۱۵۰ حلقه چاه جدید تا تابستان ۱۴۰۱ حفر می‌شود

تأمین آب شرب منطقه سیستان از طریق چاه نیمه‌ها


زاهدان- محمد شکوهی‌فر: «استاندار سیستان و بلوچستان» فعالیت‌ها و طرح‌های در حال اجرا و طرح‌های آتی در حوزه تأمین آب در استان در راستای مقابله با تنش آبی را تشریح کرد. حسین مدرس خیابانی گفت: مهم‌ترین اقدامی که در ۴ ماه اخیر انجام شده انتقال آب از چاه نیمه چهارم به چاه نیمه سه و از چاه نیمه دو به چاه نیمه شماره یک است که تاکنون ۹۰ میلیون متر مکعب آب منتقل شده و این اقدام تا انتقال ۱۲۰ میلیون مترمکعب ادامه خواهد داشت تا بتوانیم آب شرب منطقه سیستان را از محل چاه نیمه‌ها تأمین کنیم. استاندار سیستان و بلوچستان افزود: یکی دیگر از راهکارهای مقابله با تنش آبی و تأمین آب شرب شهر زاهدان حفر چاههای حرمک در مسیر زاهدان است که بتوانیم آب شرب شهر زاهدان را در فصل تنش آبی کم کنیم. در مجموع ۱۵۰ حلقه چاه جدید تا تابستان ۱۴۰۱ حفر می‌شود و بخش عمده‌ای از مشکلات آبی را مرتفع خواهد کرد.
آبرسانی سقایی به ۱۳۰۰ روستا
وی در ادامه اظهار داشت: در سال گذشته ۹۰۰ روستا از طریق آبرسانی سیار و به صورت سقایی آبرسانی می‌شد که امسال تعداد ۴۰۰ روستای دیگر به این روستاها اضافه شده و در مجموع هزار و ۳۰۰ روستا باید به طریق سقایی آب‌رسانی شود که مقرر شده با خرید تانکر و اجاره تانکر بتوانیم این تعداد روستا را آب‌رسانی کنیم که البته کمبودهایی در حوزه اعتبارات برای آبرسانی به این روستا‌ها وجود دارد.
حفر چاه‌های ژرف
وی در خصوص پروژه آب‌های ژرف نیز اظهار داشت: اقدامات خوبی در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت نیرو انجام شده اما به دلیل اینکه نرخ خرید تضمینی آب چاه‌های ژرف اعلام نشده، سرمایه‌گذار در زمینه حفر اعلام آمادگی نکرده و وزارت نیرو باید برای جلب سرمایه گذار، نرخ خرید تضمینی را اعلام کند. مدرس خیابانی ادامه داد: یکی دیگر از طرح‌ها برای مقابله با تنش‌های آبی استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها در نوار ساحلی است که بتوانیم از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این طرح استفاده کنیم. وی ادامه داد: در حال حاضر در منطقه آزاد چابهار یکی از شرکت‌های ملزم پتروشیمی آب شیرین کنی با ظرفیت ۵۶۰ هزار متر مکعب را اجرا می‌کند که فاز اول ۴۰ هزار مترمکعبی آن ظرف حداکثر ۱۴ تا ۱۸ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین قرارگاه خاتم الانبیا ۲۸۵ هزار متر مکعب آب شیرین کن در دستور کار دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/10/601791/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها