زیان انباشته سه بانک به 144 هزار میلیارد تومان رسید


با بررسی زیان شناسایی شده در سه بانک سرمایه، آینده و شهر، مشخص شد مجموع زیان انباشته این سه بانک بورسی به بیش از 144هزار میلیارد تومان رسیده است. در ادامه به بررسی عملکرد این بانک‌ها بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده در بازار سهام می‌پردازیم.

بانک سرمایه همچنان زیان‌ده است
با انتشار صورت‌های مالی بانک سرمایه برای 9 ماهه سال‌جاری مشخص شد فعالیت‌های این بانک همچنان با زیان روبه‌رو بوده است. طبق صورت‌های مالی ارائه شده، گرچه زیان خالص این بانک در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 14درصد کاهش داشته اما بانک سرمایه با شناسایی زیان 5 هزارمیلیارد تومانی در مدت مذکور همچنان در بحران قرار دارد. با احتساب زیان خالص شناسایی شده، مجموع زیان انباشته شرکت به بیش از 38 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است. این مبلغ در حدود 10برابر سرمایه ثبت شده است که اوضاع این بانک را  مناسب نشان نمی دهد.
طبق صورت‌های مالی منتشر شده، با کاهش 8 درصدی درآمد تسهیلات اعطایی، افزایش یک درصدی هزینه سود سپرده‌ها، شناسایی زیان 643 میلیاردی حاصل از مبادلات ارزی، کاهش 86 درصدی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش در هزینه‌های عمومی و اداری، مالی و استهلاک. عملکرد بانک در تمام بخش‌های عملیاتی و غیر عملیاتی با مشکل روبه‌رو شده است و در مجموع توفیقی در بهبود عملکرد بانک در مدت زمان مورد بررسی حاصل نشده است.

زیان انباشته بانک آینده به بیش از 81 هزار میلیارد تومان رسید
صورت‌های مالی منتشر شده برای 9 ماهه منتهی به آذر ماه بانک آینده نشان می‌دهد این بانک همچنان در بخش هزینه‌های سود سپرده با افزایش قابل توجهی روبه‌رو است. از این‌رو خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری‌های بانک به عدد منفی 14هزار میلیارد ریال می‌رسد. عدم توانایی در کسب درآمد در بخش‌های عملیاتی در کنار افزایش قابل توجه در هزینه‌های عمومی و اداری، مالی، مطالبات مشکوک‌الوصول و استهلاک، منجر به شناسایی زیان خالص 15هزارو 700میلیارد تومانی در 9ماهه نخست سال‌جاری شد. این رقم با جمع زیان انباشته ادوار گذشته، مجموع زیان انباشه شرکت به حدود 81هزارو 900میلیارد تومان رسیده است. این مبلغ در حدود 50 برابر سرمایه ثبت شده بانک است.

بانک شهر به سودسازی رسید
صورت‌های مالی 9ماهه بانک شهر نشان می‌دهد که این بانک نیز در بخش درآمد حاصل از تسهیلات و سپرده‌گذاری‌ها همچنان زیان‌ده است. طبق این صورت‌های مالی گرچه درآمد تسهیلات اعطایی با افزایش 42 درصدی روبه‌رو شده، اما این بانک در مجموع از این محل متحمل درحدود 800 میلیارد تومان زیان شده است. اما شرکت با درآمد‌های شناسایی شده از محل درآمد کارمزدی، سرمایه‌گذاری‌ها و سود حاصل از مبادلات ارزی این زیان را جبران کرده و در نهایت در حدود یک هزار و 600 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد. با این حساب مجموع زیان انباشته شرکت با 7درصد کاهش به 23 هزار و 800 میلیارد ریال رسیده است که در حدود 15برابر سرمایه آن است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/7/601781/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها