توضیح رئیس هیأت مدیره انجمن ملی سیب زمینی درباره دلایل گرانی این محصول:

دولت قبل انگیزه کاشت سیب زمینی را از بین برد


خسرو طالبی رهیق، رئیس هیأت مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» در‌خصوص دلایل افزایش نرخ سیب زمینی در بازار گفت: نسبت به تورم اقلام دیگر، قیمت 10 هزار تومانی برای سیب زمینی قیمت معقولی بوده و نمی‌شود از آن به عنوان گرانی حساب کرد.
وی افزود: انجمن سیب زمینی باید حمایت از تولید‌کننده، مصرف‌کننده و صنایع و صادرات را در دستور کارش داشته باشد، به همین دلیل این قیمت برای سیب زمینی بسیار ارزان هم محسوب می‌شود.
 رئیس هیأت مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران خاطرنشان کرد: قیمت نهاده‌های تولید محصولات کشاورزی  طی سالیان گذشته با افزایش محسوسی روبه‌رو بوده و دولت قبل هیچ حمایتی در این خصوص از کشاورزان به عمل نیاورد. طالبی تصریح کرد: قیمت تراکتور سه سال پیش 40 میلیون تومان بود لکن در سال‌جاری قیمت هر تراکتور نزدیک به 400 میلیون رسیده، از طرف دیگر سمی که کشاورزان 50 هزار تومان خریداری می‌کردند امسال با قیمت 700 هزار تومان خریداری می‌کنند، کود شیمیایی که دولت آن را 45 هزار تومان در بین کشاورزان توزیع می‌کرد در سال‌جاری قیمتش به 500 هزار تومان رسیده است.
وی اظهار کرد: در مقابل این هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها که حدود 10 برابر افزایش تولید را تجربه کرده اند فقط یک درصد سود تولید سیب‌زمینی به جیب کشاورزان می‌رود و بیشتر حجم آن صرف هزینه‌های تولید محصول مورد نظر می‌شود.
این مقام صنفی در ادامه یادآور شد: طبیعتاً این کشاورز طی سه سال اخیر و با توجه به سوء‌مدیریت‌های اقتصادی دولت قبل با افزایش هزینه‌های معیشت زندگی خود روبه‌رو بوده است بنابراین چه گناهی کرده  سیب زمینی را که تولیدش بشدت گران درآمده  با ضرر و به قیمت 2 یا 3 هزار تومان به بازار عرضه کند.
رئیس هیأت مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران گفت: از طرف دیگر در سال‌جاری به دلیل سوء‌مدیریت منابع آبی و کاهش بارندگی و وقوع خشکسالی در سراسر کشور تناژ تولید سیب زمینی در هر هکتار به سطح استاندارد نرسید.
وی افزود: کشاورزان در هر هکتار به طور متوسط طی سالیان گذشته 45 تن سیب‌زمینی در هر هکتار تولید می‌کردند ولی در سال‌جاری تناژ تولید به 30 تا 35 تن رسیده است. طالبی تصریح کرد: خوشبختانه با وجود خشکسالی هم هیچگونه کمبودی در بازار وجود ندارد و کشاورزان برداشت مناسبی داشتند به همین دلیل به میزان کافی سیب زمینی برای صادرات به کشورهای دیگر و تأمین بازار داخلی برداشت شده است.
این مقام صنفی گفت: سال گذشته که سیب زمینی روی دست کشاورزان ماند، دولت قبل اعم از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت حاضر نشد که سیب زمینی کشت شده کشاورزان را از آنان خریداری کند، به صورت کلی نیز می‌توان گفت دولت قبل طی چند سال گذشته هیچ حمایتی از سیب زمینی کاران نکرده است .
وی در پایان افزود: به وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کردیم در مواقعی که با پیک برداشت سیب‌زمینی مواجه هستیم این محصول را از انجمن خریداری کرده و برای مواقع ضروری در انبارها نگه دارند ولی با این پیشنهاد موافقت نکردند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/6/601776/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها