سرمایه‌گذاری‌های جدید به مثابه کارکرد حکمرانی در قوه مجریه


ساسان شاه‌ویسی
کارشناس اقصادی
افتتاح طرح‌های ملی چه در ادوار خاص و چه مبتنی بر برنامه‌ریزی در سطح حکمرانی امری مغتنم و مبارک است که اخیراً به همت شخص رئیس‌جمهور و بازیگران اقتصادی صورت گرفت. پیش‌تر نیز در دوره‌های مختلف در مناطق آزاد ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی را مشاهده کرده بودیم اما طرح‌های اخیر صرف نظر از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های جدیدی که ایجاد می‌کنند با پروژه‌های قبلی تفاوت‌های معناداری دارند. مهم‌ترین وجه تمایز به موقعیت فعلی اقتصاد کشور برمی‌گردد. در شرایطی که نرخ رشد اقتصادی و جریان انباشت سرمایه منفی است، اصلاحات روندی و هماهنگی میان دستگاه‌ها مؤثر بوده و امروزه در نقطه‌گذاری مؤثر در هماهنگی‌های اقتصادی در حوزه صنعت مشاهده می‌شود.
نکته قابل تأمل دیگر این است که شخص رئیس‌جمهور در کنار همه دغدغه‌ها به‌ویژه در حوزه معیشت و شیوع سویه جدید کرونا بر اهمیت سرمایه‌گذاری واقف بوده و پرداختن به این موضوع نشان از کارکرد حکمرانی در قوه مجریه دارد. اجرای چنین طرح‌هایی با وجود چالش‌های اقتصادی همچون رهابودن نقدینگی و آسیب آن بر اقتصاد کشور مؤثر است.
به‌ویژه آنکه طی چند روز اخیر که تغییراتی در رژیم ارزی کشور اتفاق افتاد و روند کاهنده به خود گرفت می‌تواند منجر به ارتقای سهم تولید ملی در اقتصاد، ارتقای ارزش پول ملی و هدایت درست نقدینگی شود.
بنابراین برنامه‌ریزی‌هایی با محورهای اقتصاد درون زا در کنار افتتاح و نمایشی که در دهه مبارک فجر خواهد داشت ظرفیت‌ها و کارکردهای اقتصادی ایجاد می‌کند که در بازه کوتاه پیش رو تجلی و تبلور خواهد داشت.
در نهایت نیز باید گفت همراه کردن بخش بزرگی از بازیگران مهم اقتصاد همچون بخش خصوصی و تولیدکنندگان در چنین طرح‌هایی منجر به ارتقای ظرفیت‌های اقتصادی می‌شود.
این بدان معناست که در نقشه راه جدید اقتصادی جریان سرمایه‌گذاری ارتقا و سهم اقتصاد مردم و بازیگری بخش خصوصی افزایش یافته است. اینجاست که دولت صرفاً نقش حمایت‌گر و تسهیل‌گر را ایفا می‌کند و مسئولیت بخش بزرگی از اقتصاد را به مردم می‌سپارد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/5/601773/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها