«ایران» از دستاوردهای بخش صنعت، معدن و تجارت در چهل و سه سالگی انقلاب گزارش می‌دهد

راه اندازی 273 طرح صنعتی در 9 ماهه امسال


گروه اقتصادی/ با توسعه صنعتی می‌توان موفق به رفع فقر و محرومیت‌ها شد و اشتغالی که مورد نیاز کشور است را تأمین کرد در این میان وزارت صمت مسئولیت خطیری دارد. حال وزارت صمت در دوره جدید در قالب پروژه‌های تحول عمومی و رشته فعالیت، آمایش استانی و شهرستانی بخش صنعت، معدن و تجارت و برنامه‌های بین‌المللی و توسعه صادرات، در حال تدوین برنامه و پیاده‌سازی امور اصلاحی است.
اما آنچه بیش از پیش در اقتصاد نمایان شده و در این دوره رنگ و لعاب پیدا کرده «حذف رانت‌ها» است. رانت‌هایی که از دولت‌های پیشین بواسطه برخی از تصمیم‌ها تقویت شده، در این دولت قرار است به صورت کامل ازبین برده شود. کارنامه کاری دولت سیزدهم نشان می‌دهد که اولویت آن شفاف‌سازی امور مختلف است.
بر این اساس از اول فروردین تا 25 دی ماه سال‌جاری، 1441 واحد غیرفعال به چرخه تولید بازگشته‌اند و این اتفاق مهمی است که کشور در سخت‌ترین شرایط تحریمی به دست آورده است و همچنین در این مدت مشکل تعهد ارزی 50 واحد تولیدی رفع شده است. در این میان 273 طرح مهم ایجادی/ توسعه‌ای با مجموع سرمایه‌گذاری 1382.3 هزار میلیارد ریال و اشتغال در 9 ماهه سال 1400 راه‌اندازی شده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که کشور به سمت صنعتی شدن خیز برداشته
 است.
تأمین 14هزار مگاوات برق توسط واحدهای صنعتی و معدنی
یکی از موضوعاتی که وزارت صمت در دولت سیزدهم دنبال می‌کند، توسعه زیرساخت‌ها است، موضوعی که دولت گذشته به کل فراموش کرده بود و واحدهای صنعتی که نیاز به برق، آب و گاز داشتند به دلیل عدم توسعه زیرساخت‌ها مجبور به کاهش تولید شدند.
طی فعالیت دولت سیزدهم 1093 واحد تولیدی به شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک‌ها و نواحی صنعتی وصل شدند و در این میان برق به میزان475 مگاوات، آب 254لیتر بر ثانیه، گاز 4 شهرک و ناحیه صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تأمین شد. پیگیری برای تسریع در پروژه‌های آبرسانی از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران هم از دیگر دستاوردهای است که دولت سیزدهم به آن رسیده است. انعقاد تفاهمنامه با وزارت نیرو جهت احداث نیروگاه و با ظرفیت تأمین 14هزار مگاوات برق توسط واحدهای صنعتی و معدنی و برآورد سرمایه‌گذاری حدود7 میلیارد دلار که مراحل اجرای برخی از این نیروگاه‌ها آغاز شده است هم می‌توان از جمله اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم دانست.

بهره‌برداری معدن جانجای سیستان و بلوچستان
بخش معدن از حوزه‌هایی است که می‌توان از آن به درآمد بالایی دست یافت و درآمدهای این بخش را جایگزین درآمدهای نفتی کرد. بدین جهت دولت سیزدهم به دنبال اصلاح ساختاری و اقدامات تحولی در بخش معدن است. از این‌رو اجرای پروژه‌هایی نظیر اکتشاف دراستان خراسان جنوبی در مساحتی حدود 15هزار کیلومتر مربع و تهیه 60 ورقه نقشه زمین‌شناسی ژئوشیمی، اقتصادی با میزان پیشرفت 70 درصد در مرحله برداشت‌های صحرایی، آغاز عملیات اجرایی برای استخراج و بهره‌برداری معدن جانجای سیستان و بلوچستان، تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات بخش معدن با استفاده از ظرفیت‌های داخلی مورد پیگیری ویژه قرار گرفته است.
استقرار رایزن در افغانستان و پاکستان
رفع موانع تولید و صادرات هم از اقدامات جدی است که وزارت صمت دنبال کرده است. تهیه و ابلاغ بسته سیاست‌های تجاری و ارزی، تدوین نقشه راه توسعه تجارت با کشورهای اولویت‌دار، تعیین مسیر تجاری با کشورهای هدف و عملیاتی‌سازی خط حمل و نقل دریایی بین ایران و کشورهای آسیای میانه، استقرار رایزنان بازرگانی در کشورهای افغانستان و پاکستان، انجام مذاکرات دوجانبه با کشورهای پاکستان و سوریه با هدف تقویت دیپلماسی و همچنین گسترش مبادلات اقتصادی با روسیه است.

حذف سهمیه‌ها
ساماندهی تأمین مواد اولیه داخلی از جمله اقداماتی است که دولت سیزدهم طی عمر کوتاه خود مبادرت به انجام آن کرده است. با اتمام این پروژه که قواعد آن تهیه و برخی ابزار آن در بورس کالا اجرایی شده است، زمینه تسهیل تأمین مواد اولیه توسط واحدهای تولیدی در بورس کالا فراهم شده و ضمن حذف سهمیه‌ها و امضاهای طلایی، زمینه‌های رانت حذف شده و پیروی قیمت مواد اولیه از دلار در بازارهای داخلی حذف می‌شود. این برنامه برای محصولاتی مانند سیمان، شمش و محصولات فولادی و برخی محصولات پتروشیمی اجرایی شده است. تکمیل سامانه جامع تجارت هم از دیگر اتفاق‌هایی است که با هدف تأمین و توزیع کالا و همچنین رصد کالا در طول زنجیره در دولت سیزدهم میسر شد.
اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه هم در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است و می‌توان اتفاق‌های اخیر را به عنوان یک دستاورد در دهه فجر نام برد. بیش از10هزار میلیارد تومان معامله کالاهای پایه در بورس کالا ثبت شد که قرار است تا پایان بهمن ماه این عدد از رقم 30 هزار میلیارد تومان عبور کند. همچنین پیاده‌سازی تدریجی الگو برای کالاهای پایه قابل عرضه در بورس کالا در حال دنبال شدن است.
از آنجا که می‌خواهیم به توسعه صنعتی و معدنی برسیم ابتدا باید ببینیم که رتبه بین‌المللی ایران در دو حوزه یاد شده چقدر است. در حال حاضر و بر اساس آنچه بخش فناوری داده وزارت صمت اعلام کرده است ایران در حوزه فولاد خام رتبه هفتم جهان را دارد. در حوزه سیمان رتبه کشورمان ششم و آهن اسفنجی دوم است. در سنگ آهن و گوگرد رتبه ایران 11 است. در حوزه صنعت و معدن در هیچ رشته‌ای کمتر از 20 کشور دنیا نیستیم و این نشان می‌دهد که با کمی تسهیل امور می‌توان رتبه‌های جهانی را ارتقا داد. در 3 جدول پیش رو به سهم بخش صنعت، معدن و تجارت از تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری، ظرفیت‌سازی در برخی صنایع مهم و استراتژیک و وضعیت موجود واحدهای صنعتی، صنفی و معادن اشاره شده است. این جدول‌ها نشان می‌دهد که بخش صنعت و معدن مسیر توسعه خود را پیدا کرده است و قطعاً با تسهیل امور و همکاری بیشتر دولت با بخش خصوصی می‌توان صنایع و معادن کشور را به جایگاهی رساند که جبران کننده کامل درآمدهای نفتی باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/8/601784/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها