ساعت 8 صبح روز جمعه پیامی فوری از کنسول سفارت دریافت کردم. محتوای پیام این بود که یک هموطن مقیم سوئد در بدو ورود به ایران با مشکل مواجه شده، گذرنامه‌اش توقیف شده و از سفارت درخواست کمک کرده است. با کنسول تماس گرفتم، مشخص شد اداره گذرنامه نیروی انتظامی یکی از استان‌ها تحویل گذرنامه به وی را منوط به ارائه اصل شناسنامه کرده و کپی برابر اصل که به تأیید سفارت رسیده را نپذیرفته است. این هموطن عزیز پس از مواجه شدن با این مشکل با سفارت تماس گرفته و شرح ماوقع را در یک پیام صوتی برای سفارت و وزارت خارجه ارسال می‌کند. وی در پیام صوتی گفته بود: «پس از چندین سال دوری از وطن و با اعتماد به صحبت‌های وزیر خارجه که گفته بود ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند بدون مشکل تردد کنند و اگر مشکل پیش آمد وزارت خارجه مسئول است و ما این مسأله را تضمین می‌کنیم، به ایران آمدم و اکنون با این مشکل مواجه شده‌ام.» پس از اطلاع از جزئیات امر پیامی فوری برای معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت خارجه فرستادم. دقایقی بعد بیگدلی معاون وزیر تماس گرفت و جویای موضوع شد. پیام صوتی، مشخصات و شماره تماس آن هموطن را برای ایشان فرستادم.
10 دقیقه بعد معاون وزیر اطلاع داد شخصاً با آن هموطن تماس گرفته و موضوع را پیگیری کرده است.  همزمان مدیر کل کنسولی وزارت خارجه موضوع را از طریق رئیس اداره گذرنامه نیروی انتظامی پیگیری کرد. عصر جمعه دکتر امیرعبداللهیان از موضوع مطلع می‌شود و شخصاً با آن هموطن تماس می‌گیرد و ضمن دلجویی و قول پیگیری، از وی به خاطر انعکاس بموقع موضوع به سفارت و وزارت خارجه تشکر می‌کند.
روز یکشنبه پیامی از آن هموطن دریافت کردم، نوشته بود: «یک مقام عالیرتبه نیروی انتظامی با مهربانی و تواضع مرا به حضور پذیرفت، مشکل حل شد و گفت به حساب کسانی که با مردم این‌طور برخورد می‌کنند هم خواهم رسید». وی در بخشی از پیام خود نوشته بود: «وقتی وزیر خارجه شخصاً به من تلفن زد اول باورم نمی‌شد و غرق در حیرت بودم، چون من نه آقا‌زاده هستم و نه ارتباط خاصی با کسی دارم فقط یک ایرانی مقیم خارج هستم، ولی با تمام وجود احساس کردم حرف وزیر خارجه تضمین است.» وی همچنین در بخش دیگری از پیام خود آورده است: «در سوئد هم خیلی از ایرانی‌ها می‌گویند اگر همین رفتاری که سفارت و وزارت خارجه دارد، همیشه با ما می‌شد اصلاً یک دقیقه هم اینجا نمی‌ماندیم.» باید همه باور کنیم ایرانیان مقیم خارج از کشور سرمایه‌های ملی ما هستند. و اینک همه واحدهای تابعه وزارت خارجه در سراسر جهان (سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها) و نیز ادارات مرکز، تمام قد پشت موضع رئیس‌جمهور و قول وزیر امور خارجه ایستاده‌اند و با صدای رسا به هموطنان مقیم خارج از کشور در رابطه با تردد آنها به وطن اعلام می‌کنند: ماتضمین می‌کنیم!

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7843/3/601716/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها