« ایران» از افت و خیز بازار در روز گذشته گزارش می دهد

عقبگرد 22 هزار واحدی شاخص کل پس از 10 روزِ مثبت


گروه اقتصادی/  با آغاز کار دیروز بازار سهام فشار عرضه در بیشتر سهام بزرگ بازار رفته رفته افزایش یافت و شاخص به رهبری شرکت‌های بخش فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها، با 22هزارو 447واحد کاهش، در عدد یک میلیون و 281هزار واحد به کار خود پایان داد. نزول شاخص به زیر یک میلیون و 300هزار واحد در شرایطی اتفاق افتاد که در 10روز کاری گذشته، شاخص همواره در حال رشد بود. اما دیروز بازار سهام، تنها بازاری نبود که با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو شد. کاهش نرخ ارز که از هفته‌های قبل شروع شده بود در روز شنبه ادامه یافت تا قیمت دلار در صرافی ملی در کانال 24هزارتومانی و در بازار آزاد به کانال 26هزارتومانی وارد شود همچنین در همین بازه بازار سکه و طلا نیز با کاهش روبه‌رو شد و سکه تمام بهار آزادی به حدود 11میلیون و 800 هزار تومان رسید. مورد سوم نیز افزایش قیمت‌ها در بازار رمز ارزها بود، این بازار که در روز‌های اخیر با کاهش چشمگیری به قیمت‌های پایین‌تر از میانگین‌های ماهانه خود وارد شده بود در 24ساعت گذشته با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شد و به‌عنوان مثال قیمت بیت کوین با بیش از 9درصد افزایش وارد کانال 40هزار دلاری شد. فعل و انفعالات در بازار‌های موازی بازار سهام می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر این بازار داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.
کاهش قیمت دلار بر صورت‌های مالی شرکت‌ها تاثیر‌گذار است
با بررسی صورت‌های مالی اکثر شرکت‌ها بخصوص شرکت‌های صادرکننده نظیر پتروشیمی‌ها و صنایع معدنی و فلزی، مشخص می‌شود که بخش قابل توجهی از افزایش درآمدهای شناسایی شده این شرکت‌ها وابسته به تغییرات نرخ برابری ارز و بخصوص افزایش قیمت دلار و یورو نسبت به ریال بوده است. به بیانی دیگر این شرکت‌ها اگرچه در دوره فعالیت امسال نسبت به سال گذشته با کاهش فروش روبه‌رو شده بودند اما درآمد و سود‌سازی آنها با ارقام ریالی افزایش قابل توجهی داشته است. این شرکت‌ها همچنین در دوره پیش رو از طریق تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، درآمدهایی شناسایی کرده بودند که با کاهش بیش از حد قیمت ارز این درآمد‌ها می‌تواند از بین رفته یا تبدیل به هزینه شود. به همین دلیل کاهش قیمت ارز می‌تواند روند درآمد این شرکت‌ها را تهدید کند که فعالان بازار با اطلاع از این موضوع، اقدام به قیمت‌گذاری سهام می‌کنند. با تعاریف صورت گرفته به نظر می‌رسد یکی از دلایل کاهش قیمت‌ها در روز معاملاتی یکشنبه، کاهش قیمت ارز و پیش‌بینی کاهش درآمدهای شرکت‌ها باشد.
کاهش قیمت‌ها در بازارهای موازی منجر به خروج سرمایه از سهام می‌شود
با کاهش قیمت‌ها در بازار ارز، طلا و رمز ارز‌ها، سرمایه‌گذارانی که این موضوع را به‌عنوان فرصت تلقی می‌کنند، با خارج کردن بخشی از سرمایه خود و انتقال این سرمایه‌ها به سایر بازارها، سعی در بهره بردن از بازدهی‌های بالقوه به وجود آمده می‌کنند. از این‌رو بخشی از عرضه‌های صورت گرفته در روز جاری می‌تواند به انگیزه ورود به بازار‌های موازی گرفته باشد. افزایش حجم معاملات در بازار ارز و طلا در روز یکشنبه می‌تواند شاهدی بر این ماجرا باشد. طبق اطلاعات منتشر شده با وجود کاهش قیمت سکه، معاملات این کالا در بازار آتی کالا افزایش یافته است. و در بازار دلار نیز تقاضا در بازار آزاد نسبت به روز‌های قبل کمی افزایش یافته است.
چشم‌انداز بازار مثبت است
این روز‌ها بازار تحت تأثیر مذاکرات برجامی قرار دارد. با انتشار خبرهایی مبنی بر لغو بخشی از تحریم‌ها و ادامه مذاکرات با کشورهای همسایه، پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران در ماه‌ها و سال‌های آینده افزایش داشته باشد. این موضوع که با افزایش دسترسی شرکت‌ها به بازار‌های هدف صادراتی و کاهش هزینه‌های وارداتی روبه‌رو خواهد شد، می‌تواند چشم‌انداز مناسبی را برای شرکت‌های موجود در بازار سهام رقم زند. از این‌رو اکثر کارشناسان براین باورند که سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار سهام می‌تواند با بازدهی مناسبی همراه شود. از این‌رو این کارشناسان افراد را همواره به صبوری و پرهیز از رفتار هیجانی در بازار تشویق می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/7/601779/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها